• MoaElis

Hund som slickar sig runt munnen?

Min hund har börjat slicka sig runt munnen väldigt mycket, eller hur man ska förklara det... Inte jämt men så jag har lagt märke till det. Nu slicka hon även på sängen,kan ju dock vara av nån annan anledning än att något är fel. Men man blir lite orolig, googla och läste att det kan vara något med halsen? Men borde det inte vara något mer symtom då?

Någon med erfarenhet av beteendet? (självklart kontaktar jag veterinären om det inte blir bättre men vill gärna ha andras tankar/erfarenheter)

• Svar på tråden Hund som slickar sig runt munnen?
  • fyrkantigboll

Kan vara illamående. Min hund brukar alltid slicka sig runt munnen eller golvet/soffan när han behöver spy. Brukar gå ut så han får äta lite gräs.

• MoaElis

Jag tror inte det är illamående i det här fallet, då hade det nog gått över nu... Jag kan tillägga att hon luktar illa om munnen också, svårt dock att avgöra om det luktar mer illa än det brukar men lite tror jag faktiskt..

• AnnaKarinA

Tonsillit eller illamående? Man kan ju må illa väldigt länge.... jag har magkatarr och har mått illa i flera månader (medicinen hjälper inte, men skit i det).

Jag hade ringt och rådfrågat veterinär.

• Boxarberta

Min hund slickade sig också runt munnen ganska intensivt innan han skulle kräkas.

Så det kanske skulle kunna vara illamående? Eller kanske något som irriterar i mun/tänder/hals?

Kanske kan undesöka munnen om nått ser konstigt ut sen hade jag avvaktat ett tag sålänge hunden verkar må bra i övrigt, eller bara ringa vet o rådfråga. :)

• Dexter dot com

Tonsillit ger ofta slickningar och illaluktande andredräkt, magkatarr, tandproblem ger ofta samma symptom. Eftersom du även berättat att din hund är väldigt gnällig är ett veterinärbesök på sin plats.

• MoaElis
    Boxarberta skrev 2014-12-28 05:31:49 följande:

Min hund slickade sig också runt munnen ganska intensivt innan han skulle kräkas.

Så det kanske skulle kunna vara illamående? Eller kanske något som irriterar i mun/tänder/hals?

Kanske kan undesöka munnen om nått ser konstigt ut sen hade jag avvaktat ett tag sålänge hunden verkar må bra i övrigt, eller bara ringa vet o rådfråga. :)

Jo jag har försökt titta i munnen men det är så svårt, det är en rätt liten hund... Men idag tycker jag inte hon slickat sig så mycket runt munnen men jag har å andra sidan inte varit nära henne så mycket.
    Dexter dot com skrev 2014-12-28 07:58:56 följande:

Tonsillit ger ofta slickningar och illaluktande andredräkt, magkatarr, tandproblem ger ofta samma symptom. Eftersom du även berättat att din hund är väldigt gnällig är ett veterinärbesök på sin plats.

Fast det är min andra hund som gnäller (förmodligen pga löp)
  • Fröken W

Understimulans?

Djur lägger ju ofta till olater när de är uttråkade. Ge henne ordentliga promenader och se till att hon får använda hjärnan.

Om det är så illa att hennes allmäntillstånd påverkats tycker jag att du bör kontakta veterinär.

Lycka till!

• MoaElis
    Fröken W skrev 2014-12-28 19:38:15 följande:

Understimulans?

Djur lägger ju ofta till olater när de är uttråkade. Ge henne ordentliga promenader och se till att hon får använda hjärnan.

Om det är så illa att hennes allmäntillstånd påverkats tycker jag att du bör kontakta veterinär.

Lycka till!

Nja, det är det nog inte. Hon får en lång promenad om dagen, samt att hon är 5 år och det här börja ju "nu". Hon verkar må som vanligt, d.v.s. bra.
  • nikki06

Har du kollat hennes tänder? Ta en noga titt på tänderna längst bak, kan vara en inflammation av något slag. Hoppas du får något svar på vad det är!

Svar på tråden Hund som slickar sig runt munnen?