vid självmord, försäkring
Jag undrar om försäkringar , av sort "sjuk och olycksfall", ger ersättning till barn/familj vid självmord? Så det täcker begravnings/ gravkostnader och dyl tänker jag på.
Jag undrar om försäkringar , av sort "sjuk och olycksfall", ger ersättning till barn/familj vid självmord? Så det täcker begravnings/ gravkostnader och dyl tänker jag på.
Nja, ytterst tveksamt.....
Det är inte ens alltid sådan ersättning utgår vid naturlig död heller.
Men om man har en mer omfattande, typ livflrsäkring, då borde det väl utgå någon form av ersättning. Eller vad tror ni?
Men om man har en mer omfattande, typ livflrsäkring, då borde det väl utgå någon form av ersättning. Eller vad tror ni?
Tack för era svar
Standard för livförsäkring är väl att självmord inte ger rätt till ersättning?
Hur det är vid olycksfall etc. vet jag ej. (Om man misslyckas då antar jag). Ev. kan reseförsäkringar och liknande täcka transport hem om det är så att du gör det utomlands.
Min pappa tog livet av sig för 10 år sedan och jag fick ut pengar via någon försäkring han hade via sitt jobb. Inte mycket men visst täckte det begravning etc....
Okej! Har googlat lite till nu. Ska Man skaffa livförsäkring så ska man fylla i en hälsodeklaration, högst osannolikt att den ger någon utdelning om jag ska fylla i att jag är bipolär med tidigare suecidförsök! Har dock foraförsäkring genom jobbet, ska kolla upp hur det verkar med den. Något borde ju finnas tycker jag.
Min mammas livförsäkring täcker även självmord, men det fick hon lägga till extra för att få.
De brukar va en självmordsklausul i kontraktet.
Begår man inom ett år från de att man skaffa försäkringen så faller de bort
Efter ett år så gäller den med anledning av att "ingen anses planera sitt självmord i över ett år"