• EliWe

Högt blodtryck + medicin

Hej!

Jag och min man planerade att börja försöka skaffa barn i maj 2014. Men i dec/jan det året drabbades jag av en depression vilken jag nu är i princip återställd ifrån (slutade nedtrappningen av medicinen för 2 dagar sedan).
    Men i samma veva upptäckte läkaren att mitt blodtryck låg för högt, även under dygnsmätningen. Så det blev en massa blodprover, ultraljud där nånting kunde urskiljas men till sist magnetröntgen på njurarna där det ändå fastställdes att njurarna fungerade som de skulle.
    så slutsatsen är att det var depressionen/stressen som höjde mitt blodtryck, och jag har nu börjat trappa ner på metoprolol. Däremot ligger jag fortfarande på gränsen med blodtrycket, hos läkaren sist hade jag 130/75. men det var ju med 25mg metoprolol i kroppen. om 2 veckor ska jag sluta helt med medicinen och sen se vart blodtrycket hamnar. 

Så nu har jag och min man fått "pausa" bebisplanerna nästan ett år, pga blodtrycket. men jag hoppas vi kan börja köra snart!

Är det någon mer här med högt blodtryck/äter metoprolol (eller liknande) som planerar barn? 
    Vill ha någon likasinnad att diskutera med :) 

• Svar på tråden Högt blodtryck + medicin
  • Jezzy79

Hejsan :) jag och min sambo vill skaffa barn nr3 men eftersom jag nyss blivit insatt på amlodipin så läste jag om fostermissbildningar mm så blev både rädd och ledsen vill så gärna skaffa en till. Hur går det för er? Jag har pratat med min doktor som skulle kolla upp lite om detta men lät typ som om de vill att man gör uppehåll med mediciner under de 3 första månaderna iaf men vet ej vad som händer nu :(

• Jezzy79

Hejsan :) jag och min sambo vill skaffa barn nr3 men eftersom jag nyss blivit insatt på amlodipin så läste jag om fostermissbildningar mm så blev både rädd och ledsen vill så gärna skaffa en till. Hur går det för er? Jag har pratat med min doktor som skulle kolla upp lite om detta men lät typ som om de vill att man gör uppehåll med mediciner under de 3 första månaderna iaf men vet ej vad som händer nu :(

• EliWe
    Jezzy79 skrev 2015-05-20 21:16:24 följande:

Hej!

Jag slutade med medicinerna i december och än så länge håller sig blodtrycket under gränsen iaf. Mitt höga blodtryck berodde på stress och mycket ångest.

Vi började försöka skaffa barn för en månad sedan, men jag får helt enkelt hålla koll på blodtrycket oftare, och ta det som det kommer. Känns iaf tryggare nu med stt inte gå in i en graviditet med högt blodtryck.

Vet du hur länge du ska äta din medicin?
  • Jezzy79

Trodde jag skulle äta de föralltid men vet ej vi har nu försökt i några månader men ingen lycka än undra om jag ska kontakta dr igen å fråga om jag ska sluta ta medicin få se vad som händer :/

Svar på tråden Högt blodtryck + medicin