• pilliplutt

Min lilla tjej ska bli storasyster, det är krig här hemma

Ja som rubriken lyder, min treåring ska bli storasyster i maj och va jätte glad till en början.

Hon ville berätta för alla att hon skulle få ett syskon, hjälpa mig med att ge mat, gosa, lägga, leka och mysa, och jag berömde henne och sa att hon självklart skulle få va med. Hon har fått se ul bilder, vi har pratat om det men inte förstorat upp det.

Nu efter några veckor som hon har vetat om det här så är hon helt förändrad!

Hon vill inte se mig, jag får inte göra nåt med henne eller för henne, inte leka, krama, pussa eller lägga, inte ens hämta/lämna på förskolan.

Innan jag blev gravid var vi två ett team, vi gjorde allt tillsammans och nu bara skriker hon åt mig, jag blir ledsen, hon blir ledsen, pappa är hennes allt nu.

Här är problemet som jag inte vet hur jag ska hantera, hon får vredesutbrott, skriker och pratar bebisspråk, bråkar, kastar av sig alla kläder, vill inte åka bil, vill inte handla, det här leder till att det kan ta upp till en timme innan vi är i bilen och ska åka eller gå och lägga sig, äta, bada, kissa, ja allt!

Vi har testat allt känns det som, vara lugna och försökt prata, ge det tid, har låtit henne leka bebis, tagit det i hennes takt till att bli arga, höja rösten, tvinga på henne kläder och in i bilen (vet att det inte är så bra, men ibland så ger man upp) hur vi ön gör så blir hon inte nöjd eller "lyder"/lyssnar på vad vi säger. Vi frågar ofta varför hon är arg och leden men vi får inga svar. Jag vill veta vad NI har gjort i dom här situationerna? Vi förstår att det är en blandning av att hon ska bli storasyster, jag är gravid, treårs trots men vi vill ju hjälpa henne och va den glada tjejen hon va!

• Svar på tråden Min lilla tjej ska bli storasyster, det är krig här hemma
  • Annelie 76

Hon vet inte varför så det är onödigt att fråga. Hon bara känner men kan inte Sätra ord på det. Jag har inga lösningar, är i samma sits men med en son och han är helt hopplös. Det som funkar minst dåligt är att tävla eller att utmana genom att säga att han inte kan, så han vill visa att han visst kan. Att bli arg och att resonera funkar inte alls. Förhoppningsvis går det över utan bestående men hos nån av oss.

• pilliplutt

På ett sett är det skönt att höra att man inte är ensam om det här men samtidigt lider jag med dig för det är otroligt jobbigt. Man räcker inte till, jag blir ledsen och gråter efter varje utbrott för att det känns som man gör fel oavsett hur man väljer att göra!

Kan lägga till också att igår när vi äntligen lyckats komma ner på stan och skulle fika så får hon utbrott mitt i fikat, hon som vanligtvis älskar att fika. Hon skrek nej jag vill inte, va arg och ville börja kasta det det som fanns på bordet.

• Anonym (Rosa)

Låter som treårstrotsen! Tror knappast att det har ett dugg med graviditeten att göra. Barnet är ju fortfarande litet...

Svar på tråden Min lilla tjej ska bli storasyster, det är krig här hemma