• Amy86

Hjälp dom tar dö på mig!

Behöver tips! Har två grabbar 7 och snart 6 år. Skiljer 16 månader på dem.

Problemet är att de slåss och är sjukt kaxiga, detta började när 7 åringen började skolan förra året. Han kom hem och lärde sin bror massa fula ord, nu det senaste så är lillebror expert på att reta storebror och det slutar alltid med sparkar och slag. Vet att de flesta syskon slåss men detta är på en nivå så de verkligen skadar varandra. Jag har försökt det mesta jag delar på dem jag säger ifrån och ja till och med hotar med saker fast jag inte borde. Inget hjälper. Sen delar de rum och jävlas alltid vid sängdax oftast när jag nattar lillebror stör de så han inte somnar sen är klockan så mycket så båda måste lägga sig samtidigt och då håller de på och pratar bråkar, kastar grejer mm. Jag blir galen!! Tips

• Svar på tråden Hjälp dom tar dö på mig!
  • Amy86
    kanskedetdu skrev 2014-12-18 02:29:59 följande:

Klart att straffet inte har nån verkan när du bara tar bort 2 saker i nån dag,dom har fortfarande leksaker godis läsk och annat att underhålla sig med

De ska kännas lite blir nog mindre kul efter har blivit av med allt i nån månadstid

Men du kan köra din belönings uppfostran även om den uppenbarligen inte funkar

Fast godis o läsk har inte mina barn och visst de har annat men det är just de sakerna som de tycker bäst om. Men tror inte på den metoden men i all frustation har vi gjort så endå utan resultat.
  • Amy86
    Amanda84 skrev 2014-12-18 16:11:49 följande:

Vad gäller bråken kring ninjago så är det så, att det enda du kan göra är att förbjuda ninjagolekar om man inte kan leka det utan att slåss. Du kan också lära barnen att slåss i luften och säga att det är det enda sättet som man får lov att leka slagsmålslekar på, men då gäller det ju att du kan vara närvarande och involverad i leken, så att du kan visa och berätta mer än en gång. Om man slåss på riktigt så får man helt enkelt leka en annan lek.

Har provat att lägga de samtidigt men de har inte fungerat eftersom så fort jag läst färdigt så börjar de leka, kasta grejer eller liknande. Noll respekt för mig och då är jag endå inte för snäll eller ger med mig om jag sagt något. Så här har det inte varit förut utan det har kommit nu sen i somras ungefär. Sen skulle jag kunna tro att lite av detta beror på brist på rutiner? För det är verkligen nått som saknas här hemma..
  • Flisan79

Jag lan ju "trösta" dig med att jag har det precis likadant, fast tre tjejer på 7, 5 och 3 år.

Att lägga dem vid olika tider är omöjligt så alla lägger sig samtidigt. Det blir ofta nattningar på 2 timmar men alternativet är ännu värre och slutar med att lillasyster vaknar och är uppe halva natten.

Min mellandotter har troligen adhd och kanske även något inom autismspektrat, vilket inte gör saken bättre direkt.

Har inga råd utan ville mest säga att du inte är ensam.

• enannanmaria

Börja med en rutin och håll sedan fast vid den. En rutin vid middag, en annan rutin vid nattning osv.

Håll fast vid rutinerna utan att ändra. Tids nog lär sig barnen vad som gäller.

• Colaflaskan
    kanskedetdu skrev 2014-12-17 21:28:32 följande:

förläng förbudet ,och ALLT kul ska bort inte bara vänner o tv spel,deras rum ska tömmas på allt förutom sängen,och där ska man få sitta hela dagarna efter skolan o glo in i väggen tills man sköter sig

• Phillippa

Jag har bara två barn men känner igen det där med att den stora stör vid läggning av lilla. Det är dock löst nu och nu är det inga som helst problem.

När lillen var bebis var storasyster fyra år. Hon fick gärna vara med vid läggning men var då tvungen att ligga tyst eller titta på iPad med hörlurar. Det gick inte alls att vara tyst och stilla i början och då ställde jag helt enkelt ut henne och låste dörren. Hon blev ledsen och skrek och jag öppnade dörren efter ca 30 sekunder och ställde ultimatum. Kom in och var tyst eller stå kvar! Detta fick så klart upprepas vid minsta störningsmoment. Någon gång valde hon att vara kvar utanför men skrek och gapade. Då ställde jag henne utomhus och låste dörren i ca 30 sekunder och ställde sedan samma ultimatum som tidigare.

Nu har vi mysiga läggningar :). Barnen vet att det blir konsekvenser om de inte sköter sig. Ta bort leksaker för att man stör vid läggning tror jag inte på!

• Amanda84
    Phillippa skrev 2014-12-19 07:58:26 följande:

Då ställde jag henne utomhus och låste dörren i ca 30 sekunder och ställde sedan samma ultimatum som tidigare

Ställde du ungen utomhus?! Vad är det för konsekvens? Är du inte riktigt klok, människa?!
  • Amy86
    enannanmaria skrev 2014-12-18 18:25:30 följande:

Börja med en rutin och håll sedan fast vid den. En rutin vid middag, en annan rutin vid nattning osv.

Håll fast vid rutinerna utan att ändra. Tids nog lär sig barnen vad som gäller.

Har väldigt svårt med rutiner då jag har adhd men ska försöka. Mår själv jätte dåligt av att inte ha rutiner.
  • Amy86
    Flisan79 skrev 2014-12-18 18:21:50 följande:

Jag lan ju "trösta" dig med att jag har det precis likadant, fast tre tjejer på 7, 5 och 3 år.

Att lägga dem vid olika tider är omöjligt så alla lägger sig samtidigt. Det blir ofta nattningar på 2 timmar men alternativet är ännu värre och slutar med att lillasyster vaknar och är uppe halva natten.

Min mellandotter har troligen adhd och kanske även något inom autismspektrat, vilket inte gör saken bättre direkt.

Har inga råd utan ville mest säga att du inte är ensam.

Vad skönt att jag inte är ensam. Jag misstänker att min mellangrabb har adhd för han är väldigt lik mig, men det är ingen som tror mig för han är ju så väldigt smart och intetellegent. Han kan läsa/skriva/räkna vid 5 års ålder.
  • mammavetintevadgöra

ßjälv har jag 2 grabbar. Skiljer knappt 10 mån mellan dem.

Jag har oxå haft hemska läggningar. Det som funkade för oss när de delade rum var att jag läste saga för båda i min säng och sen fick båda lägga sig samtidigt. Den ena i min säng och den andra i sin säng. Givetvis gjorde inte det att läggningen gick smärtfritt. Men det blev bättre. Nu har de varsina rum och det är bara att gå in, lägga o säga god natt.

Slåss och bråkar gör de inte särskilt ofta. Jag har iofs haft nolltolerans mot slagit och sparkar och alltid tjatat väldigt mycket om att " i vår familj pratar vi, vi slåss inte".

Sen kan de skrika o gapa på varandra men de slåss inte ????.

De är 7 och 8 år

• Phillippa
    Amanda84 skrev 2014-12-19 17:34:50 följande:
    Ställde du ungen utomhus?! Vad är det för konsekvens? Är du inte riktigt klok, människa?!
    Ja, i 30 sekunder medan jag pratade med henne genom dörren. Jag har väldigt svårt att tro att hon på något sätt har skadats av detta?
  • Amanda84
    Phillippa skrev 2014-12-19 22:40:28 följande:
    Ja, i 30 sekunder medan jag pratade med henne genom dörren. Jag har väldigt svårt att tro att hon på något sätt har skadats av detta?
    Jo, jag tror absolut att hon kan skadas av det. Det är en sak att stänga exempelvis en sovrumsdörr, för då har barnet kvar sin trygghet i lägenheten/villan man bor i. Barnet är ju fortfarande inne i bostaden.

Försök att tänka dig själv in i barnets situation: om det var du som var liten och ställdes utanför ytterdörren. Världen utanför hemmets väggar inger ingen vidare trygghet, barnet har inga nycklar och vet heller inte om eller när det får lov att komma in igen. 30 sekunder är lång tid för den som är liten (faktiskt även för vuxna som i 30 sekunder lever i ovisshet) och under den tiden hinner man tänka många läskiga tankar. En sådan händelse kan skapa otrygghet och oro hos barnet då det kan få för sig att "om jag inte gör som mamma och pappa säger så låser de ytterdörren och jag får aldrig mer komma hem igen."
  • Phillippa
    Amanda84 skrev 2014-12-21 15:17:56 följande:
    Jo, jag tror absolut att hon kan skadas av det. Det är en sak att stänga exempelvis en sovrumsdörr, för då har barnet kvar sin trygghet i lägenheten/villan man bor i. Barnet är ju fortfarande inne i bostaden.

Försök att tänka dig själv in i barnets situation: om det var du som var liten och ställdes utanför ytterdörren. Världen utanför hemmets väggar inger ingen vidare trygghet, barnet har inga nycklar och vet heller inte om eller när det får lov att komma in igen. 30 sekunder är lång tid för den som är liten (faktiskt även för vuxna som i 30 sekunder lever i ovisshet) och under den tiden hinner man tänka många läskiga tankar. En sådan händelse kan skapa otrygghet och oro hos barnet då det kan få för sig att "om jag inte gör som mamma och pappa säger så låser de ytterdörren och jag får aldrig mer komma hem igen."
    Ja, kanske om det är mörkt ute men annars tror jag absolut inte att det är någon fara. Möjligtvis om man är två år men då förstår man inte konsekvenserna av sin handling. Min dåvarande fyraåring förstod mycket väl. Skrika och gapa får man göra ute. Inne är det normalt tonläge som gäller.
  • enannanmaria
    Amy86 skrev 2014-12-19 19:05:10 följande:
    Har väldigt svårt med rutiner då jag har adhd men ska försöka. Mår själv jätte dåligt av att inte ha rutiner.
    Bra, det finns nämligen inga genvägar utan det är bara rutiner som gäller.
  • Plärtan

Det låter dom de har mycket energi att göra av med..Kan du inte organisera fysiska lekar men med regler, så får de chansen att leva ut den sidan och tävla om vem som är starkast och snabbast. Vi har en bäddmadrass som vi plockar fram och lägger i hallen där barnen får brottas med varandra. Båda är med på det och ingen får lov att sparka, dra i håret eller rivas. Bara ren brottning och barnen älskar det! Går det överstyr får man såklart avbryta och förklara att det blir ingen mer brottning om de inte följer reglerna.

Angående sovningen....Jag hade lagt 2-åringen först och låtit pojkarna titta på film eller pyssla med något lugnt under tiden. Lova att läsa i en bra bok för de om de sköter sig och inte stör 2-åringen. Boktips är Håkan bråkan, min snart 6-åring älskar dem! Sitt mitt emellan deras sängar och läs och gå inte ut ur deras rum förrän de sove, så har de ingen chans att retas med varandra.

Jag skulle absolut inte straffat och plockat bort saker för de som någon föreslog!

• ellisellinor

Hej Amy86
    Dina barn är inte så gamla och att det förekommer hangemäng mellan dem är inte ovanligt för barn i denna ålder. Dock behöver de vägledning kring hur de ska handskas när det blir sura och arga på varandra utan att slåss. Att du särar och delar på dem när de slåss är bra! De ska inte skada varandra. Sedan skulle du kunna ta varit barn åt sidan och prata enskild om vad man ska göra när man blir arg. För det är ok att bli arg men et är inte okej att slåss. Hjälp barnet att hitta lösningar.
    Läggrutin du beskriver låter bristfällig i stöd för båda pojkarna. De är bättre om du är med dem till de sover. Läs en saga, prata om dagen. Få mysig tid tillsammans innan de somnar. De kan vara tufft i början med att få till rutinerna men är du konsekvent så kommer det att gå. Barn behöver rutiner och kontinuitet då vet de också vad som förväntas av dem. för barn vill vara duktiga. Beröm det mista lilla som är i positiv riktning. När de inte båkar passa och berätta för dem hur stolt du är när de leker tillsammas eller berättar saker.
    Lycka till

Svar på tråden Hjälp dom tar dö på mig!