• BBK

18-årig dotter har inga kompisar

Min 18-åring med ADD har inga kompisar. Hon har en kompis som verkar ha min dotter som reserv när det passar henne. Min dotter mår givetvis dåligt av detta. Hon har dålig självkänsla, är osäker och har svårt att knyta nya kontakter. Har även haft en destruktiv period. När hennes "kompis" i samma klass är sjuk sitter min dotter själv. Min dotter blir aldrig bjuden på fest eller nåt även fast hon är charmig och rolig. Jag mår så dåligt av att mitt barn mår dåligt!!

Jag har föreslagit tusen saker; skaffa en hobby, börja med någon idrott, försök att prata med någon som verkar ensam i skolan, ta upp kontakten med en barndomsvän etc. Hon nappar inte på något. Hon har en pojkvän som tur är men om han skulle göra slut står hon helt själv och skulle bryta i hop. (Jag med) Det gör mig så ont att se henne vara utanför! Önskar att det fanns någon sida för ungdomar som är ensamma och lite annorlunda så hon inte skulle vara så ensam. Vill gärna ha kontakt med andra föräldrar i samma situation

• Svar på tråden 18-årig dotter har inga kompisar
  • glutten

Mår din dotter verkligen dåligt av detta då? Ber om ursäkt för kanske korkad fråga, men det du skriver i TS får det att låta lite som att det är du som lider mest av det? Jag har säkert fel, men sånt händer ju. Alltså att föräldrar lider mer än barnen (vilket dock kan GÖRA att barnen lider).

Vill tipsa om internet, som är en outsinlig källa till kontakt med likasinnade - OM din dotter nu VILL söka kontakt med andra på det sättet.

• Anonym (.)

Mina föräldrar led betydligt mer än jag över att jag hade ett rätt blygsamt socialt liv som tonåring. Kan det vara samma sak i ert fall? Kanske därför din dotter inte nappar på dina förslag ...

• Anonym (.)

Aha! Nu såg jag inlägget från "glutten". Internet är ett bra förslag. BRIS har telefonstöd för unga upp till 18 år, och de kan nog lämna tips om din dotter ringer dit (tel 116 111).

Lycka till!

• BBK

Tack för era svar. Man får ett nytt sätt att se på det när jag läser. Det stämmer nog att jag mår sämre av det men jag vet också hur jobbigt hon tycker det är eftersom hon sagt det och gråter över det.

Svar på tråden 18-årig dotter har inga kompisar