• pingvin88

Störst glädje av det stora rummet

Ni med barn av båda kön, ser ni att något av det ena könet har ett större behov med sina leksaker? I åldern 2-8 ungefär.

Jag tänker på ifall pojkar i större utsträckning behöver ett större för att få plats med bilbanor, tågbanor och stort lego. Om vi generaliserar alltså. Vad säger ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-12 12:46
    Allt kom inte med. Jag undrar om något av könen har ett större behov av ett stort rum än det andra b.l.a. pga sina leksaker och lekar.
  • Svar på tråden Störst glädje av det stora rummet
  • Lectin

Jag skulle säga att det snarare ligger hos individen än hos könet... Mina två barn sprider ut sig galet mycket båda två om de får. Pyssel verkar inte gå att hålla på en liten yta utan ska helst utföras på golvet i heeeela köket (gäller båda.... och även mig själv. ), lego leker man med i hela huset om inte mamma (jag) har infört en  superstrikt regel att det endast får förekomma i vardagsrummet... men då blir det per automatik i heeeela vardagsrummet (också båda men mest sonen). Även dockskåpsgrejer och duplolego sprids i hela vardagsrummet (i stort sett enbart dottern)... Jag tror båda skulle älska att ha mer eget utrymme att leka med sina och gemensamma leksaker... Och jag också.

• Frontline

Spelar ingen roll tycker jag hur stora rum barnen har då dom ändå inte vistas där utan här är alla andra rum mycket roligare att leka i verkar det som...

Dock har vi en stor gillestuga som barnen har som lekrum och där nere finns bilbana/tågbana allt lego och en hel del annat att pyssla med...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Flickan och kråkan

Vi har tre pojkar. De äldsta är 5,5 respektive 7. De är inte särskilt intresserade av att vara i sina rum utan de leker i vardagsrummet och köket huvudsakligen.... där "alla" är. De sover i sina rum och förvarar prylar där .

• pingvin88

Okej. Några fler som kan svara? 

Min äldsta (pojke) leker än så länge mest på sitt rum faktiskt och hur dottern kommer att göra när hon blir större vet jag inte.

Intressant att höra hur era barn gör.

• pigglet

Här är barnen sälla i sina rum. Alla saker de ska leka med dras ut till kök eller vardagsrum. Barnen är 7-12 år och så har det alltid varit.

I våras flyttade vi till ett sort hus där alla skulle få varsitt rum (tidigare sov alla i samma). 2 små sovrum och ett större. Alla ville ha det stora. Jag och maken hade olika åsikter. Äldsta - med enda motivering att hon var äldst? Yngsta för att han har flest saker, kanske skulle ha flest leksaker under längre tid? Mellanbarnet, eftersom hon "aldrig" får saker annars? Och så var det det där med vem som är ljudkänsligast, och behövde ha tystaste rummet. Och vem som inte skulle behöva gå i trappor. Vem som ska ha närmast till föräldrarnas sovrum på natten. Osv.

Svar på tråden Störst glädje av det stora rummet