• Palle C

Hjälp! mitt liv består bara av 3 saker. Öppna och hantera dagens post,matlagning och barntillsyn

Inte trodde jag livet skulle ta slut före 40, men så är det fn och har varit i 1.5 år.

En helt typisk dag:
    8TIM arbete
    2.5TIM gå igenom dagens post och mail och besvara den samt försöka ringa upp och lösa saker snabbare
    1.5TIM matinköp, tillagning, diskning. 
    3 TIM barntillsyn och umgänge

Hur mycket tid lägger NI? Dagens post och mail? tar ni det på jobbet på arbetstid eller när blir det av? För mig är det en kamp varje dag när det ska ske. Om jag ska smyga hem och jobba med det innan jag hämtar på dagis.
    Eller om hela kvällen ska bli en lång förhoppning om att sätta igång med posten?

Jag försöker hålla posten på helgerna för jag hinner inte med så mycket av det i veckorna. I lördags skulle jag få mycket gjort när barnet lagt sig tänkte jag. Vi försökte från 20:30 - 01:55 då han slutligen somnade. Sedan orkade jag inte med post. Nu har jag dragit igång med all post to,fr,lö,sö,må och kommit 25% på 2,5tim 

hur hinner alla med och inte jag? börjar tro att jag har ett begåvningshandikapp av något slag.

Vissa saker tar sån tid. Tex drog Norwegian 1100 kr och även 850 kr på ett annat kort för en resa. Nu har mitt konto legat back i en vecka med 850 kr och bankenb börjar bli sur, Norwegian ber mig inhömta faxnr och auktorisationsnr av banken och här sitter jag mittemellan och kämpar på. Ingen av dem har kontor här i stan heller så man kan traska dit och lösa det även om man iofs inte skulle hinna det ändå. Bank1 Danske Bank, Bank 2Skandiabanken och flygbolaget Norwegian.

• Svar på tråden Hjälp! mitt liv består bara av 3 saker. Öppna och hantera dagens post,matlagning och barntillsyn
  • Palle C
    jlhm skrev 2015-02-11 22:52:36 följande:
    Palle C skrev 2015-02-11 22:48:20 följande:
    6 brev de flesta räkningar kanske 4 el 5 Drömmer

tack för omtankenTomte

Du skrev tidigare att du började klockan 10:30 och kommit ungefär halvvägs runt 21. Även om du endast har jobbat med dessa räkningar 50% av tiden så innebär det ändå att du har spenderat ungefär 1 timme per räkning. stämmer det?
    Om det stämmer vad exakt har du gjort för att det ska ta ca en timme per räkning?
    nej nej jag har inte jobbat med posten på drygt 1 v det är en hög med gott om försändelser att öppna och 100-200 A4 sidor 
    det stod i tråden längre upp men det är nåt sånt just nu 70-80 sidor post kvar + ca 10 kuvert ej öppnade. får fortsätta imorgon.
  • Palle C
    Aniiee skrev 2015-02-11 21:58:17 följande:
    Om jag minns rätt från en annan tråd så är detta en av orsakerna till att det inte höll. Att han blev stoppad av polisen när han körde om en annan bil över en refug med en 2-årig son i bilen kan också ha bidragit (Detta är alltså saker som TS själv skrivit i andra trådar)
    Aniiee vad är du för en jä-la fjantmaja
    Grattis nu avslutar jag FL 
    jag kommer inte att sätta min fot mer och läsa något i den här tråden det svär jag på på alla döda släktingars gravar.
    Jag ska också om en liten stund maila FL att jag säger upp mitt konto

jag kommer aldrig sitta och skriva i sånt här fjant forum där det bara är 10, 20 30 100 hur många inlägg som helst som är emot mig. Det är bara lite för bra för att vara sant. Det är väl för ni är sossar men det som är konstigt tycker jag är att de bara fick 29 % och ca 20% är invandrarröster. det blir så få svenne sossar kvar, det stämmer inte här inne är det ju lite mer om man säger så.

och jag är inte rasist el liknande, min son är halv utom EU medborgare.

Jag har aldrig kört med 2 åring i bilen runt refuger.

Lycka till med ert FL ni är väl själva alla trötta föräldrar närmast slut i roten. Tur jag snart ska resa bort igen och tänka lite på hur allt egentligen är när det kommer omkring
  • Ramborg

Jag förstår att det är jobbigt. Jag förstår inte hur det kan komma sig att du har så mycket, men jag förstår att det tar en stor del av din energi.

Mitt förslag: Anlita en revisionsfirma. En sån där småskutt som sköter pappershanteringen åt småföretagare. Någon annan sköter all administration åt dig och du slipper. Kanske du till och med kan få Rut-avdrag för det.

Det kommer vara värt pengarna om du kan få lite lugn och ro.

42.
  • Aniiee
    Palle C skrev 2015-02-11 23:22:55 följande:
    Aniiee vad är du för en jä-la fjantmaja
    Grattis nu avslutar jag FL 
    jag kommer inte att sätta min fot mer och läsa något i den här tråden det svär jag på på alla döda släktingars gravar.
    Jag ska också om en liten stund maila FL att jag säger upp mitt konto

jag kommer aldrig sitta och skriva i sånt här fjant forum där det bara är 10, 20 30 100 hur många inlägg som helst som är emot mig. Det är bara lite för bra för att vara sant. Det är väl för ni är sossar men det som är konstigt tycker jag är att de bara fick 29 % och ca 20% är invandrarröster. det blir så få svenne sossar kvar, det stämmer inte här inne är det ju lite mer om man säger så.

och jag är inte rasist el liknande, min son är halv utom EU medborgare.

Jag har aldrig kört med 2 åring i bilen runt refuger.

Lycka till med ert FL ni är väl själva alla trötta föräldrar närmast slut i roten. Tur jag snart ska resa bort igen och tänka lite på hur allt egentligen är när det kommer omkring
    ÄR det inte lättare att bara skriva "du minns fel" och sedan gå vidare?

Du gör naturligtvis som du vill med huruvida du vill vara medlem på en sida, där EN medlem MÖJLIGEN blandat ihop dig med någon annan.....

Jag menar, minns jag fel (kan ju leta upp de två trådarna jag nämnde igen och kolla) så ber jag om ursäkt, för liksom, Jag har jävligt bra minne, läser ungefär 750 ord per minut när jag tar det lugnt och hade 100% i slutbetyg från high school när jag var 13 år (du gillar ju att slänga dig med dina gymnasiebetyg, så, varför inte jag också), men jag är människa jag också och jag KAN faktiskt minnas FEL ibland.

Duh, liksom Solig
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Palle C
    Aniiee skrev 2015-02-11 23:33:01 följande:
    ÄR det inte lättare att bara skriva "du minns fel" och sedan gå vidare?

Du gör naturligtvis som du vill med huruvida du vill vara medlem på en sida, där EN medlem MÖJLIGEN blandat ihop dig med någon annan.....

Jag menar, minns jag fel (kan ju leta upp de två trådarna jag nämnde igen och kolla) så ber jag om ursäkt, för liksom, Jag har jävligt bra minne, läser ungefär 750 ord per minut när jag tar det lugnt och hade 100% i slutbetyg från high school när jag var 13 år (du gillar ju att slänga dig med dina gymnasiebetyg, så, varför inte jag också), men jag är människa jag också och jag KAN faktiskt minnas FEL ibland.

Duh, liksom Solig
    och se vad det blev av dig. hänger här istället för att följa upp det med nåt mer produktivt. 100% är ju grymt bra, nu är det lite mer skillnad på kvaliten på högstadieskolor men det kanske inte behöver kollas på mer. ja betygen säger något. Det gör de alltid.

det visar att det är fler som befinner sig i lite sämre läge nu än vid kommande ljusare tider får vi hoppas.

Nädå det var bara droppen detta. ingen nästan håller med mig det är löjligt och för bra för att vara (S)ant.
  • Palle C
    Ramborg skrev 2015-02-11 23:24:32 följande:

Jag förstår att det är jobbigt. Jag förstår inte hur det kan komma sig att du har så mycket, men jag förstår att det tar en stor del av din energi.

Mitt förslag: Anlita en revisionsfirma. En sån där småskutt som sköter pappershanteringen åt småföretagare. Någon annan sköter all administration åt dig och du slipper. Kanske du till och med kan få Rut-avdrag för det.

Det kommer vara värt pengarna om du kan få lite lugn och ro.

jag har tänkt på det flera gånger att jag lätt skulle betalat för att någon tar hand om min post. Jag tror faktiskt jag kommer att göra det en vacker dag. Det får bli någon med en fet ansvarsförsäkring så om jag får bet anm får de betala ut 150 000 i böter o.s.v.

Problemet nu är att jag har inte råd. Att sköta min post skulle kosta flera 1000 kr i mån f n beroende på så många öppna ärenden mot mig och även mot andra företag, myndigheter, privatpersoner som ligger ute med pengar.

Även om jag skulle sälja allt jag äger och har och flytta till en 1:a och bränna upp alla papper och hårddiskar och ha en sån där enkel 5 min ekonomi skulle det ändå inte kosta under 1000 kr / mån att ha någon att sköta ens post. Det kräver tillsyn 2 ggr i veckan och hög precision. Jag har inte råd med de 1000 kr om det ändå är så pass enkelt.
  • Palle C

något positivt:
    www.familjeliv.se/user/account/close

jag hittade på en gång var man går hädan här.

Som sagt jag tackar för mig skriv vad sjutton ni vill i "mina" trådar jag är borta nu jag har fortfarande lite kvar av ett liv som ska levas.

have fun

• Aniiee
    Palle C skrev 2015-02-11 23:47:59 följande:
    och se vad det blev av dig. hänger här istället för att följa upp det med nåt mer produktivt. 100% är ju grymt bra, nu är det lite mer skillnad på kvaliten på högstadieskolor men det kanske inte behöver kollas på mer. ja betygen säger något. Det gör de alltid.

det visar att det är fler som befinner sig i lite sämre läge nu än vid kommande ljusare tider får vi hoppas.

Nädå det var bara droppen detta. ingen nästan håller med mig det är löjligt och för bra för att vara (S)ant.
    Du vet att high school = gymnasium, va? Inte högstadium. Kvaliteten på skolorna i landet jag gick i skolan i är en av de högsta i världen, en bra bit över sverige.

Du ska nog inte säga så mycket. Du hänger ju också här Solig 

Jag har varit tillräckligt produktiv för ett tag, eftersom jag följde upp detta gymnasiebetyg med 10 års universitetsstudier i flera ämnen, däribland ditt älskade "natur", fysik, för att vara noga, (på 3 av världens 12 mest prestigefyllda, om vi nu ska "lay'em out and measure"), som jag betalade för SJÄLV, ingen CSN, inga rika föräldrar, inga stipendium, utan hårt arbete i tio år. Efter det så ägnade jag 4 år till att jobba heltid, vilket jag gjorde när jag hittade till FL för 2 år sedan. Men vet du vad? Shit happens, för dig och för mig, och nu är jag inloggad på FL  ett antal timmar om dagen och läser och skriver aktivt här ungefär 4 timmar, då jag samtidigt sysslar med annat, bland annat jobbar med min skönlitterära bok (det går bra, tack så mycket, jag har bara 7 kapitel kvar), min kokbok (går framåt lite långsamt just nu, då jag inte är superintresserad av mat för tillfället, mår mest illa av tanken), gör research till min youtube-kanal, streamar twitch, planerar min vardag, gör research för diverse andra projekt jag ägnar mig åt när jag orkar, handlar onödigheter, handlar nödvändigheter, spelar poker, spelar Hearthstone. ser film (projekt 30 år på 30 filmer går fint, btw, tackar som frågar. Idag har jag sett en film från 1991 vid namn Goodfellas. Den kanske är bekant?) Just nu är prio nr 1 att planera sommarens odlingar, jag har ännu inte fått någon chili i jorden, så jag börjar få panik. Men jag har en hund i knät, så jag är lite låst.

Var det något mer?
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • sportpappa

Jaha, nu var han borta. Det kändes som han ville ha hjälp, men ändå inte. Han vägrade ta till sig några tips. Allt var alltid någon annans fel.

Jag vill så gärna hjälpa. Min administration är extremt optimerad för att jag ska slippa sitta och hantera fakturor manuellt och få tråkig post. Den post jag får ska vara kul och intressant. Allt annat ser jag till att få bort. Helst ska jag inte få något i brevlådan alls. Allt ska gå digitalt så att jag kan hantera det var jag än är i världen.
    För några år sedan hade jag problem med min dator och den fick åka in på flera lagningar vilket gjorde att jag insåg hur sårbar all min information där. Då listade jag upp allt som jag inte hade online och såg sedan till att allt hamnade i "molnet". Scenariot var att jag plötsligt är tvungen att lämna mitt hem utan att få med mig någonting. Finns det då något som jag kommer att sakna eller inte kommer att kunna göra.

• Teddis
    amia01 skrev 2014-12-15 16:47:53 följande:

Håller med och förstår TS helt och hållet. Vet inte hur många timmar jag lägger på "posten" men minst 4 timmar i veckan med mail, brev, telefonsamtal mm för att ordna upp vardagsbestyren. Läkartider, tandläkartider, försäkringskassan, bankuppgifter, försäkringsuppgifter - allt ska bokas, fyllas i och kollas.

Till det kommer alla nätinköp som ska följas upp. 

Och till sist alla papper och transaktioner som är oklara/blir fel som ger en dubbelt jobb! Om det räcker... så svårt som det blivit att få tag på någon som kan rätta till felen och få in rätt underlag så kan det gå flera veckor innan man lyckas...

Är ledig en dag i veckan, och då brukar jag få vika hela förmiddagen till pappersjobbet. 

Antar att de flesta andra kan sköta det på arbetstid? Eller att många helt enkelt inte har koll/bryr sig?

Man brukar få ett pling i mobilen. Hur många ggr måste du kolla FK? Mobilappen är rätt behändig.
  • Teddis
    Palle C skrev 2014-12-15 17:09:00 följande:

Det är det jag menar. Det är så olika hur mycket olika lägger. Som du 0,5TIM och jag omkring (2,5*30=) 45TIM i månaden på att sköta sin post.

Det är därför det känns som jag lever bara för jobb, min post, min mat och sen leka och sköta barnet lite.

Men varför bekymra dig om pensionen. Systemet kommer ju ändå att krascha sätt upp en nej till reklam-skymt (åsynen av papper ger ju stress)

Ändra dina lösen så att du har max tre att hålla koll på. Välj e-faktura, lägg in dem iförskott... Du kan säkert ha plingen/få sms på mobilen för diverse läkarbesök o sånt.
Svar på tråden Hjälp! mitt liv består bara av 3 saker. Öppna och hantera dagens post,matlagning och barntillsyn