• Anonym (Maggie)

Jag orkar inte mer...(missbrukande man)

Jag träffade min man för 10 år sen. Efter 1,5 år får jag reda på att han knarkar (kokain och amfetamin). Han går en behandling och vi går i terapi tillsammans. Efter det så trodde jag att han var drogfri.... Fram tills för 2 dagar sedan då jag får reda på att han knarkar igen. Han har aldrig slutat helt men det har endast varit 1-3 ggr per år men sen i våras har han knarkat flera ggr i veckan. Vi har 2 småbarn och hade jag vetat så hade jag aldrig skaffat barn med honom.

Man kan säkert tro att jag är naiv men när vi träffades så jobbade han som säljare och tjänade 40 000/mån och han skötte jobbet. Efter 1 år började vi prata om att börja försöka få barn om några månader. Sedan så fick jag reda på att han missbrukade och vill e vänta. Fick vårt första barn när jag trodde han hade varit drogfri i 3 år. Nu jobbar han som säljchef på ett globalt IT bolag och sköter jobbet.

För några dagar sedan ser jag att det fattas en massa pengar på ett konto. Och det kommer fram att han missbrukar igen.

Vet inte vad jag ska göra. Jag bara gråter och gråter hela kvällarna.

• Svar på tråden Jag orkar inte mer...(missbrukande man)
  • Carnitas
    Anonym (svarta katten) skrev 2014-12-21 17:06:18 följande:
    1-3gånger på ett år
    vilken typ av narkotika
    Fattas en massa pengar

OM du vill jämföra intag av narkotika 1-3 ggr per år o intag av sprit så du blir väldigt påverkad.. på ren svenska.. FULL
    Man blir inte salongsberusad på narkotika.. Man blir HÖG som ett berg. Varje gång..

Om du vill vara narkotika liberal så får du vara det. Jag tänker aldrig i hela livet vara det.
    Fast den vanligaste orsaken till narkotika liberalism är oftast att de brukar själv eller sitter i sådan position på makten och ser endast till ekonomi och kostnader för att bekämpa narkotika. Vem av dessa är DU?

Man knarkar inte liite. Man knarkar!! Man missbrukar narkotika...

Eller som TS själv skriver o jag citerar "sen i våras har han knarkat flera ggr i veckan"
    Vad kallar du det då.. bara lite 1-3 ggr per år..?

Jointa lite 1-3 ggr på ett år.. Då saknas det inte en MASSA pengar. Absolut inte för en familj som där den ena är jurist och den andre är säljchef på globalt IT företag
    partydrog 4 timmars fylla.. extacy kan ibland vara så lågt som 14kr till 80kr.. DE är inte en massa pengar..

De är en helt annan typ av droger om det saknas en MASSA pengar..

Det TS beskriver är typiskt medberoende.. Gå i försvarsläge för den man är medberoende till
    Det är ungefär samma sits som när exempelvis en kvinna befinner sig i misshandelsförhållande eller när vem som helst oavsett kön befinner sig i ett destruktivt förhållande.. Man klarar inte att lämna för sitt medberoende.. Man börjar ursäkta och även försvara den som orsakar medberoendet..

Dessa reaktioner och beteenden får vi tacka samhällets duktighet på att stigmatisera.
    Jag är helt perplex över hur man tänker. = Exakt jag undrar också hur DU tänker
    Är det för bristande kompetens.. Då förstår jag och har full förståelse.

Men samtidigt som du kan svänga med "fin" svenska.. Så får man väl förutsätta att du innehar normalgraden eller där utöver i begåvning.

Carnitas... tappade du hakan nu eller är du bara helt förbluffad eller häpen???

Narkomaner har en jäkla förmåga.. Man kan ha bestämt sig för en sak.. Sen sitter man där och nästan har dem i knäet och tycker synd om dem.. Sen ger man dem en chans till och en till och en till.. Det enda man gör är att hjälpa till med drogmissbruket.. Det kända utrycket.. BRÖRNTJÄNSTEN

Har man beroende.. Då är det noll komma noll noll noll noll noll noll som gäller.. Om man vill bli fri...

Sen finns alltid risken för TS.. om än att chansen är liten. ATT TS gubbe blir tagen för innehav. Dels genom polis insats eller att något kroppsligt händer..
    Då kommer husrannsakan som ett brev på posten..
    In träder polisen i TS hem och upptäcker att det finns barn i hemmet..

Med automatik skickat en anmälan till Socialtjänsten om oro för barn. När polisen gör en sådan.. Då blir det garanterat en utredning....

Sen är spelet igång..

Det är bara en fråga om tid när TS gubbe klampar över... DET är olagligt att bruka narkotika i Sverige 2014. (än så länge)

Det är olagligt att gå mot röd gubbe också, det hindrar ingen att göra detta.
    Och är bra mycket farligare.

1-3ggr, var för snabbt läst ser jag.

Gillar i hur du kör ad hominem, i tron det ska vara ett argument.
    Hur tänkte du där?

• Anonym (Soc)
    Carnitas skrev 2014-12-21 17:26:23 följande:

Hur tänkte du där?

Ad hominen... Haha.. Har du fortfarande inte tröttnat på det nya uttrycket du lärt dig?
  • Anonym (?)
    1-3gånger på ett år
    vilken typ av narkotika
    Fattas en massa pengar

OM du vill jämföra intag av narkotika 1-3 ggr per år o intag av sprit så du blir väldigt påverkad.. på ren svenska.. FULL
    Man blir inte salongsberusad på narkotika.. Man blir HÖG som ett berg. Varje gång..

Om du vill vara narkotika liberal så får du vara det. Jag tänker aldrig i hela livet vara det.
    Fast den vanligaste orsaken till narkotika liberalism är oftast att de brukar själv eller sitter i sådan position på makten och ser endast till ekonomi och kostnader för att bekämpa narkotika. Vem av dessa är DU?

Man knarkar inte liite. Man knarkar!! Man missbrukar narkotika...

Eller som TS själv skriver o jag citerar "sen i våras har han knarkat flera ggr i veckan"
    Vad kallar du det då.. bara lite 1-3 ggr per år..?

Jointa lite 1-3 ggr på ett år.. Då saknas det inte en MASSA pengar. Absolut inte för en familj som där den ena är jurist och den andre är säljchef på globalt IT företag
    partydrog 4 timmars fylla.. extacy kan ibland vara så lågt som 14kr till 80kr.. DE är inte en massa pengar..

De är en helt annan typ av droger om det saknas en MASSA pengar..

Det TS beskriver är typiskt medberoende.. Gå i försvarsläge för den man är medberoende till
    Det är ungefär samma sits som när exempelvis en kvinna befinner sig i misshandelsförhållande eller när vem som helst oavsett kön befinner sig i ett destruktivt förhållande.. Man klarar inte att lämna för sitt medberoende.. Man börjar ursäkta och även försvara den som orsakar medberoendet..

Dessa reaktioner och beteenden får vi tacka samhällets duktighet på att stigmatisera.
    Jag är helt perplex över hur man tänker. = Exakt jag undrar också hur DU tänker
    Är det för bristande kompetens.. Då förstår jag och har full förståelse.

Men samtidigt som du kan svänga med "fin" svenska.. Så får man väl förutsätta att du innehar normalgraden eller där utöver i begåvning.

Carnitas... tappade du hakan nu eller är du bara helt förbluffad eller häpen???

Narkomaner har en jäkla förmåga.. Man kan ha bestämt sig för en sak.. Sen sitter man där och nästan har dem i knäet och tycker synd om dem.. Sen ger man dem en chans till och en till och en till.. Det enda man gör är att hjälpa till med drogmissbruket.. Det kända utrycket.. BRÖRNTJÄNSTEN

Har man beroende.. Då är det noll komma noll noll noll noll noll noll som gäller.. Om man vill bli fri...

Sen finns alltid risken för TS.. om än att chansen är liten. ATT TS gubbe blir tagen för innehav. Dels genom polis insats eller att något kroppsligt händer..
    Då kommer husrannsakan som ett brev på posten..
    In träder polisen i TS hem och upptäcker att det finns barn i hemmet..

Med automatik skickat en anmälan till Socialtjänsten om oro för barn. När polisen gör en sådan.. Då blir det garanterat en utredning....

Sen är spelet igång..

Det är bara en fråga om tid när TS gubbe klampar över... DET är olagligt att bruka narkotika i Sverige 2014. (än så länge)

Det där är ren skitsnack, alla droger kan doseras med samma säkerhet som alkohol, du blir exakt så påverkad du vill från början.

Du har rätt i att bekämpningen av folk som väljer andra droger än alkohol kostar makabra mängder pengar och lidande, det är nått man bör åtgärda snarast.

Det är lagen som säger att det finns missbruk endast, som tur är så är det inte lagen som avgör vem det är som missköter sig så pass för att få diagnosen missbruk, som för den delen inte längre existerar.

Du har dock rätt i en sak, det är rent av bisarrt vilka "friheter" stat tar mot sina invånare.
  • Anonym (svarta katten)

Hur tänkte du där?

Som sagt..
    Jag förutsätter att du har normalbegåvning och där utöver..

Jag vet faktiskt inte vad man ska skriva när du gör liknelser med röd gubbe och detta.

Jag lånar ditt utryck!! perplex

• Anonym (svarta katten)
    Anonym (?) skrev 2014-12-21 17:35:33 följande:

Det där är ren skitsnack, alla droger kan doseras med samma säkerhet som alkohol, du blir exakt så påverkad du vill från början.

Du har rätt i att bekämpningen av folk som väljer andra droger än alkohol kostar makabra mängder pengar och lidande, det är nått man bör åtgärda snarast.

Det är lagen som säger att det finns missbruk endast, som tur är så är det inte lagen som avgör vem det är som missköter sig så pass för att få diagnosen missbruk, som för den delen inte längre existerar.

Du har dock rätt i en sak, det är rent av bisarrt vilka "friheter" stat tar mot sina invånare.
    Bra...
    Så kan du titta djupt i ögonen på alla barn som har föräldrar som missbrukar och säga
    Vilka friheter staten tar mot sina invånare..

• Carnitas
    Anonym (Soc) skrev 2014-12-21 17:35:23 följande:
    Ad hominen... Haha.. Har du fortfarande inte tröttnat på det nya uttrycket du lärt dig?

Använt detta uttryck i 10år i diskussioner där folk tror att man kan, gå och vara personliga.
    Och tro att detta är ett vinnande argument.
    Och kusligt att du försvarar ett sådant beteende, eller du bara sur att jag avslöjade ad hominem där?

• Carnitas
    Anonym (svarta katten) skrev 2014-12-21 17:52:52 följande:
    Som sagt..
    Jag förutsätter att du har normalbegåvning och där utöver..

Jag vet faktiskt inte vad man ska skriva när du gör liknelser med röd gubbe och detta.

Jag lånar ditt utryck!! perplex

Liknelsen är att det är olagligt.
    Då man använde det som ett argument att det är olagligt, därför ska du inte använda droger.

Men sanningen är att vi bryter mot en massa lagar utan minsta reflektion, men är det droger.
    Jag då jävlar är det hemskt.
    Handlingen konsumera droger är ett offerslöst brott, så går knappast jämföra brott med offer.
    Beter man sig illa efter man tagit droger mot sin omgivning.
    Då får man ta ansvar för sina handlingar istället.

• Anonym (Maggie)
    Anonym (?) skrev 2014-12-21 10:35:38 följande:

Hur menar du att han missbrukar?

Jag får en motsatt bild när jag läser det du skriver, att kämpa sig upp till en hög position på jobb, vara som du beskriver en underbar pappa går dåligt ihop med missbruk.

Glädjens tårar?

Förstår inte vaddu menar. Alla som missbrukar är inte uteliggare, socfall och hänger på plattan. Finns många med högre positioner som missbrukar kokain och amfetamin.
  • Anonym (Maggie)
    Anonym (svarta katten) skrev 2014-12-21 11:56:33 följande:

Därför att du redogjorde för familjerätt som var helt upp åt väggarna. Så även om din inriktning är exempelvis något helt annat. Så brukar inte jurister vara så ute och cykla i vardagsjuridik.
    Snarare kan din uppväxt med en ensamstående mamma vara en liten pusselbit till att du föll för just din man en gång och stått ut med din man. Helst om din pappa har varit en frånvarande pappa.
    Anonym (Maggie) skrev 2014-12-21 09:58:42 följande:Tack. Han vill bli drogfri. Han har gått kbt de sista 2 mån. Han vill att jag ska följa med nästa gång.
    Tycker jag också att du ska göra.. Syna varje kort han lägger upp.
    Såvida det inte är en klassiker. Där du ställer krav på honom.
    Där du ställer kravet. Välj mellan drogerna eller familjen. Då kommer han med stor sannolikhet att välja drogerna men leverera en lögn till dig. Jag kommer till det senare!

Anonym (Maggie) skrev 2014-12-21 10:08:54 följande:Jag har inte vetat om det. Fickreda på det i ons. Han hade varit drogfri 3 år när vi fick barn.

Sen är det inte så lätt att bli av med barnen om man vill bli drogfri. Min mans kompis är fd heroinmissbrukare och har alltid haft sina barn varannan vecka. Han har varit drogfri sedan äldsta föddes och soc vet allt. Han har gått behandling i flera år.
    Tycker du själv att detta går hand i hand
    Lite fakta från dig!
    De sista två månaderna har han gått KBT (hoppas det är KBT inom något avvänjningsprogram.)
    Förra gången var du med på några samtal

Men du fick reda på det i onsdags.. Förvånad

Sen hänvisar du till nån kompis till din man.. Jämför inte han och hans situation med eran. 
    Snarare ligger det i att modern tillåter detta.

2006 ändrade man vårdnadslagarna och ingen kan få VV i tingsrätten på papper. I familjerätten eller kommer man överens om det mellan föräldrarna så JA. Men inte Tingsrätten. Däremot gemensam vårdnad i Tingsrätten. Men vårdnad och varannan vecka har inte med varandra att göra. Det vet du som jurist!

AV missbrukarens FEM meningar så är FYRA av dessa en LÖGN. Den FEMTE är en SANNING för att täcka de FYRA LÖGNERNA. Men de är skickliga att dupera och manipulera!!

Gång på gång så försvarar du din man och hans beroende. Du vägrar ta till dig.
    Det kan man både tolka och tyda att du är medberoende.

Det kan också vara så illa att du gör det möjligt för honom att dölja och att han kan fortsätta med allt. Bara genom att du stannar kvar med honom. Han har en fasad att visa upp och dölja sitt missbruk för omvärlden. Samt han vet att hans naiva fru ger honom chans på chans hela tiden. Hon är så lätt att lura.

Du må vara gift med honom. Men han är inte gift med dig. Han är gift med drogerna.

Du och dina barn är viktigare än en man som är gift med drogerna.
    Jag har inte redogjort för familjerätten. Jag vet skillnad på vv och vårdnad. Har en del vänner/bekanta på familjeliv så jag kanske avslöjar mig själv men jag har läst EU-rätt och jobbar med juridiska frågor/utredningar på en myndighet. Men tråden handlar inte om att du ska tro mig.
  • Carnitas
    Anonym (Maggie) skrev 2014-12-21 19:30:43 följande:
    Förstår inte vaddu menar. Alla som missbrukar är inte uteliggare, socfall och hänger på plattan. Finns många med högre positioner som missbrukar kokain och amfetamin.
    Finns även de som inte missbrukar, och de är mer vanligt förekommande.
  • Anonym (Maggie)
    Anonym (svarta katten) skrev 2014-12-21 11:56:33 följande:

Därför att du redogjorde för familjerätt som var helt upp åt väggarna. Så även om din inriktning är exempelvis något helt annat. Så brukar inte jurister vara så ute och cykla i vardagsjuridik.
    Snarare kan din uppväxt med en ensamstående mamma vara en liten pusselbit till att du föll för just din man en gång och stått ut med din man. Helst om din pappa har varit en frånvarande pappa.
    Anonym (Maggie) skrev 2014-12-21 09:58:42 följande:Tack. Han vill bli drogfri. Han har gått kbt de sista 2 mån. Han vill att jag ska följa med nästa gång.
    Tycker jag också att du ska göra.. Syna varje kort han lägger upp.
    Såvida det inte är en klassiker. Där du ställer krav på honom.
    Där du ställer kravet. Välj mellan drogerna eller familjen. Då kommer han med stor sannolikhet att välja drogerna men leverera en lögn till dig. Jag kommer till det senare!

Anonym (Maggie) skrev 2014-12-21 10:08:54 följande:Jag har inte vetat om det. Fickreda på det i ons. Han hade varit drogfri 3 år när vi fick barn.

Sen är det inte så lätt att bli av med barnen om man vill bli drogfri. Min mans kompis är fd heroinmissbrukare och har alltid haft sina barn varannan vecka. Han har varit drogfri sedan äldsta föddes och soc vet allt. Han har gått behandling i flera år.
    Tycker du själv att detta går hand i hand
    Lite fakta från dig!
    De sista två månaderna har han gått KBT (hoppas det är KBT inom något avvänjningsprogram.)
    Förra gången var du med på några samtal

Men du fick reda på det i onsdags.. Förvånad

Sen hänvisar du till nån kompis till din man.. Jämför inte han och hans situation med eran. 
    Snarare ligger det i att modern tillåter detta.

2006 ändrade man vårdnadslagarna och ingen kan få VV i tingsrätten på papper. I familjerätten eller kommer man överens om det mellan föräldrarna så JA. Men inte Tingsrätten. Däremot gemensam vårdnad i Tingsrätten. Men vårdnad och varannan vecka har inte med varandra att göra. Det vet du som jurist!

AV missbrukarens FEM meningar så är FYRA av dessa en LÖGN. Den FEMTE är en SANNING för att täcka de FYRA LÖGNERNA. Men de är skickliga att dupera och manipulera!!

Gång på gång så försvarar du din man och hans beroende. Du vägrar ta till dig.
    Det kan man både tolka och tyda att du är medberoende.

Det kan också vara så illa att du gör det möjligt för honom att dölja och att han kan fortsätta med allt. Bara genom att du stannar kvar med honom. Han har en fasad att visa upp och dölja sitt missbruk för omvärlden. Samt han vet att hans naiva fru ger honom chans på chans hela tiden. Hon är så lätt att lura.

Du må vara gift med honom. Men han är inte gift med dig. Han är gift med drogerna.

Du och dina barn är viktigare än en man som är gift med drogerna.
    Självklart kommer jag följa med och ställa krav på honom. Han vill ju sluta och han säger att han och terapeuten har pratat en del om att berätta för mig.

Vad är det som du inte får ihop? Han gick behandling för 8 år sen och jag trodde han var helt drogfri sedan dess. Och nu i ons fick jag reda på att så inte var fallet.

Och jag är inte naiv. Fram tills i våras så var det endast 1-3 ggr/ år och det var när han var ute med sina kompisar. Vi har väldigt bra sammanhållning med ett 10-tal dagisföräldrar som vi umgås med jättemycket. Alla de skulle bli chockade om de skulle få reda på detta. Är helt övertygad att de skulle aldrig tro det om min man.
  • Anonym (Maggie)
    Anonym (Soc) skrev 2014-12-21 12:55:08 följande:
    Du kan givetvis inte låta honom ha ensamt ansvar för barnen om han befinner sig i aktivt missbruk och varannan vecka blir det givetvis inte tal om vid en separation innan han kan lämna rena UP.
    Skulle aldrig lämna honom med barnen när han e påverkad.

Jag vet att man inte får barnen vv om man inte lämnar rena urinprov. Men det var nån som skrev att jag skulle lämna honom och ta barnen med mig. Han vill ju bli drogfri och lyckas han så kommer han ha barnen vv.
  • Anonym (Maggie)
    Carnitas skrev 2014-12-21 19:41:14 följande:
    Finns även de som inte missbrukar, och de är mer vanligt förekommande.
    Självklart är det så men det var inte det jag svarade på.
  • border1

Hur tänkte du där?

Både kokain och amfetamin förstör nervceller i hjärnan. Nervcellerna triggas att 'utsöndra' mer dopamin än normalt när en person är påverkad av kokain eller amfetamin. Andra celler i hjärnan försöker hela tiden återställa det hela till normaltillståndet.
    Dopaminet gör personen motiverad att fortsätta ta drogen. Precis som vi blir motiverade att äta när vi är hungriga.
    När personen får i sid drogen utsöndras mer dopamin i hjärnans belöningssystem, varpå personen känner sig känslomässigt nöjd, glad, ibland euforisk. Precis som vi känner oss nöjda när vi ätit. 
    När celler försöker reparera det som drogen orsakar hämmas det naturliga upptaget av dopamin. Detta kan sedan bli ett permanent tillstånd. Då återställs aldrig någonsin balansen i hjärnan, vilket innebär att om personen slutar ta droger kommer han/hon aldrig någonsin känna sig motiverad att göra något annat än att ta drogen (vilket en drogfri person ständigt måste stå emot. Som om vi skulle stå emot extrem hunger). Dessutom kan ingenting någonsin göra personen nöjd förutom drogen, eftersom det bara är när han/hon är påverkad som tillräckligt med dopamin utsöndras i hjärnan.
  • Carnitas
    border1 skrev 2014-12-21 20:15:19 följande:
    Både kokain och amfetamin förstör nervceller i hjärnan. Nervcellerna triggas att 'utsöndra' mer dopamin än normalt när en person är påverkad av kokain eller amfetamin. Andra celler i hjärnan försöker hela tiden återställa det hela till normaltillståndet.
    Dopaminet gör personen motiverad att fortsätta ta drogen. Precis som vi blir motiverade att äta när vi är hungriga.
    När personen får i sid drogen utsöndras mer dopamin i hjärnans belöningssystem, varpå personen känner sig känslomässigt nöjd, glad, ibland euforisk. Precis som vi känner oss nöjda när vi ätit. 
    När celler försöker reparera det som drogen orsakar hämmas det naturliga upptaget av dopamin. Detta kan sedan bli ett permanent tillstånd. Då återställs aldrig någonsin balansen i hjärnan, vilket innebär att om personen slutar ta droger kommer han/hon aldrig någonsin känna sig motiverad att göra något annat än att ta drogen (vilket en drogfri person ständigt måste stå emot. Som om vi skulle stå emot extrem hunger). Dessutom kan ingenting någonsin göra personen nöjd förutom drogen, eftersom det bara är när han/hon är påverkad som tillräckligt med dopamin utsöndras i hjärnan.

Råder ingen tvekan om att droger har en påverkan på hjärnan.
    Då droger har denna funktion, då det är man är ute efter att få en berusning.

• Swek

Hahaha är du ett skämt eller? 

Blir man HÖG som ett berg av att röka cannabis? 
    Blir man HÖG som ett berg om man skulle fastna på t.ex. citodon?
    Blir man HÖG som ett berg av Tramadol? 
    Blir man HÖG som ett berg av Kokain?
    Blir man HÖG som ett berg av Amfetamin? 
    Blir man HÖG som ett berg av Tjack?  
  • Anonym (svarta katten)
    Swek skrev 2014-12-22 23:25:41 följande:
    Hahaha är du ett skämt eller? 

Blir man HÖG som ett berg av att röka cannabis? 
    Blir man HÖG som ett berg om man skulle fastna på t.ex. citodon?
    Blir man HÖG som ett berg av Tramadol? 
    Blir man HÖG som ett berg av Kokain?
    Blir man HÖG som ett berg av Amfetamin? 
    Blir man HÖG som ett berg av Tjack?  
    Det som är mer roligt är

du förstod inte utrycket hög som ett berg eller andemeningen med det..

Tog du det så bokstavligt?
  • Swek
    Anonym (svarta katten) skrev 2014-12-22 23:39:20 följande:
    Det som är mer roligt är

du förstod inte utrycket hög som ett berg eller andemeningen med det..

Tog du det så bokstavligt?
    Ja jag tog det faktiskt bokstavligen då det finns en hel hög motståndare som slänger ut sådana påståenden baserat på media samt att det är narkotikaklassat.

Kanske inte borde ha skrivit "är du ett skämt eller" utan snarare "är det ett skämt eller"?
Svar på tråden Jag orkar inte mer...(missbrukande man)