• mammutten81

Om ni inte rensar öronen med topps, vad rensar ni då med?

Satt på jobbet härom dagen då en vännina frågade vad topps var, vår andra kollega hade nämligen sagt till henne på skoj att ta en topps och rensa öronen.
    Då berättade jag att det var en bomullspinne.
    Då sa hon- Ja ha, sådana man använder när man tar bort smink som kommit utanför?!
    Ja, sådana sa jag.
    -Men rensa öronen, det har jag aldrig gjort med dom, det har jag inte hört talas om!
    Hon lät alldeles chockad.

Jag VET att man inte ska "gräva",rota för långt med dom, men vad använderman annars?
    Glömde fråga henne hur hon gör.
    Vet att det finns någon liten tratt man kan köpa och använda, men ja detta gör mig inte så klok.

Någon som har något bra svar?

• Svar på tråden Om ni inte rensar öronen med topps, vad rensar ni då med?
  • Trossens mamma

humm ja men de blir ju ändå öronvax just lite i början av gången. man kör ju inte in pinnen helt heller....

• Lilja84

Men om man gör rent så att det är farligt så känner man ju det , det tar ju stopp och man får ju ta in topsen en bit det gör ont , och har man inte mer vett än att sluta när det gör ont får man väl skylla sig själv lite

• mammutten81

Nä, inte hela pinnen, men jag tänkte verkligen på detta idag.
    Vad knäppt att man kan gå omkring och tänka på sådana obetydliga saker.

• Jessica24

Jag använder TOPS till mina öron och även till navlen.
    Öronen rensar jag _varje_ dag efter det att jag duschat/tvättat håret. Så här finns inget vax inte..

/Jessica24

• Trossens mamma

jag brukar å troka örat efter bad med tops

• brokig

När jag åkte buss i morse petade han som satt framför mig i sina öron med en kulspetspenna...

• snobben

Som sagt...inte bra att peta för mycket: Peta inte i örat med bomullspinnar eller något annat. Det kan skada örat, hörselgången eller trumhinnan och öka vaxbildningen. Dessutom petar man in vaxet längre in i hörselgången.

Hittade det på nätet

Körtlarna i hörselgången producerar öronvax och vaxet har till uppgift att skydda hörselgången. Vaxet rör sig sakta utåt och tar med sig skräp som fastnat i den klibbiga massan.

..hehe

• Smajla

När jag var yngre så stack jag in lite väl långt ibland men fick lära mig min läxa när jag en dag stack in - och själva topsluddet fastnade inne i örat! Snacka om panik - min moder fick hjälpa mig med att dra ur det med pincett.. Många svettiga sekunder där och livrädd att få åka in till akuten med ett välförsett topsat öra - gud vad pinsamt det hade varit och vilka förmaningar man hade fått. Men det fick jag av mamma såklart och sen dess så har jag lärt mig att inte sticka för långt in plus att köpa topsar som är av bättre kvalité så att inte luddet lossnar..

• brokig

Smajla. kan man kanske få lite smygreklam för något luddfritt märke?

• mammutten81

Kan berätta om A på jobbet som är 40 år, hon är så rolig och snäll.
    Vi sitter med headset på varje dag och det blir varmt och kliar.
    Hon tog bläckpennan och kliade *urk* och efter en vecka kanske gick hon till vårdcentraen för hon hade öroninflammation.
    Då frågade läkaren- Men, du har ju redan fått någon medicin i örat ser jag, du är alldeles blå ju!
    A höll på att skämmas i hjäl sa hon, för spetsen var kvar och hon hade ritat sig inne i hela örat!
    Läkaren hade bara skratta och sagt att inget mindre ön armbågen får in där.

• Trossens mamma
    ha ha ojoj.....
    annars kanske man kan ta å fixa ihop 2 tamponger å dra dem genom öronen. (hål i huvudet typ hihi) så e de bara att dra i ändorna på trådarna...
  • Kagi

mammutten: jag skulle just skriva det där sista i ditt inlägg - jag har också hört från en läkare att man inte ska stoppa in något som är mindre än en armbåge i örat.

Jag brukar använda en fuktig frottéhandduk och gnugga efter dusch eller bad.

• Firren

Det är hur skönt som helst att peta i öronen med tops ju!

Rolig tråd! Trodde alla petade i öronen med tops... fast å andra sidan har jag sett att vissa inte gör det också...

• Smajla

brokig - å jöss - vad sjutton heter de nu igen... sorry - plockar alltid ur de och lägger de i en sån där stråburk från ikea så nu står det helt still i huvet... har ju inte förpackningen kvar så jag kan kolla heller.. men den är genomskinlig burken och tar aldrig de billigaste utan en dyrare variant - finns i vanlig livsmedelsaffär..

• Trossens mamma

men om de kliar å man inte har nån tops får en penna duga bara för å klia lite tillbaka....fingret kliar inte lika bra

• Smajla

brokig - om man kollar lite på topsarna i burken så ser man om topset ser ut att sitta löst på pinnen - de bättre topsarna sitter fast bra och är rätt fasta i formen - inte luddigt liksom utan en fast topsplupp.. så - nu vet ni det men som flera säger här innan - och lär er av min läxa - inte långt in!

• Jenny70

Det är nog en vanesak...min sambo var helt beroende av tops när vi träffades, medan jag kanske pillat med tops i mina öron typ...15 gånger på 35 år! (Kan ju inte komma ihåg om mammar krafsade i öronen när jag var liten, men ok, i vuxen ålder då.) Jag tycker helt enkelt inte det behövs.

• Anonym (Jfi)

Fingrarna. Varför ska man använda något till det för? Har alla så små öron så de inte får in ett finger eller?  

Svar på tråden Om ni inte rensar öronen med topps, vad rensar ni då med?