• Anonym (usch)

Svensk media är rasistisk

Igår tände någon på en moské i Eskilstuna och brände nästan inne 40 människor. Flera skadades och det var ren tur att ingen dog.

Detta är en av de allvarligare händelserna i modern tid i Sverige, i klass med Lasermännens brott. Ändå rapporteras nästan ingenting om det idag, utan BARA om tsunamin. Trots att det är 10 år sen det hände, hur fruktansvärt det än var.

Man fokuserar alltså hellre på 10 år gamla nyheter som främst drabbade vita medelklassvenskar, än mordbrand och hatbrott som drabbar invandrare? Är detta det slutliga beviset på att rasismen i Sverige inte längre bara är en marginell företeelse, utan djupt implementerad i såväl media som bland politiker?

• Svar på tråden Svensk media är rasistisk
  • Anonym (....)

Vad pratar du om ts? Det pratas ju massor om detta.

Alldeles nyss sa de på rapport att säpo är inkopplat för att hitta gärningsman/männen.

Läser/lyssnar du på media rapportering öht?

• Sarakechi

Så muslimer är en ras alltså?

• Anonym (Nej)
    Anonym (sant) skrev 2014-12-26 09:41:12 följande:

Vem hycklar?

Judar flyr från Malmö pga alla hatbrott de utsätts för av muslimer?

Internationella kanaler varnar judar för södra Sverige. Skrivs det om denna rasism av muslimer i tidningar?

Generellt nej och om det skrivs så vinklas det så man kan utläsa mellan raderna att det är svenskar som utsätter judarna för rasism.

Judar flyr från Malmö pga muslimer, många muslimer flyr från Södertälje pga kristna... Står det med i media? Nej. Det är ju riktigt synd. Men det är inte bara muslimer som utsätter andra för sånt i Sverige.

(Annars håller jag inte med om att svensk media är rasistisk. Ville bara svara dig).
  • Cal XVI Gustf
    Anonym (usch) skrev 2014-12-26 09:07:12 följande:

Igår tände någon på en moské i Eskilstuna och brände nästan inne 40 människor. Flera skadades och det var ren tur att ingen dog.

Detta är en av de allvarligare händelserna i modern tid i Sverige, i klass med Lasermännens brott. Ändå rapporteras nästan ingenting om det idag, utan BARA om tsunamin. Trots att det är 10 år sen det hände, hur fruktansvärt det än var.

Man fokuserar alltså hellre på 10 år gamla nyheter som främst drabbade vita medelklassvenskar, än mordbrand och hatbrott som drabbar invandrare? Är detta det slutliga beviset på att rasismen i Sverige inte längre bara är en marginell företeelse, utan djupt implementerad i såväl media som bland politiker?

Källa till att det handlar om mordbrand och hatbrott? Så är det i alla fall inte enligt polisens utredning:

ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.3024039-sa-startade-moskebranden

"Brandutredningen om moskébranden i Nyfors är klar. Det skrev Eskilstuna-Kuriren om redan i slutet av januari. Men då hemlighöll polisen resultatet.

Nu kan tidningen avslöja brandorsaken. Enligt uppgifter från en poliskälla ska branden ha startats av en fritös som fattat eld. Det ligger alltså, enligt poliskällan, inget attentat bakom branden."
  • Anonym (spekulationer)
    Cal XVI Gustf skrev 2015-03-09 22:53:56 följande:
    Källa till att det handlar om mordbrand och hatbrott? Så är det i alla fall inte enligt polisens utredning:

ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.3024039-sa-startade-moskebranden

"Brandutredningen om moskébranden i Nyfors är klar. Det skrev Eskilstuna-Kuriren om redan i slutet av januari. Men då hemlighöll polisen resultatet.

Nu kan tidningen avslöja brandorsaken. Enligt uppgifter från en poliskälla ska branden ha startats av en fritös som fattat eld. Det ligger alltså, enligt poliskällan, inget attentat bakom branden."
    " ? Utredningen pågår fortfarande. Så sent som i förmiddags kollade jag att det inte fanns något nytt att berätta, säger Fredrik Wallén, tillförordnad presstalesman."
    "? Utredningen är inte klar, upprepar Fredrik Wallén."

Så även om det alltså är troligt att det visar sig vara en fritös så är det enbart anonyma poliskällor du hänvisar till och inte till polisutredningen som alltså inte är klar än så så låt oss inte gå händelser i förväg för även om det är mycket troligt att det var en fritös så kan det lika gärna bli en tredje orsak
    Så nazister, fritöser, ett gigantiskt förstoringsglas, vad som än var orsaken så kan vi ju vänta tills utredningen är avslutad och offentliggjord, men visst kan vi debattera och spekulera redan nu men låt oss inte hänvisa till polisens utredningar när det alltså inte stämmer för då gör vi likadant som de som var säkra på att det var mordbrand.

(sen tror jag inte fritöser ligger bakom alla moskehändelser men det är en annan historia)

• Cal XVI Gustf

www.svt.se/nyheter/regionalt/svtsormland/moskebranden-startade-inte-i-koket

Fortfarande gäller dock följande:

"Ett rykte som tidigt spreds var uppgifter om att en person som setts utanför lokalen ska ha kastat in brandfarlig vätska.

- Det kan vi utesluta i utredningen. Vi har inte hittat några som helst spår efter brandfarlig vätska som vi brukar göra i de fall som det använts. Så jag känner mig trygg i bedömningen att det inte är en anlagd brand med brandfarlig vätska, säger David Hultman."

• Anonym (spekulationer)
    Cal XVI Gustf skrev 2015-03-10 16:45:04 följande:

www.svt.se/nyheter/regionalt/svtsormland/moskebranden-startade-inte-i-koket

Fortfarande gäller dock följande:

"Ett rykte som tidigt spreds var uppgifter om att en person som setts utanför lokalen ska ha kastat in brandfarlig vätska.

- Det kan vi utesluta i utredningen. Vi har inte hittat några som helst spår efter brandfarlig vätska som vi brukar göra i de fall som det använts. Så jag känner mig trygg i bedömningen att det inte är en anlagd brand med brandfarlig vätska, säger David Hultman."

precis lika osant isåfall som det ryktet du försökte sprida om fritösen har uteslutits menar du? det finns en massa rykten och spekulationer och man kanske ska vänta tills man vet vad utredningen visar, sen får man vara beredd på att undersökningen kanske inte ger några klara besked alls
  • semlanimunnen

Hoppades på att den här diskussionen skulle vara mer givande men den framstår ju som lika tokig som de andra trådarna när man löser igenom inläggen

Finns det inga bra och seriösa debatter om muslimer och invandrare längre?

• Cal XVI Gustf
    Anonym (spekulationer) skrev 2015-03-10 16:50:25 följande:
    precis lika osant isåfall som det ryktet du försökte sprida om fritösen har uteslutits menar du? det finns en massa rykten och spekulationer och man kanske ska vänta tills man vet vad utredningen visar, sen får man vara beredd på att undersökningen kanske inte ger några klara besked alls
    Det var en tidning som skrev det och de angav en anonym snut som källa. Visst, våra tidningar kör sällan med seriös journalistik numera så jag kunde absolut varit mer källkritisk. Det som var min poäng var dock inte att skriva om en fritös utan att visa på att det rykte om ett attentat som trådstartaren försöker sprida inte har något stöd i polisutredningen eller någon annanstans heller för den delen.

Jag tycker att inlägg som det i trådstarten bidrar till att piska upp en hatstämning mellan muslimer och andra vilket är helt onödigt.
  • Anonym (spekulationer)
    Cal XVI Gustf skrev 2015-03-11 10:30:44 följande:
    Det var en tidning som skrev det och de angav en anonym snut som källa. Visst, våra tidningar kör sällan med seriös journalistik numera så jag kunde absolut varit mer källkritisk. Det som var min poäng var dock inte att skriva om en fritös utan att visa på att det rykte om ett attentat som trådstartaren försöker sprida inte har något stöd i polisutredningen eller någon annanstans heller för den delen.

Jag tycker att inlägg som det i trådstarten bidrar till att piska upp en hatstämning mellan muslimer och andra vilket är helt onödigt.
    Men det du gjorde var att sprida ett annat rykte. Du hänvisade dessutom till polisens utredning också i ditt inlägg vilket var fel det var en anonym källa som var bakom ryktet som alltså visade sig vara osant,. jag tycker man ska vara mer källkritisk och inte sprida rykten, visst ska man kunna spekulera men man ska inte kalla det för annat än spekulationer

Däremot håller jag helt med dig i det sista du skriver!
Svar på tråden Svensk media är rasistisk