• smultronhesten

Vi singlar som planerar barn under 2015!

Hej på er! Jag är i startgroparna för att skaffa mig ett knytt på egen hand under kommande år. Efter många år av funderingar, överväganden och kärleksförhållanden som bara blivit trassliga, känns det helt rätt att påbörja nästa kapitel i livet :)

Tänkte att det måste finnas fler på FL som går i samma tankar? Kanske kan vi följas åt i en tråd?

Planerande singlar, oavsett om man tänker privat donator, Danmark, IVF eller något annat tillvägagångssätt, alla är välkomna!

• Svar på tråden Vi singlar som planerar barn under 2015!
  • Masquerade

På tal om ingenting alls, är det någon här med erfarenhet av ägglossningssprutor? Har blivit ombedd av min barnmorska på Vitanovakliniken att göra ultraljud och därefter ta ägglossningssprutan ett visst antal timmar senare, beroende på hur stora foliklerna är. Om allt sen går som det ska blir det insemination i början av nästa vecka... :)

• Saturnus
    Masquerade skrev 2015-03-02 22:43:03 följande:

På tal om ingenting alls, är det någon här med erfarenhet av ägglossningssprutor? Har blivit ombedd av min barnmorska på Vitanovakliniken att göra ultraljud och därefter ta ägglossningssprutan ett visst antal timmar senare, beroende på hur stora foliklerna är. Om allt sen går som det ska blir det insemination i början av nästa vecka... :)

Absolut. Något speciellt du undrar över?
  • Masquerade
    Saturnus skrev 2015-03-03 20:39:18 följande:
    Absolut. Något speciellt du undrar över?
    Biverkningar?
  • Saturnus

Det är olika från person till person. Jag hade inga speciella.Ta en titt på fass.

Masquerade skrev 2015-03-03 20:57:54 följande:

Biverkningar?

• emsb35

Jag är 36 år och överväger insemination starkt.

Alla som är runtomkring mig stöttar detta men det förstår man ju att folk man inte känner kanske alltid gör eller förstår.

Men då vaknar revoltören i mig.. Ska det här ifrågasättas?? Jag ifrågasätter inte hur andra lever, andras äktenskap mm kanske är det så man borde göra ????

Jag bor i Lidköping och har fått för mig att det finns fler fördomar om sånt här på mindre ställen... Känner mig manad till att bana väg ???? kram på er!!

• emsb35

Blev visst frågetecken istället för smileys...

Kan vara lite oroad över ekonomin. Jag är sjuksköterska och tjänar ju sådär. Men det är väl inte viktigast :)

• Backpackmaya

Jag fyller 37 iår och har sedan flera år vetat att jag tillhör dom ofrivilliga barlösa, inte nog med det så verkar det som jag är i ett tidig klimaterium och kanske inte har ägg eller om jag nu har några så lär dom inte kunna mogna heller...
    Allt detta gör mig väldig ledsen och efter att genomgått ett massa prover och äntligen kunna få ivf så dumpar min kille mig.

Så här är jag nu och vill göra detta på egen hand men känner att jag behöver lite stöd från er likasinnade singlar därute. Vill ni oxå åka till köpenhamn och göra denna resa? Jag vet att jag behöver nån som ställer dom frågor jag lär glömma att fråga när jag väl är på plats.

• 2014 baby
    jag ska åka till danmark och göra insemination så jag får syskon till min son!vad ska du till för klinik? jag ska till gyn grönlund i helsingör
  • Saturnus

Om man ska göra heminsemination, kan någon av er hinta vad man betalar för donatorsperma?

• Backpackmaya

Ingen klinik vald än...vad föreslår ni?
    bör man ha gjort alla gyntester innan man åker ner? Jag gjorde all utredning med X på sofiahemmet, Stockholm infor IVf.

• sillencillasill

Berätta om Gröndal! Vill veta mer. Jag är kass på danska så vad betalade du för en insemintiation?

2014 baby skrev 2015-04-05 10:41:57 följande:

jag ska åka till danmark och göra insemination så jag får syskon till min son!vad ska du till för klinik? jag ska till gyn grönlund i helsingör

• Anonym (socionom)
    Sigfader skrev 2015-03-01 06:00:23 följande:

Har ni funderat över vad som kan gömma sig i "donatorers" arvsmassa? Är det fråga om en helt anonym person så kan det vara allvarliga genetiska sjukdomar som ni inte får veta. Det kan man visserligen råka ut för ändå, men det är ju ganska vanligt att folk vet om vad som "ligger i släkten".

Sen så tänker jag att som pappa är man konstig som kan tänka sig att "tillverka" ett barn, men sen strunta i det. Jag tror att många pappor som sticker har anknytningsproblematik som kan gå i arv. Vi är trots allt biologiska varelser, och det är långt mer än utseendemässiga egenskaper som går i arv. Därför är det en klar fördel att känna sin partner som man skaffar barn med.

Som socionom kan jag garantera dig att anknytningsproblematik kan bara gå i arv om föräldern har kontakt med barnet. Problematiken framgår alltså i själva relationen den sitter inte i generna.
Svar på tråden Vi singlar som planerar barn under 2015!