• Anonym (Bekymrad)

Utomkvedshavandeskap

Jag fick åka in till akuten igår pga kraftiga magsmärtor och mensliknande blödning! Gynekologen sa att hon misstänkte jag hade en graviditet utanför livmodern, men att det kunde också vara koagulerat blod! Så nånting såg hon där. Nånting som inte ska vara där. Jag fick ta blodprov och kommer bli återkallad i nästa vecka som kommer. Hon sa att antingen blir det missfall av det och följer med blodet ut eller så kan det komma att bli operation!

Någon som genomgått en operation pga utomkvedshavandeskap? Är lite nervös!

Sen har jag jätte ont fortfarande. Smärtan finns där hela tiden men den växlar gradvis. Ibland gör det jätte ont och ibland känns det som en vanlig mensvärk! Ska jag låta det vara såhär tills dom kontaktar mig? Eller bör jag åka in igen om smärtan inte avtar?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Utomkvedshavandeskap
  • isabellab

Jättebra! Lycka till nu och håll oss uppdaterade!

Anonym (Bekymrad) skrev 2014-12-13 20:42:17 följande:

Jag ringde 1177 och han tyckte också det lät konstigt att jag blev hemskickad och enligt honom var det inga konstigheter att jag ska åka in igen. Så får skjuts av min syster in nu kl 21. Så får vi se vad som händer!

Tack för alla er som kommenterat. Tack vare er jag tog initiativet att åka in igen!

• Anonym (Bekymrad)
    isabellab skrev 2014-12-13 20:44:44 följande:

Jättebra! Lycka till nu och håll oss uppdaterade!

Jag åkte in som sagt i lördags kväll och blev inlagd. blev då fastande fram till nästa dag ifall det skulle bli en operation. sen blev det ny undersökning på söndagen och gynekologen tyckte då inte att jag var ett akutfall eftersom jag inte hade så ont längre så hon sa att jag skulle få en operationstid på måndagen.
    fick lite kraftiga värkar senare den kvällen men när jag vaknade på måndagen va det inte så farligt längre. dom tog blodprov och förberedde med dropp men va en del akutfall som skulle opereras före mig, så jag fick vänta ganska så länge. sen blev klockan ca 16 tiden, och då kom min gynekolog tillbaka och hon förklarade att det ytterligare kommit in ett akutfall till operation, men att dom kollat mina hormonvärden från blodprovet dom tog tidigare den morgonen, och då hade det halverats. hade ca 2500 i värde både fredag lördag och söndag. och sen igår hade jag bara 1500 i värde. så jag fick åka hem på permisson igår, fram tills onsdag då jag ska komma tillbaka och bli undersökt igen. hade knappt ont i magen på hela gårdagen. bara lite magknip. och idag är det likadant. så får hoppas det löst sig ändå.! dom har sagt det att ibland kan kroppen sköta detta själv. men dom måste följa upp och se helatiden. det verkar som jag slutat blöda också. vilket också tyder på något possitivt ?

återkommer med det slutliga resultatet
  • Anonym (Wildrat)

Va bra att det verkar ordnat sig. Det är alltid positivt att få behålla äggledaren.

• isabellab

Åh vad skönt i allt elände! Hoppas det är så att allt löser sig själv.

• pingvin88

Jag hoppas att det går bra för dig nu. 
    Jag vill absolut inte skrämma upp dig men mig skickade dom hem efter ett dygn (jag låg inne 2 omgångar, detta var omgång 1) när smärtan avtagit och mitt hcg var för lågt för ett utomkvedshavandeskap. De sa att trots att allting annat tydde på utomkveds så var det nog ett konstigt missfall. Blödde kanske 2 tsk totalt. Blödde aldrig mer än så.
    Sen 2 veckor senare inkom jag igen med svåra smärtor. Då hade hcg höjts till skyarna och då var det ganska akut.

Så mitt råd är till dig att du ska be att få kolla ditt hcg igen om några dagar. Men det skulle dom eller? Bara för att vara säker så det inte blir samma som för mig. Även om jag tror att mitt fall var väldigt ovanligt.

Men det ser ljust ut för dig. Håller tummarna!

• Anonym (Bekymrad)

Efter mitt återbesök i onsdag såg dom fortfarande en klump på ultraljudet så det blev en operation 16.00 samma dag! Graviditeten var såpass stor att äggledaren hade brustit så dom fick ta bort hela äggledaren. Allt gick bra och fick åka hem igår eftermiddag!

Jag är glad över att jag valde att dela min historia här för annars hade jag kanske inte åkt in igen i lördags efter att jag blev hemskickad första gången. Och då kanske det hade gått för långt så det riskerat mitt liv och blivit väldigt akut!

Så tack alla ni som svarat och gett råd!

• isabellab
    Anonym (Bekymrad) skrev 2014-12-19 15:53:22 följande:

Efter mitt återbesök i onsdag såg dom fortfarande en klump på ultraljudet så det blev en operation 16.00 samma dag! Graviditeten var såpass stor att äggledaren hade brustit så dom fick ta bort hela äggledaren. Allt gick bra och fick åka hem igår eftermiddag!

Jag är glad över att jag valde att dela min historia här för annars hade jag kanske inte åkt in igen i lördags efter att jag blev hemskickad första gången. Och då kanske det hade gått för långt så det riskerat mitt liv och blivit väldigt akut!

Usch stackare! Det är inte roligt att gå igenom. Nästa gång du blir gravid så KRÄV VUL direkt för att fastställa att graviditeten satt sig rätt denna gång.

Och ge inte upp, och skit i statistik! Jag sitter här med en äggledare och en liten son på snart tre veckor. Var rädd om dig nu och låt både kropp och själ läka ordentligt.

Kram och god jul!
  • pingvin88
    Anonym (Bekymrad) skrev 2014-12-19 15:53:22 följande:

Men usch! VIlken himla tur att du var orolig och skrev en tråd.
    Vilken tur att det gick bra.

Och en solskenshistoria till. Bara 8 veckor efter (en mens emellan) operationen plussade jag igen och jag är nu i v. 18.
  • Anonym (Bekymrad)

Tack så mycket

En liten fråga! Hur länge hade ni ont efter eran operation? Fick ni ont i axlarna? Fick höra att det var vanligt med "träningsvärk" smärta i axlar efter operationen. Jag kan knappt gå 50 meter utan att jag får jätte ont i nacken som strömmar ut i axlarna. Har en del ont i magen också men ar utskrivet smärtstillande. Är mest axlarna som i längden blir jobbigast!

Va på bio igår och halvvägs från bion till parkeringen fick jag så ont att jag fick stanna och började gråta. Är det vanligt?!

Tack igen för alla kommentarer

• isabellab
    Anonym (Bekymrad) skrev 2014-12-20 21:43:00 följande:

Tack så mycket

En liten fråga! Hur länge hade ni ont efter eran operation? Fick ni ont i axlarna? Fick höra att det var vanligt med "träningsvärk" smärta i axlar efter operationen. Jag kan knappt gå 50 meter utan att jag får jätte ont i nacken som strömmar ut i axlarna. Har en del ont i magen också men ar utskrivet smärtstillande. Är mest axlarna som i längden blir jobbigast!

Va på bio igår och halvvägs från bion till parkeringen fick jag så ont att jag fick stanna och började gråta. Är det vanligt?!

Jag hade ont i axlarna ca en vecka, det kommer från gasen de använder under operationen.

Vid titthål gör de tre hål, ljumskarna för instrumenten och naveln för att kunna "blåsa upp" magen för att frilägga. Detta är det som ger värken i axlarna. Grymt obehagligt men ofarligt!

Se till att äta värktabletterna och håll dosen så att du inte går en lång stund utan, då är det svårare att få bort värken med tabletterna sedan, utan håll en underhållsdos.
  • Anonym (Bekymrad)

Okej! Jag har fyra hål. En i naveln sen en precis under troskanten och två små på vänster sida.

Ja jag tar pamol och diklofenak. Men diklofenaken tar jag bara vid behov.

Men då vet jag att det är normalt ????

isabellab skrev 2014-12-20 22:37:18 följande:

Jag hade ont i axlarna ca en vecka, det kommer från gasen de använder under operationen.

Vid titthål gör de tre hål, ljumskarna för instrumenten och naveln för att kunna "blåsa upp" magen för att frilägga. Detta är det som ger värken i axlarna. Grymt obehagligt men ofarligt!

Se till att äta värktabletterna och håll dosen så att du inte går en lång stund utan, då är det svårare att få bort värken med tabletterna sedan, utan håll en underhållsdos.

• Anonym (Bekymrad)

Skulle vara en emoji-smiley efter min sista mening. Men blev visst massa frågetecken istället! Dom ska inte vara där.

• MissDecibel
    Anonym (Bekymrad) skrev 2014-12-20 23:24:35 följande:

Okej! Jag har fyra hål. En i naveln sen en precis under troskanten och två små på vänster sida.

Ja jag tar pamol och diklofenak. Men diklofenaken tar jag bara vid behov.

Men då vet jag att det är normalt ????

Skönt att du blev opererad i tid. Jag fick både hål och snitt. Ett snitt på typ 4-5 cm och ett på 20 cm. Låg inlagd 1,5 vecka :( Men trots att jag bara har en äggledare så har jag fått två barn utan större insats :)
  • Anonym (Bekymrad)

Hur länge blödde ni efter operation? det blev mycket färre blod efter operationen men igår började jag blöda igen och blött inatt också. 
    är det normalt? kommer ihåg att sköterskan sa till mig när jag ville byta binda natten efter operationsdagen att det inte är vanligt att man blöder mycket efter operationen. men nu är det som mensliknade blödning

• isabellab

Jag blödde en vecka har jag för mig, ungefär som mens.

Tycker du ska ta det lugnt och inte röra dig för mycket, du har ju ett sår på insidan som behöver läka. Ring till mottagningen o kolla om du är orolig och kom ihåg hur ofta du byter binda för de kommer de fråga.

• pingvin88
    Anonym (Bekymrad) skrev 2014-12-20 21:43:00 följande:

Tack så mycket

Jag hade ont i 2 veckor. Kunde knappt gå alls på 1½. Jag gick som en jättegammal tant ihopvikt. Hade också ont i axlarna. 

Det låter helt normalt det du har. jag är "imponerad" av att du redan orkar ge dig ut på såna äventyr. Men det är ju jätteskönt att du kan det. 

• Anonym (Bekymrad)

Hej på er!

hoppas eran jul och nyår varit fantastisk. det har min varit var så gott som återställd under jul och nyår så det var skönt !

en liten fråga bara!

hur länge väntade ni med att ha sex? och hur kändes det?
    jag hade sex i lördags. och detta var första gången vi hade sex efter operationen. vilket är nästan fyra veckor sedan. jag fick smärtor längst in, typ så det kan kännas ibland om killen kommer för långt in. vi va väldigt försiktiga och så fort han kom långt in å gjorde det ont. är detta normalt? eller ska jag kontakta gyn? 

dom va väl inte där och grejade under operation? dom va väl aldrig i livmodern? 

det positiva var iaf att jag inte blödde nått, varken då eller efter. och jag har haft stora problem med mellanblödningar i sex års tid. och varje gång det gjort ont, så har det börjat blöda tidigare. 

tack på förhand!

god fortsättning på året

• Anonym (gravid?)

I lördags fick jag en sån fruktansvärd magsmärta att jag svimmade och tydligen krampade också. Det blev ambulans. Ingen blödning dock. På vul tyckte de att de såg något i livmodern men fick en ny tid den nittonde eftersom det var så otroligt litet. I måndags skulle jag till vc för nytt hcg-prov. Fick då veta att i lördags hade jag hcg-värde på 5100 nånting och i måndags låg det på 5900 nånting. Normalitet är att det ska fördubblas på 48 h. Men det hade ju ändå ökat, även om det bara var lite. Vad innebär det? Är så rädd och får inga svar förrän på måndag. En eeeevighet. Smärtan i magen är borta. Ingen blödning.

• pingvin88
    Anonym (Bekymrad) skrev 2015-01-13 20:33:34 följande:

Hej på er!

hoppas eran jul och nyår varit fantastisk. det har min varit var så gott som återställd under jul och nyår så det var skönt !

en liten fråga bara!

hur länge väntade ni med att ha sex? och hur kändes det?
    jag hade sex i lördags. och detta var första gången vi hade sex efter operationen. vilket är nästan fyra veckor sedan. jag fick smärtor längst in, typ så det kan kännas ibland om killen kommer för långt in. vi va väldigt försiktiga och så fort han kom långt in å gjorde det ont. är detta normalt? eller ska jag kontakta gyn? 

dom va väl inte där och grejade under operation? dom va väl aldrig i livmodern? 

det positiva var iaf att jag inte blödde nått, varken då eller efter. och jag har haft stora problem med mellanblödningar i sex års tid. och varje gång det gjort ont, så har det börjat blöda tidigare. 

tack på förhand!

god fortsättning på året

Vad skönt för dig. Jag minns inte riktigt hur det var att ha sex efteråt men jag tror att det kan ha vart som för dig. Att det var obehagligt i början. Men jag är inte helt 100. Fortsätter det så ring gyn!
    Anonym (gravid?) skrev 2015-01-13 20:43:27 följande:

I lördags fick jag en sån fruktansvärd magsmärta att jag svimmade och tydligen krampade också. Det blev ambulans. Ingen blödning dock. På vul tyckte de att de såg något i livmodern men fick en ny tid den nittonde eftersom det var så otroligt litet. I måndags skulle jag till vc för nytt hcg-prov. Fick då veta att i lördags hade jag hcg-värde på 5100 nånting och i måndags låg det på 5900 nånting. Normalitet är att det ska fördubblas på 48 h. Men det hade ju ändå ökat, även om det bara var lite. Vad innebär det? Är så rädd och får inga svar förrän på måndag. En eeeevighet. Smärtan i magen är borta. Ingen blödning.

Ingen aning. Förstår att det är jobbigt att vänta. Men det är ju positivt ändå att de såg nåt i livmodern. Då sitter det förhoppningsvis inte fel i alla fall.
  • Anonym (Bekymrad)

Omg! 

vad kul att hitta denna tråden.  11 år sedan nu i december 🙈 
    hur många av er är kvar här på familjeliv? 

igår plussade jag för första gången sen mitt utomkveds 2014. Jag och min sambo har varit tillsammans i lite över två år och vi har försökt i ca 3 månader. Sån sjuk känsla. 

enligt min mens app är jag i v 4. När tycker ni jag ska kontakta bmm och boka tid för tidigt ul? Hört att det är i v6-7 när man haft utomkveds tidigare. 

ha det fint alla☺️
    kram kram (är ej bekymrad längre) 🌺

Svar på tråden Utomkvedshavandeskap