• Anonym (Anders)

Mirena spiralen - Minskad sexlust och ilska?

Min flickvän satte för ungefär 1 år sedan in en Mirena spiral. Cirka 6 månader senare så började sexlusten att avta, numera är den obefintlig. Dessutom är hon väldigt arg nästan dagligen och känner att hon har mycket ilska som hon inte vet vad det beror på.

Skulle man kunna tänka sig att detta kan bero på Mirena spiralen?
    Vi har pratat om det och hon vet inte vad det beror på, så vi misstänker spiralen.

Nån som varit med om samma sak?

• Svar på tråden Mirena spiralen - Minskad sexlust och ilska?
  • Anonym (Kanske)

Kände av det där den första månaden. Om det nu var spiralen, kan ju ha varit nåt annat också. Sen lugnt. Mår utmärkt med Mirena.

• En PantherTant

Jag satte in Mirena i mars. Sen var jag på urdåligt humör ända till november när jag tog ut Mirena. Mitt dåliga humör försvann typ inom en timme efter att spiralen drogs ut. Så jag tror absolut det kan vara biverkningar av spiralen som hon lider av.

• Anonym (effekter)

Du beskriver "klassiska" bieffekter av hormonspiral.

Det finns inga garantier att det är så i ert fall, men det är högst sannolikt.

Har en nära kompis där ett 15-årigt bra förhållande nyligen höll på att sluta med skilsmässa på grund av minskad sexlust och humörsvängningar. Detta åt sig in i förhållandet utan att de identifierade orsaken, men när äktenskapet i princip var över blev hon sjuk och spiralen togs ut av medicinska orsaker. Det blev en otroligt vändning och idag har de det lika bra som innan spiralen sattes in. Det är inte förrän nu i efterhand de förstått att spiralen var orsaken till det onda eftersom biverkningarna kom gradvis och ganska långt efter att spiralen sattes in.

• Anonym (Anders)
    Anonym (effekter) skrev 2014-12-19 16:52:40 följande:

Du beskriver "klassiska" bieffekter av hormonspiral.

Det finns inga garantier att det är så i ert fall, men det är högst sannolikt.

Har en nära kompis där ett 15-årigt bra förhållande nyligen höll på att sluta med skilsmässa på grund av minskad sexlust och humörsvängningar. Detta åt sig in i förhållandet utan att de identifierade orsaken, men när äktenskapet i princip var över blev hon sjuk och spiralen togs ut av medicinska orsaker. Det blev en otroligt vändning och idag har de det lika bra som innan spiralen sattes in. Det är inte förrän nu i efterhand de förstått att spiralen var orsaken till det onda eftersom biverkningarna kom gradvis och ganska långt efter att spiralen sattes in.

Stort tack till alla er som svarat.
    Det är givetvis andra saker på gång i en liv som kan påverka men det här är något som vi tror är starkt kopplat till just spiralen. Den måste mao ut innan vårt förhållande dör.
Svar på tråden Mirena spiralen - Minskad sexlust och ilska?