• mammainorr89

Stor blödning - ändå fortsatt gravid?

Hallå!

Imorgon har jag bokad tid för inskrivning, men i tisdags kväll (8+2) blir trosorna helt plötsligt blodiga utan förvarning. Ingen smärta. Inga klumpar. Bara blod. När jag sätter mig på toan rinner en smal stråle av blod ner i den. Sen kommer det egentligen inget mer förutom lite blod på papperet närmsta 12 h och därefter övergår de till rosa för att helt ha försvunnit till på torsdagen.

Onsdag morgon ringde jag mvc för att höra vad som händer nu, hon trodde att det är ett missfall och sa att jag nog kommer blöda ut allt snart. Hon sa att min bm skulle ringa upp mig må morgon innan mitt inbokade inskrivningssamtal. Jag frågade vad som kommer hända om jag inte blöder mer (vilket jag alltså inte gjort nu på drygt 4 dygn). Då sa hon att det nog kan komma att kollas upp, men ville inte prata om det utan var övertygad om att jag snart skulle blöda mer.

Jag är orolig att de kommer låta det vara till efter jul- och nyårsledigheterna, men det håller förstås redan på att göra mig galen, så vet inte hur jag skulle stå ut med det! Jag bor i Västerbotten och här är de betydligt snålare på allt vad ultraljud och hjälpsamhet med det heter jämfört med många andra landsting. Därför så orolig att jag ska måsta gå med denna ovisshet om vad det är som hänt länge.

Jag har en son och två graviditeter som slutat i v12 bakom mig (1 abort och 1 missfall). Aldrig har det kommit så mycket som en droppe blod innan de alla tog slut (missfallet var som en liten förlossning med riktiga värkar innan allt tömdes ut).

Hoppet lever kvar, det gör ju ofta det. Men jag har tänker inte att det faktiskt kan komma ett småsyskon till sommaren, vilket jag gjorde för bara 1 vecka sedan.

Har någon varit med om liknande? Vad visade det sig vara? Vad fick ni för hjälp?

• Svar på tråden Stor blödning - ändå fortsatt gravid?
  • En PantherTant

Förra graviditeten blödde jag av och till i fyra månader -vissa dagar mer än en vanlig mens. Började typ i vecka 5 redan. Lillkillen i magen mådde dock bra hela tiden, föddes frisk o kry. Togs ultraljud, men hittades inte direkt någon orsak. Man misstänkte att det var små blodkärl som brast i slidan pga graviditetshormonerna.

Så ge inte upp, blod betyder inte alltid missfall. Efter vad läkarna sa åt mig är det inte alls ovanligt med blödning under graviditet. Tycker faktiskt vårdpersonalen du pratade med verkade ganska inkompetent

• mammainorr89
    En PantherTant skrev 2014-12-21 10:36:59 följande:

Förra graviditeten blödde jag av och till i fyra månader -vissa dagar mer än en vanlig mens. Började typ i vecka 5 redan. Lillkillen i magen mådde dock bra hela tiden, föddes frisk o kry. Togs ultraljud, men hittades inte direkt någon orsak. Man misstänkte att det var små blodkärl som brast i slidan pga graviditetshormonerna.

Så ge inte upp, blod betyder inte alltid missfall. Efter vad läkarna sa åt mig är det inte alls ovanligt med blödning under graviditet. Tycker faktiskt vårdpersonalen du pratade med verkade ganska inkompetent

Vad skönt för dig att allt gick så bra! Men hur var det egentligen att blöda så mycket under graviditeten? Blev du nervös varje gång eller vande du dig?

Jag vet ju att många faktiskt blöder under sin graviditet, därför kände jag hopp redan från början iom att jag inte hade någon smärta och att inga klumpar kom ut.

Är dock ändå nervös, för det var så mycket blod i sammanhanget, känns inte som att ett brustet blodkärl är förklaring nog. Men, förhoppningsvis återstår det att se, imorgon kommer samtalet äntligen efter 5 oerhört långa dygn.

Håller med dig, hon var väldigt negativ i sitt bemötande av situationen. Hon om någon borde ju veta att många blöder under grav!
  • Maggis01

Blödde rikligt två gånger under en graviditet utan att det blev missfall. Skillnaden mot blödningarna jag haft vid missfall är att de var plötsliga och snabbt övergående medan missfallsblödningarna blev större och större

Svar på tråden Stor blödning - ändå fortsatt gravid?