• jfaericsson

Hunddagis, är det något ni skulle kunna sätta era hundar på?

Jag är nyfiken på det här med hunddagis.
    Skulle ni med hundar kunna betala 2500kr/månad för 5 timmar mån-fre på hunddagis med utbildad personal? Då ingår inköp av mat speciellt för varje hund, kloklippning om ägaren vill, två promenader, fri tillgång till stor rastgård.
    Vill gärna att ni skriver vad och varför ni tycker som ni gör! :)

• Svar på tråden Hunddagis, är det något ni skulle kunna sätta era hundar på?
  • Kontra

Nu är inte jag ute efter hunddagis, men måste ändå fråga varför du isf bara ska ha 5 timmar om dagen? De allra flesta jobbar ju 8 timmar plus pendlingstid. Bara en undran

• jfaericsson
    Kontra skrev 2014-12-15 21:49:40 följande:

Nu är inte jag ute efter hunddagis, men måste ändå fråga varför du isf bara ska ha 5 timmar om dagen? De allra flesta jobbar ju 8 timmar plus pendlingstid. Bara en undran

Har sett att de flesta huddagis har 4-5 timmar som såkallad heltid, men när du säger det så så är det ju klart att det borde vara längre tider! :)
  • Aniiee

Nej. Alldeles för lite tid och för mycket administration för det priset.....

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Rainbow gg

För dyrt, för kort tid och lever antagligen inte upp till min önskade standard/förväntningar.
    Priset skulle vara värt om det var en liten grupp hundar, utbildad personal, riktig heltid, inga burar/boxar och "flock inriktat" dvs personalen umgås med hundarna hela dagen och hundarna får vara tillsammans och busa, sova eller bara vara.

• Fanny b

Jag har min ena hund på hunddagis för runt 2500 per månad, men då får hon vara där från 0630 till 18.00. Jag hämtar henne oftast före kl 18.00 dock, men känns bra att vid behov kunna klara av ärenden efter jobbet innan jag hämtar henne.

Om jag bara hade behov av 5 timmars hundpassning på vardagarna skulle jag inte behöva dagis, utan då skulle mina hundar få vara ensam hemma.

Om det är du som tänkt starta en hunddagis så är min spontana reaktion att om dagiset ska köpa in varje foder som dagishundarna äter så tror jag det i längden inte är ekonomiskt hållbart. T ex om en dagishund äter specialfoder så går bara detta foder gå på  runt 700-800 kr. Finns även dyra vanliga hundfoder.

• Tow2Mater

Aldrig i livet. Men när jag behover hunddagis 24 timmar per dygn for att jag reser bort betalar jag ca 200kr per dag.

• Stoet

Aldrig.

Jag känner till tre hunddagis. Alla är ögontjänare. Utbildad personal? Vad är det? Förskoleutbildningen med inriktning hundar? Här är det bara praktikanter. Som är gratis. Svårt att få ekonomi på ett hunddagis.
    De närmast oss skryter om minst två långa härliga promenader om dagen på minst en timme. De går i diket utanför en gata ca 5min/hund.
    Stressig miljö för många hundar verkar de vara också, vad jag har sett.

Skulle hellre satsa på en dagmatte/husse om det gick. Alternativ låta bli att skaffa hund om jag inte kunde spendera mer tid med den.

• Dexter dot com

Det beror lite på tex hur långa är promenaderna, hur många hundar promeneras samtidigt, vad har personalen för utbildning, ligger hundarna i egna boxar eller flera i samma ?
    Tiderna funkar naturligtvis inte utan bör vara från 6.00- 18.30 om du ska få några kunder.

Personligen vill jag hellre ha dagmatte till min hund om jag skulle behöva men hellre dagis än behöva lämna hunden ensam hemma mer än 4 timmar/dag.

• Juml001
    Stoet skrev 2014-12-16 06:40:36 följande:

Aldrig.

Utbildad personal? Vad är det?

Hundutbildning. Antingen instruktör eller som jag, hund gymnasium och instruktör mm. Inom hund och djurvård.

Det borde vara krav på utbildning för att starta och få jobba på hunddagis.
  • Juml001

Aldrig.

Utbildad personal? Vad är det?

Hundutbildning. Antingen instruktör eller som jag, hund gymnasium och instruktör mm. Inom hund och djurvård.

Det borde vara krav på utbildning för att starta och få jobba på hunddagis.
  • Fanny b

Aldrig.

Jag känner till tre hunddagis. Alla är ögontjänare. Utbildad personal? Vad är det? Förskoleutbildningen med inriktning hundar? Här är det bara praktikanter. Som är gratis. Svårt att få ekonomi på ett hunddagis.
    De närmast oss skryter om minst två långa härliga promenader om dagen på minst en timme. De går i diket utanför en gata ca 5min/hund.
    Stressig miljö för många hundar verkar de vara också, vad jag har sett.

Skulle hellre satsa på en dagmatte/husse om det gick. Alternativ låta bli att skaffa hund om jag inte kunde spendera mer tid med den.

Visst finns det dåliga hunddagis men jag har också erfarenhet av flera bra sådana. När det gäller utbildad personal kan man som hundägare begära att få se intyg från de utbildningar de säger sig ha gått, oavsett om personalen gått någon specifik utbildning eller inte kan ofta erfarna hundägare se hur personalen hanterar ens hund när man är närvarande samt höra hur de beskriver ens hund, och se om detta stämmer med ens egen uppfattning av hunden.

Tex min ena hund har nyligen börjat på ett hunddagis, och under första veckan kunde hon tydligt beskriva min hunds personlighet,  vilket jag tolkar som hon gått in för att lära henne,

Som hundägare ser man rätt snabbt om dagis är den rätta platsen för ens hund. T ex om hunden flera veckor efter den börjat på hunddagis är lika trött som när den började. Många hunddagis har också prövotider både för deras skull och hundägarnas, så om en hund inte klarar av att vara på ett specifikt dagis så får den oftast inte vara kvar där.

En dagmatte/husse kan också strunta i att gå långa promenader och gå 5-minuters promenader. Fördelarna som jag ser det med hunddagis är att det är säkrare, en dagmatte kan på kort varsel avboka, hunddagis kan det inte. Hunddagis har försäkringar, som om någon dagishund förstör något där täcks det av den.

Min erfarenhet är att det finns hundägare som arbetar heltid och som har hunden på dagis/dagmatte, som ägnar mer tid åt hunden än hundägare som bara är hemma. För att bara för att man är hemma mycket, inte jobbar etc betyder inte att mycket tid ägnas åt hunden. Medan det finns hundägare som arbetar heltid som ägnar större delen av sin  fritid åt att tex genom träning umgås med hunden.

Eftersom det är dyrt med hunddagis så tror jag generellt att de hundägare som väljer att ha hunden på dagis har ett stort hundintresse och vill ägna sin fritid åt hunden.

• Fanny b
    Tow2Mater skrev 2014-12-16 21:37:14 följande:

LOL! Vill ni ha pedagogisk verksamhet för era hundar på dagrna?

Det handlar inte om det, utan om att personal som arbetar på hunddagis ska ha erfarenhet av att hantera hundar samt kunskap om detta. Speciellt på dagis där hundarna går tillsammans, då ska personalen kunna tolka hundarnas kroppspråk och förebygga bråk mellan hundar.  Om en hund är reserverad i början måste personalen veta hur denna hund ska hanteras, samma sak om hund är för social.

För egen del bryr jag inte mig om denna kunskap fås genom en utbildning då det finns hundmänniskor som på egen hand skaffat sådana kunskaper.
Svar på tråden Hunddagis, är det något ni skulle kunna sätta era hundar på?