• alynda

Matkostnaderna för ensamstående och barn?

Troligtvis kommer min sambo och jag att separera inom några månader, och jag försöker göra budget för att se om jag kan bo kvar. Nu har vi helt vansinniga matkostnader (ca 10. 000kr/mån), då sambon har helt andra inkomster än jag och exklusiv smak.

Vad är rimligt att räkna som matkostnader för mig om jag har min 6-åring och 1,5åring på halvtid? Av allergiskäl är vegetarisk mat inte lämplig (soja och quorn kan vi inte äta), och då jag har lång resväg behöver vi kunna ta enklare hämtmat ca 1-2ggr/vecka, och även färdig frysmatlåda (typ :Dafgård/Findus) till jobbet ca 1-2ggr/vecka, när middagsmaten inte räcker eller är lämplig f matlåda.

Jag håller utkik efter extrapriser och tänkte skippa ekologiskt (tyvärr), när jag är själv, men bor i en dyr stadsdel i Stockholm o passerar inga lågprisbutiker mellan hem och arbete och har inte bil.

Tar gärna emot olika spartips som inte är så tidskrävande. Kommer att behöva jobba mkt övertid när jag är själv för att barnen ska slippa ha 11-timmarsdagar alltför ofta.

• Svar på tråden Matkostnaderna för ensamstående och barn?
  • Aniiee

Rimlig matkostnad för en vuxen och två barn i den åldern är 3200 kr, och då är lunchen inte inräknad + barnen är "heltid". Alltså BARA mat, inte "allt man handlar i mataffären", som så många räknar med automatiskt. 

Storkok och långkok är det som är minst tidskrävande, hur bakvänt det än låter. Men det är det som tar minst aktiv tid. Handla frukt och grönt och fisk/skadjur som är i säsong för att spara pengar. Ekologiskt tycker jag du kan välja med urskiljning. Du behöver ju inte välja de eko som är dubbelt så dyrt som vanlige, men är skillnaden ett par-tre kronor så kan du ju i alla fall överväga det. 

Sedan är planering av maten a och o, både när det gäller att spara pengar och att få kontroll över tidsåtgången. 

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Cilla93

Om du är intresserad av att äta vegetariskt så är det mycket mer än bara soja och qourn. :) Men skulle tippa på att mellan 3000-4000 är en rimlig matkostnad för vuxen å två yngre barn. 

• alynda

Anilee: hur länge räcker ett långkok? Vilken typ av rätter gör du då? Barnen älskar köttgrytor, typ kalops, är det sånt du menar?

• alynda

Cilla 93: alla baljväxter går tyvärr bort och barnen vägrar allt där ägg kan urskiljas, så då är proteinet svårt. Men har du tips, så shoot:)

• Aniiee
    alynda skrev 2014-12-20 23:52:51 följande:

Anilee: hur länge räcker ett långkok? Vilken typ av rätter gör du då? Barnen älskar köttgrytor, typ kalops, är det sånt du menar?

Ja, just köttgrytor, typ kalops, chili, beouf bourguignon, gulasch och sånt. Och långsamma stekar och pulled beef/pork. Naturligtvis beror det på hur långt de räcker, men eftersom man kan välja billigt kött så kan man göra mycket. Du kan få två kilo kött som funkar mycket bra till grytor för 40-60 kr kilot. Då räcker det till 10-15 middagar. Leta efter kött som högrev, bog, lår, som är billigare. Så här års kan du dryga ordentligt med rötter och lök.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Sisisisi

Jag separerade i somras och har barnen, 9 och 6 år, varannan vecka. Har gått från en matkostnad på 8-10 000 till ca 3000 kr, trodde aldrig att det skulle gå. Det jag gör nu är att jag köper bara det som behövs, inte en massa delikatesser bara för att det är gott. Handlar kött, kyckling, köttfärs mm när det är kampanjpris eller halva priset då det går ut efter. Jag äter upp all mat och slänger inget, vilket ofta hände förut om ingen var sugen på den maten... Planerar var och när jag ska handla för att kunna ta vara på alla 10 % på hela köpet-kuponger osv.

Jag gör numera matlistan efter vad som är billigt på affären, inte efter vad vi är sugna på :)

Keep your child rear facing for as long as possible!
Svar på tråden Matkostnaderna för ensamstående och barn?