Stoet skrev 2014-12-16 06:40:36 följande:
Aldrig.
Jag känner till tre hunddagis. Alla är ögontjänare. Utbildad personal? Vad är det? Förskoleutbildningen med inriktning hundar? Här är det bara praktikanter. Som är gratis. Svårt att få ekonomi på ett hunddagis.
De närmast oss skryter om minst två långa härliga promenader om dagen på minst en timme. De går i diket utanför en gata ca 5min/hund.
Stressig miljö för många hundar verkar de vara också, vad jag har sett.
Skulle hellre satsa på en dagmatte/husse om det gick. Alternativ låta bli att skaffa hund om jag inte kunde spendera mer tid med den.
Visst finns det dåliga hunddagis men jag har också erfarenhet av flera bra sådana. När det gäller utbildad personal kan man som hundägare begära att få se intyg från de utbildningar de säger sig ha gått, oavsett om personalen gått någon specifik utbildning eller inte kan ofta erfarna hundägare se hur personalen hanterar ens hund när man är närvarande samt höra hur de beskriver ens hund, och se om detta stämmer med ens egen uppfattning av hunden.
Tex min ena hund har nyligen börjat på ett hunddagis, och under första veckan kunde hon tydligt beskriva min hunds personlighet, vilket jag tolkar som hon gått in för att lära henne,
Som hundägare ser man rätt snabbt om dagis är den rätta platsen för ens hund. T ex om hunden flera veckor efter den börjat på hunddagis är lika trött som när den började. Många hunddagis har också prövotider både för deras skull och hundägarnas, så om en hund inte klarar av att vara på ett specifikt dagis så får den oftast inte vara kvar där.
En dagmatte/husse kan också strunta i att gå långa promenader och gå 5-minuters promenader. Fördelarna som jag ser det med hunddagis är att det är säkrare, en dagmatte kan på kort varsel avboka, hunddagis kan det inte. Hunddagis har försäkringar, som om någon dagishund förstör något där täcks det av den.
Min erfarenhet är att det finns hundägare som arbetar heltid och som har hunden på dagis/dagmatte, som ägnar mer tid åt hunden än hundägare som bara är hemma. För att bara för att man är hemma mycket, inte jobbar etc betyder inte att mycket tid ägnas åt hunden. Medan det finns hundägare som arbetar heltid som ägnar större delen av sin fritid åt att tex genom träning umgås med hunden.
Eftersom det är dyrt med hunddagis så tror jag generellt att de hundägare som väljer att ha hunden på dagis har ett stort hundintresse och vill ägna sin fritid åt hunden.