• Anonym (orolig)

missfall på g, men får inte veta säkert :/

Natten mellan sön-mån vaknar jag upp av en vattnig blödning, det kom rätt mycket men ingen smärta. På morgonen när jag klev upp hade jag bara en liten brun blödning, ringde mvc som då sa att dom inte tycke att jag behövde oroa mig eftersom blödningar är väldigt vanligt och för att jag inte hade ont. Gick till jobbet och då började smärtan, som mensvärk som strålade upp i ryggen som höll i sig konstant under hela dagen och lite illamående och yrsel som kom då och då. Men bara bruna blödningar fram till kl.16 då jag gick på toa och det kom en mensliknande röd blödning, inga klumpar men tjock som mens, vid kl åtta på kvällen hade jag fått en till sådan blödning. Efter det har det bara vart bruna småblödningar. Ringde gyn på tisdagsmorgonen pga oron. Fick då berättat för mig att det med största sannolikhet var ett pågående missfall eftersom jag inte var så långt gången (11+0 när jag pratade med henne). Något vul gjordes inte för att bekräfta detta utan jag fick allt vackert vänta ut detta och sen göra ett nytt test när jag ska in på inskrivningssamtalet den 19dec.

Sen detta fram till nu har jag haft bruna små blödningar lite då och då samt lättare mensvärk som kommer och går. Konstant trött och illamående och yrsel som kommer och går.

Jag vet att det finns solskenshistorier, men jag vill ändå ställa in mig på att detta är ett missfall annars kommer jag Bli förkrossad sen.

Nu till mina funderingar:

Kan inte ett graviditetstest visa positivt flera veckor efter ett missfall?

Hur länge håller ett missfall på?

Och om testet nu visar positivt den 19e gör dom ett vul då för att se om det finns något kvar där inne?

Tack till er som tagit er tid att läsa och svara! :)

• Svar på tråden missfall på g, men får inte veta säkert :/
  • Anonym (orolig)

Har försökt googla på det. Men får bara upp den jag ringde. Sökt på privatkliniker också men dom jag får upp då står det inte att dom har nån gyn mottagning eller liknande. :/

En vecka kvar tills jag ska få göra ett nytt test på mvc. Känns så onödigt. Det kan jag ju lika gärna göra hemma och som sagt det kan ju visa positivt även om det blivit ett missfall. Och då lär dom väl låta mig göra ett vul.. eller?

• AMJP

Hej!

Jag är inte i exakt samma situation som dig men jag har förmodligen också fått ett missfall som inte är bekräftat ännu... Åkte till akuten i onsdags medd extrem smärta över höger sida mage och jag mådde jättedåligt och kräktes, dock inget blod. Efter ultraljud sa läkaren att jag förmodligen haft en cysta com spruckit eftersom hon kunde se en vattenansamling i livmodern, hon sa även att jag hade en cysta till på höger sida (som förmodligen spruckit idag eftersom jag återigen vaknat med extrem smärta men nu på andra sidan).

Hon sa dock att hon tyckte sig se en liten fostersäck på ultraljudet men kunde inte se ngt foster eftersom det är så tidigt (i onsdags var jag 5+2) men de tog blodprover och jag fick även lämna ett blodprov till i fredags. Läkaren ringde sedan upp mig i fredags eftermiddag och sa att om det hade varit som det skulle så hade mina hormoner dubblats under de två dagarna men nu var de i princip på samma nivå så hon misstänker missfall i mitt fall. Jag fick en "akuttid" till gyn på sjukhuset nu på tisdag morgon. 

Jag vet att de har akuttider på gyn för jag ringde dit först i onsdags men när jag ringde var de redan upptagna så därför blev det i mitt fall akuten, men om jag hade varit dig hade jag ringt till närmsta sjukhus och förklarat situationen och se om du kan få en akuttid för undersökning. Se dock till att ringa precis när de öppnar!

Jag har hört att graviditetstest kan vara positiva i flera veckor efter ett missfall på grund av hormoner och så, men de kanske gör ett blodprov på dig också och kollar. De har förmodligen vissa skalor de går efter över hur mycket hormoner och så man ska ha i en viss vecka. 

Jag har inte blött nånting och gjorde det inte vid mitt förra missfall heller. Då visste jag inte att jag var gravid utan en dag kom det bara ut en stor hård röd klump när jag kissade. Inget missfall är väl det andra likt eftersom vi alla är olika men det gör dem inte mindre jobbiga för det! 

Om detta är ett MA för min del är jag glad att jag åkte till akuten så jag får veta det så här tidigt och slipper gå runt och tro att allt är bra när det inte är det. 

Kommer följa dig här och se hur det går för dig! 

kram

• Anonym (orolig)

Jag tackar för ditt svar och beklagar djupt det som hänt dig!

Hoppas ändå inte att det är ett missfall för eran del utan att ni får behålla det.

Jag har fortfarande inte fått ut några klumpar och har nu inte blött på ett dygn. Har fortfarande lättare mensvärk till och från och är rent utsagt helt utmattad.

Jag jobbar nu mer eller mindre konstant till på fredag och har inte sagt till på nåt av mina jobb om min situation så har egentligen ingen möjlighet längre att ta mig in på ett vul, så nu får jag nog bita ihop till på fredag och ta det därifrån.

Är nog mest orolig nu för att det ska vara ett missfall som stannat av.

Ena stunden så känns det som att det är kört medans jag andra stunder går å tänker att den fortfarande lever där inne.

Ovisheten är jobbig.

• AMJP

Ja man befinner sig i en gråzon. Jag har ställt in mig på det absolut värsta, även om det borde vara ett bra tecken att det inte kommit något blod. Antar att en läkare inte ger ett sådant besked över telefon om de inte är säkra heller. Dock är det ju en liten del av en som ändå hoppas eftersom man vill vara gravid. 

Vi får hålla ut helt enkelt!

• Anonym (orolig)

Ja, det känns som att dom inte borde ge såna besked om det inte är nåt dom är rätt säkra på.

Hon jag pratade med i telefon på gyn sa att det lät precis som ett missfall när jag förklarade och jag var ju så tidigt gången så det var med störta sannolikhet ett missfall.

Men stundvis vill man ju ändå inte tro det. Men som sagt det är bara att hålla ut och vänta å se.

• Anonym (orolig)
    AMJP skrev 2014-12-14 18:07:50 följande:

Ja man befinner sig i en gråzon. Jag har ställt in mig på det absolut värsta, även om det borde vara ett bra tecken att det inte kommit något blod. Antar att en läkare inte ger ett sådant besked över telefon om de inte är säkra heller. Dock är det ju en liten del av en som ändå hoppas eftersom man vill vara gravid. 

Vi får hålla ut helt enkelt!

Hur gick det för dig? För visst var det imorse du skulle in till gyn?
  • AMJP

Hej!

Jovisst var jag på gyn igår. Blev undersökt med ultraljud igen och fick även lämna blod för ett sista hormonprov. Hon sa att jag har något som varit ett foster som är inneslutet i vävnad men där är inget som lever. Fick med mig tabletter hem som jag skulle ta när hon ringt mig igen och meddelat vad provsvaret sa, vilket hon gjorde idag. Hormonerna har gått ner så jag tog tabletterna idag kl 10 men inget har hänt... Är rätt jobbigt för jag har fortfrande jätteömma bröst och känner mig gravid, bortsett från att jag nu har extremt ont i hela magen och är jättesvullen.

Läkaren sa att jag måste få en mens mellan denna blödning och innan jag försöker bli gravid igen. Allt jag känner är bara att nu har två månader till bara gått och ingenting går åt rätt håll. Suck.

Hur är det med dig?

• Anonym (orolig)

Usch vad jobbigt. Beklagar verkligen! Och även nu drygt för dig att få vänta igen på att det ska komma ut och sen få lov att vänta så pass länge på att få försöka igen. :(

Bara att hoppas att mensen kommer fort efter att det här är över för eran del.

Jag mår som tidigare, sjukt trött, blandning mellan magknip och mensvärk som kommer och går. Dock inge blod nu på några dagar och inte fått ut några klumpar, så tankarna på att det fortfarande lever där inne har nog blivit lite för många. Men imorgon får jag ju förhoppningsvis nåt besked iaf.

• Anonym (aa)

Ingen solskenshistoria här tyvärr :/ När jag fick mf hade jag gradvis ökande blödningar i en månad innan missfallet skedde (i v8-9). Såg hjärtat som slog och sen samma kväll satte missfallet igång med en störtblödning och smärta. Dagen efter var det helt tomt i livmodern... Kanske orsakade blödningarna missfallet, vem vet. 

Jag testade fortfarande positivt i några veckor efter det, tills jag fick min nästa mens. Sen blev jag gravid igen och det gick bra, trots lätta blödningar i början :)

Hur som helst så säger tyvärr ett positivt gravtest ingenting. Du måste göra ett VUL för att verkligen få bekräftat. Ring en privat gyn, det gjorde jag min andra graviditet och fick jättefin hjälp och uppföljning. MVC är helt värdelösa så tidigt i graviditeten, de gör (oftast) inte VUL eller ens skänker lite sympati...

• AMJP

Nu har det kommit igång lite grand, har blödit lite grand och det mesta av smärtan har lagt sig, iaf den mest förlamande delen. Kan gå obehindrat och vända mig i sängen utan att jämra mig. Första gången på länge jag längtar efter en helt vanlig menssmärta!

Suck. Antar att vi får ta nya tag i januari, bara två veckor mellan mens och ÄL som tur är :)

Min kompis var med on exakt samma sak som mig för två år sedan och blev gravid direkt efter igen. Idag har hon en liten flicka som är världens finaste. Svårt att se nu men vi får inte ge upp :)

• Freijah

Jag fick missfall i söndags, innan dess hade jag gått och småblödit i nästan 3 veckor innan, mest när jag ansträngt mig, men lite däremellan också.
    Så i söndags tog det slut. Gjorde inte direkt ont men var väldigt obehagligt.

Var i vecka 11+4.
    Har inte varit och gjort vul eller något men är rätt säker på att allt kommit ut som det ska.

♥ 2010-11-23 ♥
  • AMJP

Jag blöder nästan ingenting. Ska man vara orolig då eller vad tror du Freijah?

• Freijah

Vet tyvärr inte AMJP,
    Jag blödde som sagt bara lite fram tills i söndags när det började blöda väldigt mycket,(tror inte det framkom av vad jag skrev) i måndag blödde det som en vanlig mens, och nu blöder det knappt något.

♥ 2010-11-23 ♥
  • Anonym (orolig)

AMJP: låter som du haft det jobbigt, och jag hoppas att det kommer igång som det ska. Tycker att du har vart med om tillräckligt nu!

Jag var in till min bm igår morse och hon sa att hon tyckte absolut att jag borde fått kommit in till gyn.

Jag fick göra ett gravtest som visade positivt sen använde hon sin (gamla) ul-maskin, hon kunde hitta en person där inne men inget hjärta, utan det behövdes göra ett vul för att komma tillräckligt nära. Så hon ringde gyn i grannkomunen ist och jag fick komma in på en akut-tid direkt. väl där fick jag vänta i en timme på att få komma in. Han kunde hitta ett hjärta på fostret men han såg även ett svart "tomrum" bredvid barnets "säck". Han trodde att det kanske varit en till där från början och att det var anledningen till blödningarna och smärtan jag haft.

Så jag hade kanske en form av missfall ändå?! Dock så lär den/det vad det nu var gett upp tidigt då jag inte märkte av nå klumpar.

Vad det än var så är jag lycklig över att det fanns en levande och aktiv bebis kvar där inne.

• mammainorr89

Hallå!

TS, glad för din skull! Hoppas graviditeten fortsätter utan större komplikationer nu. Tror det kommer gå galant!

Jag undrar vad du sa lite i telefonen, eller till bm för att få ett vul, eller varför de tyckte du skulle ha ett VUL?

Jag bor i Västerbotten och här är de såååå snåla på allt vad ultraljud och hjälpsamhet med det heter.

Imorgon har jag bokad tid för inskrivning, men i tisdags kväll (8+2) blir trosorna helt plötsligt blodiga utan förvarning. Ingen smärta. Inga klumpar. Bara blod. När jag sätter mig på toan rinner en smal stråle av blod ner i den. Sen kommer det egentligen inget mer förutom lite blod på papperet närmsta 12 h och därefter övergår de till rosa för att helt ha försvunnit till på torsdagen.

Onsdag morgon ringde jag mvc för att höra vad som händer nu, hon trodde att det är ett missfall och sa att jag nog kommer blöda ut allt snart. Hon sa att min bm skulle ringa upp mig må morgon innan mitt inbokade inskrivningssamtal. Jag frågade vad som kommer hända om jag inte blöder mer (vilket jag alltså inte gjort nu på drygt 4 dygn). Då sa hon att det nog kan komma att kollas upp, men ville inte prata om det utan var övertygad om att jag snart skulle blöda mer.

Jag är orolig att de kommer låta det vara till efter jul- och nyårsledigheterna, men det håller förstås redan på att göra mig galen, så vet inte hur jag skulle stå ut med det!

Jag har en son och två graviditeter som slutat i v12 bakom mig (1 abort och 1 missfall). Aldrig har det kommit så mycket som en droppe blod innan de alla tog slut (missfallet var som en liten förlossning med riktiga värkar).

Hoppet lever kvar, det gör ju ofta det. Men jag har tänker inte att det faktiskt kan komma ett småsyskon till sommaren, vilket jag gjorde för bara 1 vecka sedan.

• AMJP

Åh grattis TS! Är glad för din skull! Hoppas du känner dig lite mer tillfreds och lugn nu. Själv ska jag sörja lite till och sen ta nya tag, har inte så mycket till val. Önskar dig stort lycka till! Kram

• Anonym (orolig)
    mammainorr89 skrev 2014-12-21 10:09:43 följande:

Hallå!

TS, glad för din skull! Hoppas graviditeten fortsätter utan större komplikationer nu. Tror det kommer gå galant!

Jag undrar vad du sa lite i telefonen, eller till bm för att få ett vul, eller varför de tyckte du skulle ha ett VUL?

Jag bor i Västerbotten och här är de såååå snåla på allt vad ultraljud och hjälpsamhet med det heter.

Imorgon har jag bokad tid för inskrivning, men i tisdags kväll (8+2) blir trosorna helt plötsligt blodiga utan förvarning. Ingen smärta. Inga klumpar. Bara blod. När jag sätter mig på toan rinner en smal stråle av blod ner i den. Sen kommer det egentligen inget mer förutom lite blod på papperet närmsta 12 h och därefter övergår de till rosa för att helt ha försvunnit till på torsdagen.

Onsdag morgon ringde jag mvc för att höra vad som händer nu, hon trodde att det är ett missfall och sa att jag nog kommer blöda ut allt snart. Hon sa att min bm skulle ringa upp mig må morgon innan mitt inbokade inskrivningssamtal. Jag frågade vad som kommer hända om jag inte blöder mer (vilket jag alltså inte gjort nu på drygt 4 dygn). Då sa hon att det nog kan komma att kollas upp, men ville inte prata om det utan var övertygad om att jag snart skulle blöda mer.

Jag är orolig att de kommer låta det vara till efter jul- och nyårsledigheterna, men det håller förstås redan på att göra mig galen, så vet inte hur jag skulle stå ut med det!

Jag har en son och två graviditeter som slutat i v12 bakom mig (1 abort och 1 missfall). Aldrig har det kommit så mycket som en droppe blod innan de alla tog slut (missfallet var som en liten förlossning med riktiga värkar).

Hoppet lever kvar, det gör ju ofta det. Men jag har tänker inte att det faktiskt kan komma ett småsyskon till sommaren, vilket jag gjorde för bara 1 vecka sedan.

Dom är snåla med vul här med. Jag fick ju vänta nästan två veckor till mitt inskrivningssamtal var.

Jag ringde mvc efter första blödningen och fick veta att jag skulle vänta på inskrivningssamtalet och dan efter då det kommit mer blod så ringde jag gyn men fick kalla handen.

Så när jag väl kom på inskrivningssamtalet så berättade jag precis hur det var för min bm (haft henne under en av de tidigare graviditeterna), och hon är helt underbar. Jag hade nog lite tur att hon har några år på nacken. Det var hon som ringde gyn i grannkomunen, hon bad mig vänta utanför medan hon ringde "ifall hon skulle bli lite arg" som hon uttryckte det. :) så jag vet inte alls vad hon sa.

Prata med DIN bm, eller ring en privat gyn om ni har sånt, det fick jag tips om. Men hittade ingen här jag bor. Jag fick betala 300:- för besöket på gyn.
  • Anonym (orolig)
    AMJP skrev 2014-12-22 00:23:06 följande:

Åh grattis TS! Är glad för din skull! Hoppas du känner dig lite mer tillfreds och lugn nu. Själv ska jag sörja lite till och sen ta nya tag, har inte så mycket till val. Önskar dig stort lycka till! Kram

Ja det känns mycket bättre, men oron över att förlora den finns fortfarande kvar. Den kommer nog sitta i länge då jag har jobbiga sammandragningar väldigt ofta (dom gör inte ont, men håller i sig länge), ja ni vet väl hur sammandragningar känns. Och det känns fortfarande som att det ska ha kommit mer blod varje gång jag besöker toan.

Tack! Önskar dig också ett stort lycka till och hoppas att allt går fort så du snart är gravid igen! Kram
Svar på tråden missfall på g, men får inte veta säkert :/