• Minime01

Regnset, vilken storlek?

Ska köpa regnset till sonen..han har storlek 80 i sin vinteroverall och ska till våren ha ett regnställ över den, ska jag köpa i storlek 80 eller 86?
    Jag tänker köpa detta sett:
    www.ellos.se/didriksons/slaskeman-regnstall-80-130/394782&Nao=26&selArt=511547

Sonen är idag 77 cm lång..men vill ju inte att kläderna ska vara alldeles för stora för honom men de ska ändå kunna gå över vinteroverallen och sen sitta bra när det räcker med fleeceställ istället för vinteroverallen.
    Vi bor i södra sverige så vintern har inte slagit till här än..den kommer i januari och stannar oftast till mars/april.

Hur har ni andra gjort när det gäller regnkläder?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Regnset, vilken storlek?
  • LiaSthlm

Jag skulle absolut köpt större, då kan han ha över overall och sen nästa höst ha bara regnstället.

• Flickan och kråkan

Didrikson är stora i storlekarna.  De har dessutom enbart storlekar i tiotal så att säga. Storleken efter 80 är 90. Varje storlek är tänkt ska passa tills barnet är stort nog att ha nästa storlek. Storlek 80 ska alltså räcka tills barnet är mer eller mindre 90 lång.

Vi har ett slaskeman till vår yngsta nu. Han ärver så det får vara lite stort. Han är i stl 90. Det är drunkningsvarning på det även om det fungerar. Han är 1,5 år och drar vanligtvis 86 i stl. Vet inte hur lång exakt han är men han hade passerat 80 cm för 4 månader sedan.....

På andra ytterkläder (som alltid brukar vara stora) har han trots detta storlek 80. 

Det luriga med regnkläder är ofta att jackan av någon anledning alltid är mycket större än byxorna.

• Minime01

ja det var ju klantigt av mig att inte se att storlek 86 inte fanns i didrikson...det underlättade ju för mig denna gång =)
    tar ju nu storlek 80 så får det passa så länge som det passar.
    tack.

• Flickan och kråkan
    Minime01 skrev 2014-12-16 09:51:21 följande:

ja det var ju klantigt av mig att inte se att storlek 86 inte fanns i didrikson...det underlättade ju för mig denna gång =)
    tar ju nu storlek 80 så får det passa så länge som det passar.
    tack.

Tror nog att stl 80 kommer att passa ett tag. Köpte det vi har i stl 90 till vår äldsta när han drog stl 92. Han hade det tills vi köpte ett nytt i stl 98/104 (annat märke).
  • honeydew

Vi har köpt storlek 80 till vår 15-mån som nu har 86 i andra kläder. Storasyster kunde ha storlek 90 till hon var 2,5-3 år, och hon är normalviktig och ganska lång. Så du valde rätt storlek tycker jag

Svar på tråden Regnset, vilken storlek?