• notifier

Attraktiva kulörer för män?

Tjo!
    Jag har alltid varit dålig på kulörer och vad en kulör kan symbolisera. Har alltid bara kört svart och vitt. Men kan väl nu hålla med andra om att det blir lite ''begravningsbyrå'' över det. Hollywood brukar t.ex. ofta symbolisera en framgångsrik man(modern tid) med svart och vitt. Men det ser ju också ut som om det är minusgrader inomhus ;).
    Men jag har fått upp mina ögon för kulörer nu det senaste året. Både vad gällande kläder och inredning. Så jag funderar starkt på att skrota min nuvarande stil och renovera för en ny.

Men så undrar jag lite om det finns kulörer som kan göra mannens stil lite mer attraktiv? Och då menar jag inte för bostadsförsäljning eller gigolo ;).

Är det sant att kvinnor reagerar på rött eller är det bara en myt?
    Enligt utländska studier så brukar fallet vara sant men hur är det i Sverige?

Män(inkl. mig) brukar ju ofta reagera på kvinnor i röda kläder, hår eller läppstift. Men frågan är om det betyder samma sak mellan män och kvinnor?

• Svar på tråden Attraktiva kulörer för män?
  • Anonym (Nja)

Nej det är som du skriver. Alltså MÄN attraheras av genomgående rött, kvinnor gör det inte lika ofta utan brukar tycka bättre om en röd detalj. Eller en väldigt mörk, mer jordig röd nyans. Och annars mer lugna, starka, mörka färger som säger att han är vuxen, stark, lugn och har pondus.

• Anonym (Tjej)

Det beror mer på hur du ser ut, alltså vilka dina egna färger är.

Är du tex brunett med starka egna färger alltså mycket kontraster, tex relativt ljus hy och mörkt hår och mörka ögon eller mörkt hår ljusa ögon etc

Skulle du nog passa bra i rött, vinrött, lila, grönt

Är du lite mer åt solbruna hållet eller gul hudton passar du även i gult.

Har du inte så mycket kontraster i din egna färg ska du inte ha färgstarka kläder utan hålla dig mer till pastell och då är även svart för dominant så att då aka du hellre hålla dig till mörkgrått.

Hoppas detta hjälper lite!

• notifier

Intressanta svar.
    Jag är också mer åt det hållet att köra med mörka nyanser av rött. Annars finns risken för att det blir ''skrikigt'' rött vilket jag inte gillar.
    Själv så är jag ljus i huden, har blå ögon och ljusbrun hårfärg.

• Anonym (Tjej)
    notifier skrev 2014-12-23 14:10:21 följande:

Intressanta svar.

Jag är också mer åt det hållet att köra med mörka nyanser av rött. Annars finns risken för att det blir ''skrikigt'' rött vilket jag inte gillar.

Själv så är jag ljus i huden, har blå ögon och ljusbrun hårfärg.

Har du varm eller kall hudton? Alltså är du mer åt det gula eller rosa hållet?

Jag skulle gissa på att om du inte gillar skrikiga färger så har du inte tillräcklig kontrast själv och då är det bättre att du håller dig till pastellfärger och mörkare mer dova färger men inte för mörka färger som tex svart då det kan bli för hårt.

jag tror också att en blå tröja hade vart jättefin på dig, det skulle dra fram din ögonfärg :)

Men det lättaste är att testa sig fram och jag tror att de flesta vet undermedvetet vad de passar i tex jag gillar alla skrikiga färger och även svart och vitt, alltså färger med mycket kontrast i för att det passar jag bra i men jag själv är ljus men med mellanbrunt hår så att jag har kontrast i mina egna färger.

Så testa testa och var inte rädd för färger :)
  • notifier
    Anonym (Tjej) skrev 2014-12-23 17:23:33 följande:
    Har du varm eller kall hudton? Alltså är du mer åt det gula eller rosa hållet?

jag tror också att en blå tröja hade vart jättefin på dig, det skulle dra fram din ögonfärg :)
    Jag har åt det gula hållet vad gällande färgton.

Blått gillar jag. Nu till vintern så kör jag med en mörkblå långrock, bruna mockaskor, bruna handskar med mörkblå sömmar och en tartanmönstrad halsduk med brun grund.
    Sen så är det brunt under kragen när man går med den uppfälld så jag känner mig rätt så nöjd med den matchningen :).
  • Anonym (Tjej)
    notifier skrev 2014-12-23 23:46:48 följande:

Jag har åt det gula hållet vad gällande färgton.

Blått gillar jag. Nu till vintern så kör jag med en mörkblå långrock, bruna mockaskor, bruna handskar med mörkblå sömmar och en tartanmönstrad halsduk med brun grund.

Sen så är det brunt under kragen när man går med den uppfälld så jag känner mig rätt så nöjd med den matchningen :).

Då är du varm, glöm då det jag sa med dova färger det kommer inte vara fint, håll dig till klara färger du kan ha pasteller så länge de inte är åt det gråa hållet tänk lavendel men pastell gult hade nog vart fint :)

Men som sagt testa dig fram men jag skulle gissa på att kläder som är alltför grå och trista inte passar i och med att du har varm hudton men nu utgår jag från mig själv, jag är också mer åt det gula hållet.

Och den outfiten låter fin!! Testa att ha en mer klarblå tröja under också det tror jag hade vart jättefint när du sen är inne om du vill ha fokus på ögonen :)
  • notifier
    Anonym (Tjej) skrev 2014-12-24 10:42:35 följande:
    Testa att ha en mer klarblå tröja under också det tror jag hade vart jättefint när du sen är inne om du vill ha fokus på ögonen :)
    Det här med ögonmatchning har man ju som ''man'' aldrig tänkt på direkt.
    Får väl ta och prova det :).
  • Anonym (Li)

Lila i olika nyanser tycker jag är attraktivt på män. Även mörkgrönt :)

• notifier
    Anonym (Li) skrev 2014-12-26 22:54:54 följande:

Lila i olika nyanser tycker jag är attraktivt på män. Även mörkgrönt :)

Mmm. Jag gillar mörkgrönt. Men jag vet inte riktigt hur man matchar mörkgrönt utan att se gubbig ut.

Lila använder jag gärna som kontrasttyg för skjortor. Har inte vågat mig på det i annat ännu Flört.
  • Josephine96

Mörkblått är aldrig fel, även mörkgrönt. Bruna detaljer såsom klassiska bruna skor är riktigt manligt tycker jag. Beige kan också funka. Angående rött så tycker jag du ska köra på mörkrött, ljusare känns lite barnsligt.

Svar på tråden Attraktiva kulörer för män?