• SpanskaFlugan

Det blir inget nyval 2015

presskonferens 10:30 idag, med alla partier utom SD och V verkar det som. Enligt uppgift blir det inget nyval (der skulle egentligen utlysas i morgon, måndag 29/12.

• Svar på tråden Det blir inget nyval 2015
  • Lady Godiva
    FDFMGA skrev 2015-01-07 01:59:59 följande:
    Jäkligt trött, kanske.

Eller menar du att regeringen ska bestå av ett parti - det största?
    Ja, kort sagt. Men för att förtydliga: det kan ju aldrig kan bli 100% bra om flera partier slår sig samman, som Alliansen eller S+MP, därför att M:s väljare kanske inte vill ha KD:s politik. Och jag som S-väljare vill då sannerligen inte ha MP:s politik (har naturligtvis inget emot bra miljö. men man kan inte leva helt i det blå). Men visst, som jag skrev blir det omöjligt för mindre partier att hamna i regeringsställning då, det blir i princip S eller M som ska leda landet. Ja, och så SD när de får massamånga procent, vilket blir när som helst nu vad jag förstått av SD-väljare...

Egentligen är det väl inget konstigt med att det största partiet också hamnar i regeringsställning, det är väl liksom det som är tanken egentligen, om man ska ha majoritetsstyrning, men jag vet att det knappast kommer genomföras. Det var bara en reflektion, i nattens sena timmar.

Och jag är fortfarande trött, bara så du vet.

You don't drink poison and expect your enemy will die.
  • FDFMGA
    Lady Godiva skrev 2015-01-07 08:46:44 följande:
    Ja, kort sagt. Men för att förtydliga: det kan ju aldrig kan bli 100% bra om flera partier slår sig samman, som Alliansen eller S+MP, därför att M:s väljare kanske inte vill ha KD:s politik. Och jag som S-väljare vill då sannerligen inte ha MP:s politik (har naturligtvis inget emot bra miljö. men man kan inte leva helt i det blå). Men visst, som jag skrev blir det omöjligt för mindre partier att hamna i regeringsställning då, det blir i princip S eller M som ska leda landet. Ja, och så SD när de får massamånga procent, vilket blir när som helst nu vad jag förstått av SD-väljare...

Egentligen är det väl inget konstigt med att det största partiet också hamnar i regeringsställning, det är väl liksom det som är tanken egentligen, om man ska ha majoritetsstyrning, men jag vet att det knappast kommer genomföras. Det var bara en reflektion, i nattens sena timmar.

Klart som korvspad.

För mig är det precis tvärtom: Som S-väljare gillar jag samarbetet med MP, blir liksom en lagom mix då, inte för mycket betongsossestuk, men heller inga nedstängda kärnkraftverk.

Fast Förbifartsstoppet var kanske inte någon höjdare i kompromissvägSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Froststar
    Lady Godiva skrev 2015-01-07 01:37:38 följande:

Det bästa kanske skulle vara att helt ta bort all blockpolitik? Och att M är M, inte M+Fp+C+KD, och S är S, inte S+Mp. Då skulle förstås de mindre partierna kunna glömma att någonsin få sitta i en regering, men det skulle kanske vara mer renhårigt mot väljarna.

Eller så är jag bara jäkligt trött just nu.

Det där hade jag ställt mig bakom. Helt och hållet.
    Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
  • nihka

Då blir det som i USA. Två partier med en massa interna stridigheter för att det finns fraktioner inom partiet, motsvarande ett par småpartier. Det blir inte 100% hur man än gör.
  • Flash Gordon
    JoBa skrev 2015-01-07 06:56:52 följande:
    Nä, något i stil med DÖ är ju överflödigt i en enpartistat.
    För att vara en "enpartistat" har de dock ovanligt många partier (åtminstone en 6-7 stycken) som ställer upp i valen.

Men visst, på sätt och vis har du rätt. En jä*la massa singaporianer röstar på samma parti vilket gör det partiet totalt dominerande med egen majoritet. Man är väl helt enkelt nöjda med det man har för tillfället.

Lite som med Sverige och sossarna under decennier.

Men i deras presidetval brukar det vara jämnare mellan kandidaterna.
  • Flash Gordon
    Lady Godiva skrev 2015-01-07 01:37:38 följande:

Det bästa kanske skulle vara att helt ta bort all blockpolitik? Och att M är M, inte M+Fp+C+KD, och S är S, inte S+Mp. Då skulle förstås de mindre partierna kunna glömma att någonsin få sitta i en regering, men det skulle kanske vara mer renhårigt mot väljarna.

Eller så är jag bara jäkligt trött just nu.

Och sedan då? Efter valet?

Om nu alla röstat i tron på att S inte kommer att jobba ihop med V+MP och M inte kommer att jobba ihop med de andra borgerliga?

Så länge inget parti få 50,1% så kommer det att behövas samarbete för att nå över 50% med flera partier tillsammans och då är det raka vägen tillbaka till "blockpolitiken" igen, dvs att man parar ihop sig med den man tycker bäst om.

För vi är väl överens om att en grundförutsättning borde vara att förslag i parlamentet passerar med minst 50% av rösterna? 

.
    Eller är det du skriver sossarnas stora dröm? En splittrad Allians och ett S "fritt från MP" som sedan kan plocka och välja efter behag när de styr decennium efter decennium?

Den har vi provat redan. Fungerade till Alliansen bildades. Så på sätt och vis förstår jag att sossar gärna ser att Alliansen dör.
  • Ogenomtänkt

@ Flash Gordon

Intressant det där med Singapore. De anklagas ju ofta för att vara en enpartistat. Ungefär som Vitryssland. Där har Lukacenko fått mer än 50% i alla val (även om man räknar bort för ev valfusk). Ändå kallas han diktator. Singapore har också kraftiga inskränkningar i yttrandefriheten, samt tillämpar dödsstraff.

Så Singapore är nog mer likt Vitryssland i avseenden på hur demokratiskt det är, än vad det liknar 50-60-talets sossesverige.

• Flash Gordon
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-10 10:40:48 följande:

@ Flash Gordon

Intressant det där med Singapore. De anklagas ju ofta för att vara en enpartistat. Ungefär som Vitryssland. Där har Lukacenko fått mer än 50% i alla val (även om man räknar bort för ev valfusk). Ändå kallas han diktator. Singapore har också kraftiga inskränkningar i yttrandefriheten, samt tillämpar dödsstraff.

Så Singapore är nog mer likt Vitryssland i avseenden på hur demokratiskt det är, än vad det liknar 50-60-talets sossesverige.

Singapore har fria och rättvisa val. Det är alla överens om. Sedan gör valsystemet att det i praktiken blir ett få-partisystem (som i UK). Med ett svenskt valsystem hade de haft fem-sex partier i parlamentet.

Kritiken mot pressen är att nästan al media är helt eller delvis statsägd. Däremot har alla uttrandefrihet men du måste ha tillstånd för demonstrationer utomhus (som i Sverige, va?), det kostar 500 Singapore dollar i böter att röka i , det är obligatoriskt dödsstraff på mord och ibland för narkotikasmuggling och det finns skarpare lagar än i Sverige mot bland annat att uttrycka sig om andra religioner, personliga påhopp osv.

Det sista kanske av nöd då det är ett extremt blandat samhälle med många religioner och etniciteter blandade?

Allt kan givetvis bli bättre men någon enpartistat och diktatur är det då rakt inte. Snarare är det så att det går så bra för dem med det system de har att de inte vill bryta sönder det som fungerar.
  • Ogenomtänkt

@ Flash Gordon

Många länder som kallar sig för demokratier har en del brister på den punkten. Alla har sina "förklaringar" till varför underskotten behövs.

Och uppenbarligen är folk i Vitryssland (och Ryssland) också väldigt nöjda med sina ledare också. Ändå kallas de gärna diktatoriska. Just saying (men du gillade inte den jämförelsen eller?

• Rataxes

Nu finns det väl ingen som vill kopiera Singapore rakt av till Sverige, (inte ens jag ) Men man kanske borde titta på varför Singapore och Hong Kong toppar PISA?
    De flesta svenskar förstår att tryckfrihet och yttrandefrihet är bra att ha. Skulle vi även kunna nå plats 10 i ekonomisk frihet skulle mycket vara vunnet.

Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Flash Gordon
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-10 13:23:14 följande:

@ Flash Gordon

Många länder som kallar sig för demokratier har en del brister på den punkten. Alla har sina "förklaringar" till varför underskotten behövs.

Och uppenbarligen är folk i Vitryssland (och Ryssland) också väldigt nöjda med sina ledare också. Ändå kallas de gärna diktatoriska. Just saying (men du gillade inte den jämförelsen eller?

Du får ha din beef med Singapore bäst du vill. Jag bara påpekar att det varken är en diktatur eller enpartistat eller saknar fria och rättvisa val som har påståtts nu ett par gånger..

Det är en annorlunda stat än Sverige. På många sätt. De flesta till det bättre.

Och jag skulle gärna bo där och jobba där.
  • Ogenomtänkt

@ Flash Gordon

Jaha ja, man tackar för vänligheten....

Bryr mig inte så mkt om Singapore egentligen; men det var intressant att få veta att det är så omhuldat bland nyliberaler.

• Lady Godiva
    FDFMGA skrev 2015-01-07 10:38:47 följande:
    Klart som korvspad.

För mig är det precis tvärtom: Som S-väljare gillar jag samarbetet med MP, blir liksom en lagom mix då, inte för mycket betongsossestuk, men heller inga nedstängda kärnkraftverk.

Fast Förbifartsstoppet var kanske inte någon höjdare i kompromissvägSkrattande
    Nja, jag är inte så säker på att S och MP har något att ge varandra, eller snarare Sverige, som kombination. Men det återstår väl att se, man får väl ta det lite piano och låta dem samregera ett tag innan man uttalar sig.

Nej, ingen höjdare alls...
    Froststar skrev 2015-01-07 14:30:42 följande:
    Det där hade jag ställt mig bakom. Helt och hållet.
    Va? Håller du med mig om en sak? Vad blåser det nu för vindar...?
    nihka skrev 2015-01-08 17:48:06 följande:
    Då blir det som i USA. Två partier med en massa interna stridigheter för att det finns fraktioner inom partiet, motsvarande ett par småpartier. Det blir inte 100% hur man än gör.
    Fast det behöver det inte alls bli. Varför tror alla det?
    Flash Gordon skrev 2015-01-10 08:06:53 följande:
    Och sedan då? Efter valet?

Om nu alla röstat i tron på att S inte kommer att jobba ihop med V+MP och M inte kommer att jobba ihop med de andra borgerliga?

Så länge inget parti få 50,1% så kommer det att behövas samarbete för att nå över 50% med flera partier tillsammans och då är det raka vägen tillbaka till "blockpolitiken" igen, dvs att man parar ihop sig med den man tycker bäst om.

För vi är väl överens om att en grundförutsättning borde vara att förslag i parlamentet passerar med minst 50% av rösterna? 

.
    Eller är det du skriver sossarnas stora dröm? En splittrad Allians och ett S "fritt från MP" som sedan kan plocka och välja efter behag när de styr decennium efter decennium?

Den har vi provat redan. Fungerade till Alliansen bildades. Så på sätt och vis förstår jag att sossar gärna ser att Alliansen dör.
    Ett förslag måste få majoritet, ja. Men det skulle vara ärligare om förslaget verkligen var exempelvis M:s  och inte ett gytter av partier som egentligen bara har en sak gemensam och det  att de inte gillar S-politik. Men jag säger ju att jag ser problematiken, jag säger ju att det inte lär bli verklighet och jag säger inte att det är så vi prompt ska ha det. Bara att det vore renhårigare.

Mina våta drömmar innefattar inte politik alls, och det är allt jag tänker säga om dem.

• nihka
    Lady Godiva skrev 2015-01-12 08:06:03 följande:
    nihka skrev 2015-01-08 17:48:06 följande:
    Fast det behöver det inte alls bli. Varför tror alla det?
    Hur tror du att det skulle bli då?

Orsaken till att jag tror att det skulle bli som i USA är att jag skulle tycka att en röst på ett litet parti som inte har möjlighet att få något inflytande genom att slå sig ihop med andra skulle vara bortkastad, och att jag då skulle dra mig åt ett stort parti samt att andra tänker som jag gör - både väljare och partier.
  • MrFahrenheit

Jag älskar den här tråden! Vad? Är det någon som tar den på allvar längre?

"Here comes the hug!!!"

• Cal XVI Gustf
    Och jag som S-väljare vill då sannerligen inte ha MP:s politik (har naturligtvis inget emot bra miljö. men man kan inte leva helt i det blå)
    Vad i deras politik är du som S-väljare emot?
  • Lady Godiva
    nihka skrev 2015-01-12 21:37:45 följande:
    Hur tror du att det skulle bli då?

Orsaken till att jag tror att det skulle bli som i USA är att jag skulle tycka att en röst på ett litet parti som inte har möjlighet att få något inflytande genom att slå sig ihop med andra skulle vara bortkastad, och att jag då skulle dra mig åt ett stort parti samt att andra tänker som jag gör - både väljare och partier.
    Men om parti A, B, C och D slår sig samman i ett samarbete blir de ju i praktiken bara ett parti, så man har ett flerpartisystem enbart "på pappret". Om parti A och B är stora kanske parti C och D ändå inte får vidare mycket inflytande eller möjlighet att påverka i stort.

Men jag förstår hur du tänker.
    Cal XVI Gustf skrev 2015-01-13 01:28:26 följande:
    Vad i deras politik är du som S-väljare emot?
    Jag gillar inte deras energipolitik, exempelvis. Det är ju helt vansinnigt att vilja stänga ner reaktorer. Inte för att jag älskar kärnkraft, men det finns ju inget alternativ för tillfället. Att vilja höja bensinskatten så folk knappt har råd med soppa är också helt tokigt. Finns mycket mer, men jag orkar inte ta upp allt. Sedan har de naturligtvis bra saker också, alla partier har enstaka bra idéer, men jag tycker inte S ska samarbeta med dem. Hellre med Vänsterpartiet.
    *Duckar*

Svar på tråden Det blir inget nyval 2015