• cagaton

3 årig hund kan inte vara ensam

Hej!

Jag och min sambo har precis tagit över en 3 årig mops. Vi har haft honom i drygt en vecka nu och vi har märkt att han är väldigt sällskapssjuk. Han är van att sova i sängen och få göra lite som han vill som det verkar, medan vi vill att han ska sova i sängen när Vi säger att det är okej.

Han följer även med överallt och gnyr så fort man lämnar rummet. Han har en egen bädd, men han verkar inte vilja vara där utan ligger hellre i soffan och i sängen när vi går och lägger oss.

När vi går och lägger oss så ligger han och gnyr och är vaken hela natten och kollar in i sovrummet. Vi vill självklart att han ska vara bekväm med att vara själv och inte få ångest, men hur förebygger man detta på bästa sätt? Just nu verkar han inte kunna slappna av alls så fort vi lämnar rummet. 

• Svar på tråden 3 årig hund kan inte vara ensam
  • isabellab

Du skriver att han kollar in i sovrummet, får han inte alltid sova inne hos er? Att han bara får sova i sängen när ni säger att det är ok lär vara jätteförvirrande för honom, speciellt efter så kort tid.

Ni har haft honom en kort tid och han behöver känna sig trygg och börja ensamhetsträningen från grunden med riktigt korta stunder. Tex hämta posten osv som sedan utökas successivt.

Han behöver närhet, vara en del av flocken och lära sig lita på er för att bli trygg. Ni behöver vara tydliga, konsekventa och ge en väldig massa kärlek.

• Gweny

Jag har själv mopsar och liten uppfödning. Mopsar är väldigt sociala av sig och vill gärna vara med överallt, läser man rasens bakgrund, så ser man hur dem har det med sig. Dem mår som bäst att få vara med helt enkelt.  Min äldsta tik, är som en liten svans för mig.

Ni får träna succesivt i korta pass. Mina får komma i soffan, men måste fråga om lov, även med sängen. Oftast ligger dem utanför i sina sängar på nätterna. 

Men seperationsångest är en effekt som tyvärr kan öka annars.

Hoppas det blir bättre med tiden, nu i början är ju allt så nytt för honom. 

• Dexter dot com

Han har ju precis kommit till er, känner er inte, hemmet är nytt och han är otrygg. Får han inte vara i sovrummet så får nån av er sova med honom i det rum ni bestämt att hunden ska sova i. Att stänga ute honom utan trygghet bygger bara för seperationsångest och en otrygghund. Sov med hunden och låt hunden landa hos er vilket kan ta rätt lång tid för en omplacering. Tänk på att inte lämna hunden ensam alls nu första månaden och börja om med ensamhetsträningen när ni väl ska börja lämna hunden.

Svar på tråden 3 årig hund kan inte vara ensam