• Tamla

    Är vuxen, men föräldrar rasar över att jag röker

    Efter att ha varit feströkare under många år blev jag vanerökare i samband med en semester för ett par år sen. Idiotiskt, men så är det. Nu ska jag tillsammans med min familj fira jul hos mina föräldrar och vi ska vara där 23-25 dec. Mina föräldrar har inte haft kännedom om att jag röker och trots att jag är 36 år (!!!!) kändes det som att jag skulle skämmas för att berätta för dem att jag numera är rökare. Mina föräldrar bor ca 60 mil från oss varför det är sällan vi träffas. Jag funderade länge på att försöka smygröka under dagarna vi tillbringar hos mamma och pappa. Det låter säkert larvigt, men för mig har det varit ett problem och jag vet att det skulle bli en stor sak och mycket besvikelse för dem att veta hur det ligger till. Mina föräldrar är antagligen de största rökmotståndarna som finns i hela världen och de har alltid varit så stolta över att deras tre barn aldrig börjat röka. Jag har helt enkelt varit orolig att hela julen skulle bli förstörd på grund av detta.

    Eftersom det kändes helt uteslutet att helt avstå cigaretter under drygt två dygn bestämde jag mig till sist för att ringa och berätta idag. Det blev gråt, skrik, moralpredikningar, "förhör" och allt det som jag var orolig skulle inträffa under julhelgen. Nu hoppas jag dock att det hinner landa och efter mycket tjafs har de lovat att inte tjata om detta under julhelgen då jag och mina syskon med våra familjer samlas hemma hos föräldrarna samtidigt för första gången på många år. Jag har å min sida lovat att försöka röka så lite som möjligt och definitivt inte så att mina föräldrar ser.


    Jag fattar att detta låter helt sjukt, men gjorde jag rätt som berättade? Tror ni att vi får fira en lugn och mysig jul trots den "stora katastrofen" att jag är rökare?

  • Svar på tråden Är vuxen, men föräldrar rasar över att jag röker
  • Gizmo

    Du är inte ensam om att tjuvröka inför dina föräldrar. Själv började jag röka när jag var 12 år och slutade när jag var 40. Tjuvrökte för mina föräldrar under alla dessa år. 

  • StevenDiese
    Tow2Mater skrev 2014-12-20 01:27:27 följande:

    Drick mycket alkohol så glömmer de kanske bort att du röker.


    Ha ha. Ja få dem att fokusera på andra grejer.

    Sup och slåss! :)
  • Tamla

    [quote=74550244][quote-nick]Gizmo skrev 2014-12-20 08:09:38 följande:[/quote-nick]Du är inte ensam om att tjuvröka inför dina föräldrar. Själv började jag röka när jag var 12 år och slutade när jag var 40. Tjuvrökte för mina föräldrar under alla dessa år. [/

    Intressant att det är så laddat att man tjuvröker. Nu såg jag ingen möjlighet att kunna tjuvröka i två dygn och ville inte riskera ett jävla liv om det upptäcktes.

  • Kicki85
    Gizmo skrev 2014-12-20 08:09:38 följande:

    Du är inte ensam om att tjuvröka inför dina föräldrar. Själv började jag röka när jag var 12 år och slutade när jag var 40. Tjuvrökte för mina föräldrar under alla dessa år. 


    Jag har iofs inte tjuvrökt som vuxen, men det dröjde tills jag var nästan 29 år innan jag rökte inför min mamma trots att hon visste att jag rökte. Vet inte vad sådant beror på egentligen, men det är väl någon form av skamkänsla.


    I det läget du hamnat i Tamla så var det klokt att berätta som det är och bättre att du gjorde det innan ni träffades. Hoppas du får en skön julhelg och kan röka de cigaretter du behöver och i övrigt njuta och koppla av.

  • Tamla
    Kicki85 skrev 2014-12-21 00:22:27 följande:

    Jag har iofs inte tjuvrökt som vuxen, men det dröjde tills jag var nästan 29 år innan jag rökte inför min mamma trots att hon visste att jag rökte. Vet inte vad sådant beror på egentligen, men det är väl någon form av skamkänsla.


    I det läget du hamnat i Tamla så var det klokt att berätta som det är och bättre att du gjorde det innan ni träffades. Hoppas du får en skön julhelg och kan röka de cigaretter du behöver och i övrigt njuta och koppla av.


    Ja, ikväll ringde mamma och sa att hon och pappa "kommit över chocken". Jag skulle absolut inte känna mig begränsad hemma hos dem. "Du kan röka så ofta du vill utan att vi tar illa upp, även om vi tycker det är tråkigt att du röker."

    Det känns faktiskt skönt att de hörde av sig och jag tänker röka precis lika mycket som gör annars.
  • road

    TS, dina föräldrar är mycket lyckligt skattade människor om den största katastrofen i världen för dem är att du röker.

    Hur hade de reagerat om du hypotetiskt berättat att du är spelmissbrukare, går på tjack eller ska in i fängelse?

  • Pajret

    Du kan underlätta för dig själv om du ser till att de inte ser när du röker.
    Och försök att röka en "lättare" variant som mentol eller liknande så det inte luktar så mycket.
    Dels så tänker dem kanske inte på det lika mycket, så slipper du kommentarerna och dels så påverkas inte dem av lukten av det.
    Jag tycker rökning är för jävla äckligt, men min man röker och det har jag helt enkelt accepterat. Men det underlättar om jag inte ser och luktar det.
    Och blir det en diskussion så är det inte lönt att försöka rättfärdiga ditt rökande. Gå inte in i någon diskussion bara. Kommentera eller försvara dig inte. Då dör det ut ganska snabbt.
    Det kan vara väldigt känsligt för någon som är anti rökare som dina föräldrar.
    De ser kanske sin uppfostran av dig som misslyckad. Och det är en sak för dem att veta att du röker och en sak att se det. Mycket känsligare.
    Lycka till och hoppas du får en trevlig jul. =)

  • Tamla
    Pajret skrev 2014-12-21 15:35:27 följande:

    Du kan underlätta för dig själv om du ser till att de inte ser när du röker.
    Och försök att röka en "lättare" variant som mentol eller liknande så det inte luktar så mycket.
    Dels så tänker dem kanske inte på det lika mycket, så slipper du kommentarerna och dels så påverkas inte dem av lukten av det.
    Jag tycker rökning är för jävla äckligt, men min man röker och det har jag helt enkelt accepterat. Men det underlättar om jag inte ser och luktar det.
    Och blir det en diskussion så är det inte lönt att försöka rättfärdiga ditt rökande. Gå inte in i någon diskussion bara. Kommentera eller försvara dig inte. Då dör det ut ganska snabbt.
    Det kan vara väldigt känsligt för någon som är anti rökare som dina föräldrar.
    De ser kanske sin uppfostran av dig som misslyckad. Och det är en sak för dem att veta att du röker och en sak att se det. Mycket känsligare.
    Lycka till och hoppas du får en trevlig jul. =)


    Ja, när jag berättade så lovade jag att inte röka inför dem så det låter som ett gott råd. Däremot kommer jag att gå ut och röka när jag är röksugen och jag kommer att röka mina vanliga cigg. Hur jag än vänder på det, kommer jag naturligtvis att lukta rök.


    Beträffande diskussioner om min rökning så försöker jag aldrig rättfärdiga den. Vi har ju tagit diskussionen på telefon om varför jag börjat röka som vuxen eftersom de inte ens hade någon aning om att jag feströkt ända sedan gymnasietiden.


    Tack för kloka synpunkter och jag önskar även dig en trevlig jul :)

  • Tamla
    road skrev 2014-12-21 15:24:54 följande:

    TS, dina föräldrar är mycket lyckligt skattade människor om den största katastrofen i världen för dem är att du röker.

    Hur hade de reagerat om du hypotetiskt berättat att du är spelmissbrukare, går på tjack eller ska in i fängelse?


    Ja, jag tycker naturligtvis att de överreagerar när det gäller rökning även om det självklart är dåligt att röka. Jag vill ju inte att mina barn heller ska bli rökare när de växer upp, men min föräldrar är verkligen rabiata när det kommer till rökning.
  • road
    Tamla skrev 2014-12-21 16:00:14 följande:
    Ja, jag tycker naturligtvis att de överreagerar när det gäller rökning även om det självklart är dåligt att röka. Jag vill ju inte att mina barn heller ska bli rökare när de växer upp, men min föräldrar är verkligen rabiata när det kommer till rökning.
    Det var som när min mor upptäckte att jag har världens minsta tatuering. I hennes värld är det bara pirater och kåkfarare som har tatueringar. Reaktionen blev därefter.
  • Tamla
    road skrev 2014-12-21 16:24:09 följande:
    Det var som när min mor upptäckte att jag har världens minsta tatuering. I hennes värld är det bara pirater och kåkfarare som har tatueringar. Reaktionen blev därefter.
    Haha! Ja, föräldrar är roliga ibland. Mina tre tatueringar har de dock aldrig haft synpunkter på Flört
  • Vassochtaggig

    Men varför tar du inte chansen att sluta röka nu då? Du har två dagar på dig och de första dagarna ska vara värst har jag hört. Du ska ju vara med din familj och då kommer det nog att underlätta då du kan koncentrera dig på att vara med dem istället för att röka. För oss som inte röker hjälper det inte tyvärr att bara slippa se att någon röker eftersom det stinker i kläderna, håret och andedräkten. Sluta röka nu. Din bästa julklapp.

  • Tamla
    Vassochtaggig skrev 2014-12-21 16:38:41 följande:

    Men varför tar du inte chansen att sluta röka nu då? Du har två dagar på dig och de första dagarna ska vara värst har jag hört. Du ska ju vara med din familj och då kommer det nog att underlätta då du kan koncentrera dig på att vara med dem istället för att röka. För oss som inte röker hjälper det inte tyvärr att bara slippa se att någon röker eftersom det stinker i kläderna, håret och andedräkten. Sluta röka nu. Din bästa julklapp.


    Tanken slog mig när vi bestämde att vi skulle fira jul hos våra föräldrar och situationen är som den är. Tyvärr är jag inte tillräckligt motiverad i nuläget och jag vill inte bli tjurig och abstinent under julhelgen.


    Jag har all respekt för alla er som tycker det luktar illa om oss rökare.

  • Linda Lights
    road skrev 2014-12-21 15:24:54 följande:

    TS, dina föräldrar är mycket lyckligt skattade människor om den största katastrofen i världen för dem är att du röker.

    Hur hade de reagerat om du hypotetiskt berättat att du är spelmissbrukare, går på tjack eller ska in i fängelse?


    Ja, det verkar märkligt att reagera som de här föräldrarna gör kan jag också tycka. Det måste finnas massor av värre saker att göra till stora stridsfrågor.

    Mina båda tonårsdöttrar började tyvärr att röka tidigt. I nästan två år gjorde jag det mesta för att de skulle sluta, men sen valde jag att lägga ner de striderna eftersom de ändå fortsatte. Jag har resonerat som så att det finns viktigare saker att fokusera på och vill inte att en sak som rökning fullständigt skulle ta överhanden och skada vår relation. Förhoppningsvis kommer de ändå till insikt och slutar röka vad det lider.
  • Vassochtaggig
    Tamla skrev 2014-12-21 16:42:35 följande:

    Tanken slog mig när vi bestämde att vi skulle fira jul hos våra föräldrar och situationen är som den är. Tyvärr är jag inte tillräckligt motiverad i nuläget och jag vill inte bli tjurig och abstinent under julhelgen.


    Jag har all respekt för alla er som tycker det luktar illa om oss rökare.


    Då har du tänkt tanken. Jättebra! Kan du inte ta hjälp av nikotintuggummi? Det fick min brorsa att sluta och han har inte rökt på 7 år nu. Han säger att det är en befrielse. Lycka till.
  • Tamla
    Vassochtaggig skrev 2014-12-21 17:47:27 följande:
    Då har du tänkt tanken. Jättebra! Kan du inte ta hjälp av nikotintuggummi? Det fick min brorsa att sluta och han har inte rökt på 7 år nu. Han säger att det är en befrielse. Lycka till.
    Tack! Självklart ska jag ta tag i rökandet vad det lider och då kan säkert nikotintuggummi vara en bra hjälp.
  • Kicki85

    Hur gick det? Blev det världskrig pga din rökning eller blev det lugnt och skönt med fokus på rätt saker?

  • Tamla
    Kicki85 skrev 2014-12-26 10:12:34 följande:

    Hur gick det? Blev det världskrig pga din rökning eller blev det lugnt och skönt med fokus på rätt saker?


    Det gick faktiskt bra och blev aldrig någon större diskussion. För att inte hamna i ett extra jobbigt läge där min rökning skulle sväva som en outtalad irritation runt hela besöket så tog jag tjuren vid hornen redan när vi kommit fram, hälsat och burit in vår packning. Då passade jag på att säga att "nu har vi suttit i bilen ett par timmar sedan vi rastade och jag måste gå ut och ta en cigg. Finns det nån burk vi kan använda som askkopp under helgen?".  Sen fick jag väl några kommentarer när vi (jag och svägerskan) gick ut och rökte av typen "ska ni röka nu igen?", men värre än så blev det inte. Skönt!
  • Fredde148
    Tamla skrev 2014-12-29 09:37:05 följande:
    Det gick faktiskt bra och blev aldrig någon större diskussion. För att inte hamna i ett extra jobbigt läge där min rökning skulle sväva som en outtalad irritation runt hela besöket så tog jag tjuren vid hornen redan när vi kommit fram, hälsat och burit in vår packning. Då passade jag på att säga att "nu har vi suttit i bilen ett par timmar sedan vi rastade och jag måste gå ut och ta en cigg. Finns det nån burk vi kan använda som askkopp under helgen?".  Sen fick jag väl några kommentarer när vi (jag och svägerskan) gick ut och rökte av typen "ska ni röka nu igen?", men värre än så blev det inte. Skönt!
    Röker du fortfarande och funkar det bra med föräldrarna nu efter en tid? Tjatar de eller är det helt lugnt?
    Ångrar du att du började eller har du kommit till en punkt där du bara njuter av att vara rökare?
  • Tamla
    Fredde148 skrev 2022-06-12 12:46:55 följande:
    Röker du fortfarande och funkar det bra med föräldrarna nu efter en tid? Tjatar de eller är det helt lugnt?
    Ångrar du att du började eller har du kommit till en punkt där du bara njuter av att vara rökare?
    Oj! Det här var en riktigt gammal tråd, nästan åtta år Glad

    Jodå, det blev vardag med min rökning och inget som skavt med föräldrarna sen dess. Sen något år tillbaka har jag lyckats sluta som daglig rökare men feströker fortfarande vilket jag inte gör i smyg för någon :)
Svar på tråden Är vuxen, men föräldrar rasar över att jag röker