• Anonym (Frustrerad Bonusmamma)

Min bonusson på 10 år sover i vår säng

Min sambos son är 10 år och han samt tre syskon har sina rum nere i vårt hus. Jag och sambon har vårt sovrum uppe. Småsyskonen somnar innan vi går och lägger oss men inte han på 10 år utan han är alltid pigg på kvällen precis som sin bror på 12 år. 12 åringen somnar i egen säng men 10-åringen vill inte vara nere själv (även om 12 åringen är på samma våning) han är rädd säger han. Alltid haft svårt att komma till ro även som liten tydligen.

Så han vill sova med oss. Jag tycker det blir för trångt :( höggravid som jag är dessutom. Hur ska man göra? Fixa en madrass nedanför vår säng? Men hur "lär" man honom somna i sin egen säng? Bör pappan ligga bredvid honom eller? Det blir så sena kvällar bara. Somnar oftast inte före kl 23 även om han lägger sig vid 21: 30.... Jobbigt oxå att inte få nån egen tid med sambon på kvällen innan man ska somna och gå igenom dagen och stämma av. Är jag dum som tycker detta är jobbigt!? Men tycker att det är jobbigt faktiskt. Hur blir det när bebis kommer? Har ni några praktiska lösningar/tips? Eller är det fullt normalt och vi ska låta honom sova hos oss utan att göra nåt? Hur många år då? /frustrerad bonusmamma

• Svar på tråden Min bonusson på 10 år sover i vår säng
  • Iam
    Jeninan skrev 2014-12-12 09:14:42 följande:
    Det är en bra plan! Dock lägger att sig ofta runt 21 men även om pappan ligger bredvid en stund somnar han ej. Han ligger vaken och går upp med oss när vi går och lägger oss vid 22:30....

Lägg honom lite tidigare då. Så han får mer tid på sig. Och så att pappan ligger hos honom en längre stund. 

Sent tror jag även att det är viktigt att din sambo pratar med sin son om rutinerna. Sätter upp ett fast schema att så här kommer det se ut varje kväll och det kommer inte att ändras. 
    Skriv gärna upp schemat och sätt det på hans rum om det kan underlätta. För mig låter det som att sonen är lite otrygg och kanske rädd att pappa ska försvinna typ. 
    I sådana situationer blir barnen tryggare av att ha koll på situationen, dvs dom vet vad som händer och när och att det inte förändras. 

Sen kan jag bara tänka mig hur trött sonen måste vara om han aldrig sover ordentligt. Och hur trötta ni måste vara som inte får ordentligt nattsömn. Detta påverkar ju er alla. 

Så;
    * lägga sig tidigare
    * Pappa ligger hos sonen en längre stund och pratar och myser
    * pappa säger godnatt och sonen får somna i sin säng
    * Kommer sonen upp när ni ska lägga er så lägger pappa honom i sängen igen och säger gonatt
    * Kommer sonen upp till er får han sova på en madrass på golvet på pappas sida av sängen. 

Prata igenom rutinerna med sonen noggrant och säg att dom nya reglerna handlar om att han är ett barn och måste sova. Förklara oxå gärna vikten av sömn. Att barns hjärnor utvecklas och "växer" när barnen sover och om barn inte sover ordentligt så blir det svårare att lära sig nya saker exempelvis. Ge honom en bra anledning till att vilja sova, och inte bara för att "pappa säger det" :) 

• jenny99

Varför har han sovrum nere?Alla barn är olika men mina har helt klart inte vågat ha sitt sovrum på annat plan är vårt.Det är först nu som 13 åringen ska flytta ner för hon vill och vågar.

• mamaleona

jag tänkte genast spontant som "kudden" - byt rum med 12åringen. Då är ni nere nära dom små (hade jag velat vara oberoende ifall där är nåt akut) och nära 10åringen som av nån anledning är orolig OCH 12 åringen skulle säkert vara jättestolt att få vara upp ensam.?

• Hedda04

Jag blir lite fascinerad av alla dessa trådar av bonusmammor. Hur orkar ni? Lägga ner tid, energi, pengar, dela sitt hem och som i denna tråd SIN SÄNG med barn om inte är ens egna. Jag kanske är lite speciell men jag skulle aldrig i livet göra det..

• Ess

Han kan väl ta en bok och ligga och läsa.
    Tycker att han är för gammal för att pappan ska ligga bredvid osv. Antingen får han läsa eller nåt liknande, eller åtminstone ligga kvar i sin säng och slappna av.

• molly1989

Nej jag skulle aldrig låta en 10-åring sova i vår säng. Min ettåring får inte sova i vår säng heller, och har faktiskt aldrig sovit en enda natt med oss. Och nej jag låter honom inte skrika sig till sömns, har aldrig provat några sovmetoder.

• Ess
    Jeninan skrev 2014-12-12 09:11:13 följande:
    Ja du vi har provat allt känns d som, ljudbok, vanlig bok, avslappning....

Nä det blir nog svårt att få 12 åringen gå med på det :( han kanske kan sova uppe på kontoret annars. Men blir att jag tycker synd om honom, ska vi ligga med bebisen och han i ett annat rum (när han är van vid att få ligga i samma säng)

Har inte pratat m sambon heller om detta, usch vi pratar verkligen om allt men detta vågar jag liksom inte ta upp :(
    Men säg, nej du får inte ligga här, du får ligga i din egen säng.

Min stora har också svårt att somna, men hon får ligga i sin säng och inte ranta runt för att sen lägga sig hos oss.
    Efter läggdags så ligger man i sin säng. Det hade blivit katastrof om alla hade börjat gå upp, då hade dom aldrig somnat, och inte vi heller.
  • Fånga dagen

Jag skulle aldrig i livet låta mitt barn sova ensam om han är rädd. Vilket många barn är. En del behöver känna närhet för att slappna av och känna sig trygga.

Jag förstår att det blir trångt att sova i samma säng, så om jag var pappan så skulle jag ordna sovplatserna på annat sätt. Men aldrig låta ett barn som är rädd få sova själv. .

• jenny99

När jag var liten sov jag i min säng men när jag var 10 år drömde jag mycket mardrömmar.Jag ville sova i samma rum(inte Samma säng) som mamma men jag minns hur hon körde iväg mig till min säng och jag vågade inte somna om.Jag var ju rädd.

• Anonym (ouf)

Aldrig i livet säger jag. Mitt bonusbarn är halva den åldern och jag tycker det är ASJOBBIGT att han ska somna i vår säng för då får jag lägga mig i soffan om pappan somnar tillsammans med honom, vilket han i stort sett alltid gör.

Men vet inte hur jag ska lägga fram det för självklart vill hans son gosa med pappan så klart.
    Vi får inte plats alla tre då bonus tar mycket plats och sparkas och bökar runt så varken pappan eller jag kan sova.

Bästa alt tycker jag Iam hade, att lära barnet sova själv nere men ha en madrass uppe som han får komma och lägga sig på UTAN att väcka er, men att i er säng sover han inte. Och det INNAN bebis kommit för då kan han se bebisen som den där ungen som tog hans pappa ifrån honom. Kan ju ske ändå men särskilt om han får ge upp sin plats i sängen bredvid pappa.

Fungerar inte det så tycker jag med att ni byter rum med 12 åringen.

• Anonym (extra säng)

Kan pappan ha en extra säng/madrass barnets rum och sova där när barnet är hemma. Så gjorde vi länge med mina bonusbarn. Det blev mysigt vh för hans barn.

Svar på tråden Min bonusson på 10 år sover i vår säng