• tilde72

Overall eller tvådelat till 5 - åring?

Vilket köper ni till era 5-åringar, vinteroverall eller ett tvådelat set?
    Det är riktigt praktiskt med overall men tror kanske att de andra barnen har tvådelat och då kommer dottern inte att vilja ha overall.
    Vad är det ni har på era barn i denna ålder på vintern?
  • Svar på tråden Overall eller tvådelat till 5 - åring?
  • Moolie

När man slutat förskolan får man två-delat i vårt hushåll! :) Ibland när vi köpt vinterjacka har det följt med byxor och då har de fått med byxorna till förskolan de dagarna det varit blött ute. :)

Är nu gravid med nr 3 och detta barnet kommer ha galonoverall. :)

Tänk på att alla sätt är bra förutom de dåliga! ;)

• fluu
    Dasha skrev 2014-12-27 13:06:14 följande:
    på dagis ha 5årngen en massa yngre barn runt sig. på skolan har 6åringen en massa äldre barn runt.
    Och.... och?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Dasha
    fluu skrev 2014-12-27 18:32:50 följande:
    Och.... och?
    och alla yngre barn har overaller, men nästan ingen av skolbarn har overaller.

här i gbg iaf
  • fluu
    Dasha skrev 2014-12-27 19:14:40 följande:
    och alla yngre barn har overaller, men nästan ingen av skolbarn har overaller.

här i gbg iaf
    Igen... och... och?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Johan70

Det finns ingen åldersskillnad mellan att ha overall och tvådelat ställ, barn har det ena eller det andra tills de kring 10-12-årsåldern slutar att använda ytterkläder på benen efterom de då inte längre brukar leka i snön på samma sätt.

• Butterscotch

Vi kör med tvådelat för våra barn (4 och 7 år). Har aldrig haft problem med att det kommer in snö innanför eller dylikt, byxorna går upp ganska långt på både mage och rygg. När vi tidigare haft overall har vi ändå behövt köpa separata jackor också, så det känns mest praktiskt och ekonomiskt att köra med tvådelat istället.

• Moolie

Har märkt på jobbet att många behöver byta ut byxorna men inte jackorna när det gäller galon-kläderna. Men overallerna går det inte hål på. Dock är gortexen så dålig att många behöver ha regnbåge ÖVER overallen. Finns inget annat sätt att lösa det på...

Så just nu känner jag att det är hugget som stucket. Tvådelat kanske är bättre när det är regnigt. Ett par termobyxor och ett par galonbyxor och en rejäl jacka. Väljer man en overall ändå så känns det som om man behöver ha lite väl många olika uppsättningar. Tvådelat kan man kombinera lite som man vill...

• BeanBag

Här har de flesta overall upp till 3:än. Snabbt smidigt och aldrig snö innanför jackan. Vi har haft 2 overaller och en uppsättning jacka och byxa/barn och vinter

• IsDimma
    Moolie skrev 2015-01-12 19:34:57 följande:

Har märkt på jobbet att många behöver byta ut byxorna men inte jackorna när det gäller galon-kläderna. Men overallerna går det inte hål på. Dock är gortexen så dålig att många behöver ha regnbåge ÖVER overallen. Finns inget annat sätt att lösa det på...

Så just nu känner jag att det är hugget som stucket. Tvådelat kanske är bättre när det är regnigt. Ett par termobyxor och ett par galonbyxor och en rejäl jacka. Väljer man en overall ändå så känns det som om man behöver ha lite väl många olika uppsättningar. Tvådelat kan man kombinera lite som man vill...

Fas. Det finns faktiskt vattentäta overaller. Jag har ett barn på mitt jobb som är torrast av alla när vi varit ute i regnet och han har bara sin overall medan i stort sett alla andra har både overall och galonbyxor ovanpå. Just nu kommer jag inte ihåg vilket märke det är men det kan jag ta reda på. Den pojken har aldrig varit blöt trots lek i vattenpölar och även sittandes i vattenpölar när han var liten (nu är han typ fyra år så det där med att sätta sig mitt i en vattenpöl har med åldern försvunnit )
  • Moolie
    IsDimma skrev 2015-01-13 20:45:57 följande:

Fas. Det finns faktiskt vattentäta overaller. Jag har ett barn på mitt jobb som är torrast av alla när vi varit ute i regnet och han har bara sin overall medan i stort sett alla andra har både overall och galonbyxor ovanpå. Just nu kommer jag inte ihåg vilket märke det är men det kan jag ta reda på. Den pojken har aldrig varit blöt trots lek i vattenpölar och även sittandes i vattenpölar när han var liten (nu är han typ fyra år så det där med att sätta sig mitt i en vattenpöl har med åldern försvunnit )

Har jag ALDRIG varit med om. :) Inte ens de där berömda PoP overallerna håller som tillverkarna lovar.
  • Mrs Green

Vi har bara haft tvådelat sedan dottern var 3 år. Vi bor i Stockholm och de flesta vintrar tycker jag det är ganska få dagar som overall känns mest rätt. Tvådelat är mer flexibelt, då har vi haft två jackor (en riktigt varm och en riktigt vattentät) och två par byxor (ett par varma, höga, med hängslen för snöiga dagar och ett par vattentäta för det vanliga slasket) också kan man kombinera dem så det passar hela vintern.

Svar på tråden Overall eller tvådelat till 5 - åring?