• Anonym (Elak??)

Är jag ego som inte vill ha ansvaret?

Jag bor med en man som har två barn sen ca två år tillbaka. Varje år gör han en veckolång resa med sina killkompisar vilket jag inte har något emot. Däremot har jag dåligt samvete över att jag faktiskt inte vill ha barnen själv under den veckan. 

Förra året ställde jag upp och tog barnen eftersom han inte hittade någon som kunde ha barnen (deras mamma vägrar ställa upp, hon har helt enkelt en annan syn på ordet samarbete än oss andra) Jag kände mig som en fånge hela veckan. Visst hittade jag på saker med barnen, gjorde utflykter och så. Men jag tyckte egentligen det var jobbigt. Att göra saker med barnen som familj har jag ingenting emot. Tvärtom är jag nog den drivande i att hitta på saker med barnen på vår vecka. Jag tar även hälften av ansvaret hemma, har barnen då och då när han ska ut med kompisar eller har grejer med jobbet, och tar även hälften av kostnaderna. MEN jag vill inte vara ensamstående med två barn en hel vecka varje år. 

Detta har jag varit tydlig med, att det förra året var en engångs grej och att han inför nästa resa måste lösa det på annat sätt. 

Till grejen hör att jag, när vi började träffas, var tydlig med att jag ville ha dörren öppen för ett eget barn. Han sa att det inte var några problem. Sen när vi blev sambo ändrade han sig och vill nu inte ha fler barn. Eftersom jag till 99% är säker på att jag inte vill ha barn och 1% är osäker, ingen procent vill ha, accepterade jag det och lämnade inte. Det gör ändå att jag blir lite avig till att ta ansvar för hans barn för att han ska kunna ha kul med sina polare. 
    Lite barnsligt kanske, men jag känner att om han nekar mig möjligheten att bli mamma kan han ju inte heller kräva att jag ska vara mamma till hans barn på hans villkor. Jag har helt enkelt valt att inte vara mamma, bonusmamma absolut, men inte mamma. Då vill jag inte heller bli påtvingad den rollen en hel vecka varje år för att han just den veckan inte har tid att vara pappa. 

Äsch, jag vet inte. Jag vet bara att jag inte vill ha helt ensamt ansvar för barnen en hel vecka. Han säger att det är ok. Att han väl helt enkelt får ställa in om han inte hittar någon som kan ha barnen en hel vecka. Men jag känner mig skyldig. Mycket eftersom jag vet att han verkligen vill åka, och även för att jag vet att omgivningen inte förstår varför jag inte kan ta barnen. 

Vad tycker ni? 
    Är jag ego som inte vill ta det ansvaret? 

• Svar på tråden Är jag ego som inte vill ha ansvaret?
  • Anonym (pepe)
    Ess skrev 2014-12-14 09:51:40 följande:

Känner igen det.

Men skulle dom va ensamma med mig så var det det som gällde. Vi hade mat i frysen om dom inte kunde läsa innantill på förpackningen och laga själva.

Efter att min man fått ett utbrott första dagen då de varken ätit frukost eller något annat heller, så lyckades dom faktiskt micra sin mat.

Så är man bara hård på vad som gäller och att dom inte får något serverat, så blir dom tvingade att göra något.

Men tänkte lite mer på det här. Jag har ju läst mycket på detta forum, alltid glad att du står upp för bonusmammor, men jag blir ju lite chockad. Hur gamla var hans barn när de förväntade sig att bli serverade frukost?
  • Ess
    Anonym (pepe) skrev 2014-12-14 12:17:24 följande:
    Aha, sorry, jag va ju lite OT jag, jag är föräldraledig och lagar mat till alla, vi hjälps åt sas. Tänkte på detta då nån sa att tonåringar är självgående och att det skulle vara lättare att vara ensam med dom en vecka då. Men jag skulle inte se det så.
    Det var jag också, föräldraledig alltså.
    Men de kraven jag ställde, var de som gällde. Hade dom inte ätit på hela veckan, så hade jag faktiskt inte brytt mig, då dom var stora nog att själva ansvara för det.
    Så dom hade inget val utan att göra sin mat eller va hungriga.
    Men nu har jag aldrig heller haft den rollen där jag tagit hand om dem på något vis. hade det varit så, så hade det varit svårare att skita i dem.
  • Ess
    Anonym (pepe) skrev 2014-12-14 12:21:30 följande:
    Men tänkte lite mer på det här. Jag har ju läst mycket på detta forum, alltid glad att du står upp för bonusmammor, men jag blir ju lite chockad. Hur gamla var hans barn när de förväntade sig att bli serverade frukost?
    Har för mig 16-17.
    Men det blev dom av sin pappa fram tills dom slutade umgänget vid 18. Sedan dess sover dom ju inte över här längre.
  • Anonym (pepe)
    Ess skrev 2014-12-14 12:56:16 följande:

Har för mig 16-17.

Men det blev dom av sin pappa fram tills dom slutade umgänget vid 18. Sedan dess sover dom ju inte över här längre.

Men var dom där vh då? Var dom för blyga att ordna mackor själva? Vågade de inte ta för sig i köket? Det låter så konstigt.
  • Ess
    Anonym (pepe) skrev 2014-12-14 18:09:02 följande:
    Men var dom där vh då? Var dom för blyga att ordna mackor själva? Vågade de inte ta för sig i köket? Det låter så konstigt.
    Vh, mer på lov. Den ovan nämnda situationen gällde en vecka.
    Det berodde på bristande vilja helt och hållet. Vi försökte visa och förklara, men de såg ut som fågelholkar och sa bara -jag kan inte.
    Varpå jag gav fn i alltihop och tänkte att då får ni svälta era lata jävlar.

Det gällde inte bara köket, utan allt. Allt var bara -öhhhhh, kan inte! 
    med tillhörande idiotiskt gapande munnar.

Nu som vuxna så är den ena helt okej. Den andra kan jag absolut inte med, och inte hens sambo heller.
  • Anonym (Rimligt)

Hej TS!

Har inte läst alla kommentarerna du fått, men din inställning är helt rimlig. Du vill kanske göra saker på egen hand när sambon är bortrest - lite familjefri tid liksom. Inget konstigt med det. Jag förstår dig, och det borde din sambo också göra. Han får planera sina resor bättre. 

• Gung Ho
    Anonym (pepe) skrev 2014-12-14 12:21:30 följande:
    Ess står upp för Styvmammor...bonusgrejen är inte hennes grej

Ang TS

Jag skulle gärna ta hand bonus en vecka, men har ju ett eget barn som min sambo (bonusmamma riktig bemärkelse) skulle tagit hand om....så situationen är inte lika.

Jag tycker barnets pappa borde kunna lägga resan en vecka då barnen är hos sin mamma helt enkelt.
  • Anonym (Elak??)

Liten uppdatering. Det har nu löst sig så att mamman tar barnen den veckan och jag är fri att göra vad jag vill. Ska faktiskt bli skönt!

• Anonym (lite väl mycket)

alltså, två så små barn, 3 och 7, en vecka låter jobbigt och det man inte vill, vill man inte! 

om maken inte hittar barnvakt - kan inte farföräldrarna ta halva tiden?eler är de typ 90? 
    det låter som du är gisslan här: alla säger snällt om dig, men glorian halkar på sned om du inte gör som de tycker.

• Anonym (lite väl mycket)

oj, svarade utan att ha läst slutet - bra att mamman tog sitt förnuft till fånga!

• Phalaenopsis

Grattis! Fortsätt nu påminna dig själv om att du redan ställer upp jättemycket och är värd uppskattning och egentid!

Svar på tråden Är jag ego som inte vill ha ansvaret?