Högt blodtryck + medicin
Hej!
Jag och min man planerade att börja försöka skaffa barn i maj 2014. Men i dec/jan det året drabbades jag av en depression vilken jag nu är i princip återställd ifrån (slutade nedtrappningen av medicinen för 2 dagar sedan).
Men i samma veva upptäckte läkaren att mitt blodtryck låg för högt, även under dygnsmätningen. Så det blev en massa blodprover, ultraljud där nånting kunde urskiljas men till sist magnetröntgen på njurarna där det ändå fastställdes att njurarna fungerade som de skulle.
så slutsatsen är att det var depressionen/stressen som höjde mitt blodtryck, och jag har nu börjat trappa ner på metoprolol. Däremot ligger jag fortfarande på gränsen med blodtrycket, hos läkaren sist hade jag 130/75. men det var ju med 25mg metoprolol i kroppen. om 2 veckor ska jag sluta helt med medicinen och sen se vart blodtrycket hamnar.
Så nu har jag och min man fått "pausa" bebisplanerna nästan ett år, pga blodtrycket. men jag hoppas vi kan börja köra snart!
Är det någon mer här med högt blodtryck/äter metoprolol (eller liknande) som planerar barn?
Vill ha någon likasinnad att diskutera med :)