• 3eiksson

Omöjlig att klippa klorna på!

Hej. Jag har två hundar en 2 årig blandras rottweiler/Pyrenéer och en ett årig renrasig rottweiler.

Världens goaste å mysigaste hundar som ska vara med över allt, men...

När det är dax för frisering av klor blir den renrasiga helt hysterisk. Han sprattlar morrar och biter (inge hårt)

Jag har försökt med allt men inget funkar. Jag får hålla honom mot golvet tills han ger upp då han är helt slut ca 15 minuters brottning..

Går då att klippa en klo sen är han hysterisk igen... Annars kan man göra vad som helst med honom. Han älskar att stå i duschen,bli borstad och stå i vägen när man dammsuger. Men just klorna är ett hysteri!

Tacksam för alla tips !

• Svar på tråden Omöjlig att klippa klorna på!
  • Aupendi

Du måste sluta brottas med honom så! Det gör honom inget annat än traumatiserad!

Funkar det att gå och få det gjort av vet/djuraffär?

Har du provat fila istället för att klippa?

• 3eiksson

Problemet är att så fort man tar tag i en tass blir han tokig. Förmodligen så vet han vad som är på gång. Oftast när man lägger omkull honom brukar han slappna av direkt. Men när saxen kommer i närheten blir han tokig. Vi har varit hos veterinär och dom trodde att maten är för mager så klorna spricker och kan göra ont, dom tyckte inte vi skulle byta mat om den funkade i övrigt så vi skulle ge laxolja i maten. Hans klor ser jätte fina ut nu. När jag skriver brottas menar jag inte att de är världens fajt utan han sprattlar spretar och biter mot mig så länge saxen är i närheten. Lägger jag ner saxen på golvet slappnar han av direkt. Då får man chansen att klippa en klo innan han blir hysterisk igen.

• Aupendi

Min hund är inte alls glad för att klippa klorna heller, trots att det aldrig skett nån olycka.

Nu väger hon bara 10kg, så jag får hjälp med att någon bär henne och jag klipper. På så vis kan hon inte sprattla, men hon morrar och biter i luften.

Så fort det är klart är hon lika glad som vanligt.

Antar att din hund är för stor för att bli buren?

Man ska ju helst vänja dom vid att kloklippning innebär en mysig stund med gos och kel, men det har inte funkat för oss heller.

• Aupendi

Dock blir hon klippt av djuraffören utan minsta tjurighet.

Och eftersom det går på två minuter när hon blir buren så har vi inte sett det som ett stort problem.

Men att fila kanske kan fungera för er? Vet folk som gör det istället.

• Aniiee

För det första: Sluta brottas!

För det andra: Hur länge har du kämpat med det här egentligen? Du borde ha börjat typ två-tre veckor efter du fått hem honom.

Nej, gör om, gör rätt, hoppas att du inte förstört hunden för livet. Här får du en punktlista:

1: Sätt dig på golvet med en hög godis/hundmat lika många som hunden har klor + 4 + klotången.
    2: Ropa in hunden.
    3: Ge hunden en godis
    4: Säg åt hunden att lägga sig (mina hundar ska ligga på sidan, men det är en smaksak)
    5: Ge godis när hunden ligger ned.
    6: Ta en tass och börja massera trampdynorna. Ignorera klotången, den är bara där för show.
    7: Ta tassen som om du skulle klippa klorna
    8: Dela godishögen så det blir en hög lika många godisar som hunden har klor på den tassen.
    9: Räkna klorna högt och nyp i de. Hunden känner ju inte att du nyper, men det ger dig ett hum om hur lång tid det tar att klippa.
    10: När klorna på tassen är räknade, säg "klar", skjut till den lilla godishögen och säg "varsågod".
    11a: om hunden verkar stressad och orolig så släpp den med ett "Resten sen". Låt hunden sitta på kommando från liggande, ge en till godis, och sedan hopp och lek. Samla upp resten av godiset, klotången och gå och gör något annat.
    11b: om hunden är lugn och avslappnad, ta nästa tass och börja om från 6.

Gör så varje dag, så många tassar som hunden är bekväm med, tills den är ok med ALLA tassarna, flytta även klotången successivt från nästan bakom ryggen (i hundens synfält, men inte i fokus) till ditt knä och sedan till den hand du skulle klippa med. När hunden är ok med att du håller på med en tass och håller i tången samtidigt kan du börja klippa så smått. Hellre att du klipper en klo om dagen och sedan bara masserar. 

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • 3eiksson

Jag vet egentligen inte hur man ska förklara att han beter sig. Jag är uppväxt med hundar och har hållit på med djur nästan hela livet. Så nej.. Jag tror knappast jag förstört honom för livet ! Han verkar mest bara inte tycka om de. När saxen är borta är han samma Goa hund igen. De här är något jag har kämpat med ända sen han kom hem.

• Fru Ni

Det bästa är ju att ha som vana att pilla med tassar, klor, tänder och öron utan verktyg sedan dem är små. Om du inte redan gör det, så börja. Sedan får man nog låta kloklippningen ta lite extra tid, beröm med godis/leksak efter varje klo och gör det till en positiv upplevelse. Är han väldigt uppspelt kanske det är värt att vänta tills han är lite tröttare/mer avslappnad...kanske efter en lång promenad. 

Min vovve är extremt håröm och går knappt att borsta, så vi varvar alltid borstning med bollkastning (hans favorit) och då klarar han att sitta still några minuter åt gången. Kanske värt att testa Glad

• Apopan

Du har fått många bra tips, men jag vill slå ett slag för klicker i detta läget också. Finns videor på tuben om hur en steg för steg går tillväga för att med hjälp av klicker få hunden att frivilligt ställa upp på kloklippning. Egentligen är det lite samma princip som det Aniiee skriver om, men det kan gå förvånadsvärt snabbt med just klicker.

Hittade ett klipp som jag tycker visar bra hur en ska tänka och jobba. De första tre minutrarna så är det en intervju med ägaren om hur illa det varit, och sedan så visar en kvinna hur hon går tillväga med hunden. Så du kan ju dra fram om du vill :)

• EN11

Ha ha ha vad vi känner igen oss! Har en rottis och har alltid fått göra vad vi vill med honom förutom klippa klorna. Fick dock ett ovärderligt tips och det var att låta honom stå upp och hålla tassen som när man kratsar hovarna på en häst och i det läget klippa klorna. Gick mycket mycket bättre!!

• Abbe83

Jag har samma problem med kloklippning på min hund, har en schäfer på snart 2 år. Har också kämpat med detta sen han kom hem. Han blir hysterisk, han morrar och biter.
    Tror inte det skulle funka att få det gjort hos vet/ djuraffär för hos vet blir de nervösa, rädda, de verkar tro att han är aggressiv för att han morrar och biter. Men jag vet han är inte aggressiv utan det handlar om att han är osäker, obekväm. 

Jag har börjat fila klorna istället för att klippa eller så varva jag mellan att fila och klippa. Igår filade jag alla hans klor utan två som jag klippte och det går jättebra nu. Han lägger sig ner och är helt avslappnad och lugn. Berömmer honom mycket och klappa, klia honom, han gillar att bli kliad på magen. Jag har munkorg på honom när jag fila/ klipper klorna för att slippa bitandet och då är vi båda helt avslappnade. 

Svar på tråden Omöjlig att klippa klorna på!