• winnethepooh

Nej, vad är detta för sjukdom?

Mitt barn (16 månader) vaknade upp från middagsluren för ett tag sedan med 39,2 i feber och en massa av dessa rodnader, med utslag i, på kroppen. Han har även rinnig näsa och högljudd hosta sedan imorse.

Självklart ska vi kontakta läkare men jag ville bara kolla om någon känner igen det? Eftersom det är lördagseftermiddag måste vi ju antingen vänta till måndag eller söka akut hjälp.

• Svar på tråden Nej, vad är detta för sjukdom?
  • winnethepooh
    Friiidaa skrev 2014-12-20 18:46:15 följande:

Skulle gissa på tre dagars feber :) Knappast nödvändigt att åka till akuten, ge febernedsättande så går det troligen över av sig själv :)

Tack. Ja jag lyckas inte riktigt se vad dessa rodnader med utslag matchar när jag kollar bilder på olika utslag på Internet. Men det har inte blivit värre under eftermiddagen i alla fall, vid kvällsbadet hade han faktiskt färre rodnader. Konstigt.
  • winnethepooh
    avocadoo skrev 2014-12-20 19:36:24 följande:

Gå på allmänsstatus. Mår han bra så varför söka läkarvård?

Barn får ofta prickar och utslag i samband med virusinfektioner. 

Tack, vi avvaktar till imorgon tror jag.
  • Flickan och kråkan

Det där ser ut som en allergisk reaktion/utslag. Tredagarsfeber ser inte alls ut så. Det finns inte något slags rådgivning som ni kan ringa?

• winnethepooh
    gossensmamma skrev 2014-12-20 20:27:43 följande:

Ring 1177 och fråga (www.1177.se)

Jag tänker att det blir svårt att beskriva utslagen på telefon men ska nog ringa och höra ändå, tack.
  • Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2014-12-20 20:37:21 följande:

Det där ser ut som en allergisk reaktion/utslag. Tredagarsfeber ser inte alls ut så. Det finns inte något slags rådgivning som ni kan ringa?

Tillägg: nässelutslag
  • winnethepooh
    Flickan och kråkan skrev 2014-12-20 20:37:21 följande:

Jo vi skulle kunna ringa svensk vårdrådgivning härifrån, men svårt att beskriva utslagen. Av alla "vanliga" slags utslag och röda prickar på Vårdguidens hemsida tycker jag inte några helt matchade de som mitt barn har (eller hade, har redan börjat gå ner).
  • winnethepooh
    Flickan och kråkan skrev 2014-12-20 20:38:50 följande:

Tillägg: nässelutslag

Du menar att det ser ut som nässelutslag?
  • Flickan och kråkan
    winnethepooh skrev 2014-12-20 20:43:07 följande:
    Du menar att det ser ut som nässelutslag?
    Ja, det ser ut som nässelutslag som är symptom på en allergisk reaktion. Verkar det klia?
  • winnethepooh
    Flickan och kråkan skrev 2014-12-20 20:45:11 följande:

Ja, det ser ut som nässelutslag som är symptom på en allergisk reaktion. Verkar det klia?

Nej han har inte verkat besvärad av dem faktiskt, han har inte rört vid utslagen.
  • Drottningen70

Ser ut som nässelutslag. Om han verkar må bra, leker äter och dricker så skulle i alla fall inte jag sätta mig på akuten och utsätta ungen för ungar med vinterkräksjuka och annat skit i onödan.

• winnethepooh
    Drottningen70 skrev 2014-12-20 21:43:22 följande:

Ser ut som nässelutslag. Om han verkar må bra, leker äter och dricker så skulle i alla fall inte jag sätta mig på akuten och utsätta ungen för ungar med vinterkräksjuka och annat skit i onödan.

Han har varit rättså pigg och sprungit runt och lekt efter att fått lite febernedsättande. Däremot dålig aptit och så lite diarré på kvällen.
  • winnethepooh
    jessicatheonly skrev 2014-12-21 18:06:11 följande:

hu har det gått?

Utslagen har nästan försvunnit men däremot hade han 40 graders feber idag sâ vi lyckades fâ hit en läkare som gör hembesök och han skrev bara ut paracetamol, sade att det antagligen är ett virus som orsakat de röda utslagen, som en allergisk reaktion. Om inte bättre inom tvâ dygn fâr vi kontakta honom igen.
Svar på tråden Nej, vad är detta för sjukdom?