• Molle1981

Tycker du att regeringens och alliansen uppgörelse är bra för Sverige?

Uppgörelsen mellan regeringen och alliansen gör det möjligt för dem att strunta i vad folket röstar på fram till år 2022, så länge de 6 partierna samlar 50 eller mer procent i de kommande valen. Det innebär att vi i Sverige kan ha väldigt små minoritetsregeringar som obehindrat kan styra vårt land. Allt detta för att hålla bort SD från någon form av inflytande ocv för att driva vidare miljöpartiets så viktiga invandrapolitik. En röst på Mp, S, C, Fp, M, Kd och troligen även V kommer alltså att innebära samma sak fram till 2022 och troligen kommer det även bli förlängt och då gälla även efter det.

Svårt att se att folk ens kommer att bry sig om att gå och välja, då det ändå inte gör någon som helst skillnad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-28 10:52
    Ja! Jag skriver min egna åsikt..
    Nej! Jag skriver min egna åsikt..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-28 10:56
    Försökte lägga till 2 alternativ till för dem som vill rösta och tro sig ha en annan uppfattning om det här, men funkade tyvärr.. Ni får fortsätta att skriva i kommentarsfältet istället. Men huvudfrågan är om du tycker decemberuppgörelsen är bra eller dåligt. Det andra är bara anledningar till det. Så "Ja" eller "Nej" Det är enkelt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att regeringens och alliansen uppgörelse är bra för Sverige?
  • Molle1981
    Anonym (Demokrat) skrev 2014-12-28 10:33:23 följande:

Du vill alltså att de som inte delar din uppfattning inte ska rösta.

Finns ingen åsikt här, det är ren fakta. Hur kan du använda aliaset demokrat om du inte står för demokrati? Och vad är det för alternativ du saknar?
  • Molle1981
    En blå giraff skrev 2014-12-28 10:39:03 följande:

Ja jag tycker det är bra. Känns tryggast för Sverige.

Då kan vi väl avskaffa valen med då, om ändå alla ska hjälpas åt att styra, lite av allt är var du få hur som helst.
  • Anonym (Demokrat)
    Molle1981 skrev 2014-12-28 10:45:04 följande:
    Finns ingen åsikt här, det är ren fakta. Hur kan du använda aliaset demokrat om du inte står för demokrati? Och vad är det för alternativ du saknar?
    Klart det gör.

Jag tycker uppgörelsen var bra , men det finns inget alternativ för mig att rösta på eftersom jag inte anser att den text som följer ja-alternativet speglar min uppfattning.

Nåja, jag har väl inget i din sandlåda att göra, så jag ska inte ha några fler synpunkter på hur du bakar dina sandkakor.
  • xmarcusx

Vilken egocentrisk syn SD-folket här ger uttryck för. Visst spelar SD en roll i det hela men det var ju knappast enda anledningen till att man ville undvika extraval. Viktigast var väl snarare att man vill ha en överenskommelse som ger regeringen möjlighet att regera utan att vi ska riskera nyval en gång om året.

• xmarcusx
    xmarcusx skrev 2014-12-28 10:54:53 följande:

Vilken egocentrisk syn SD-folket här ger uttryck för. Visst spelar SD en roll i det hela men det var ju knappast enda anledningen till att man ville undvika extraval. Viktigast var väl snarare att man vill ha en överenskommelse som ger regeringen möjlighet att regera utan att vi ska riskera nyval en gång om året.

Går med andra ord inte att rösta.
  • Molle1981
    xmarcusx skrev 2014-12-28 10:54:53 följande:

Helt fel, har man inte majoritet för sin politk så ska man avgå. Detta har hänt enbart för att 7 partier och speciellt regeringspartierna har gjort riksdagen till en lekstuga.
  • Molle1981
    Anonym (Demokrat) skrev 2014-12-28 10:53:24 följande:

Klart det gör.

Jag tycker uppgörelsen var bra , men det finns inget alternativ för mig att rösta på eftersom jag inte anser att den text som följer ja-alternativet speglar min uppfattning.

Nåja, jag har väl inget i din sandlåda att göra, så jag ska inte ha några fler synpunkter på hur du bakar dina sandkakor.

Så du påstår på allvar att denna hemliga uppgörelse inte har något mes SD att göra? Du får kalla mig vad du vill, tänker inte sänka mig till din låga nivå i det här.
  • xmarcusx
    Molle1981 skrev 2014-12-28 10:59:36 följande:
    Helt fel, har man inte majoritet för sin politk så ska man avgå. Detta har hänt enbart för att 7 partier och speciellt regeringspartierna har gjort riksdagen till en lekstuga.
    Och så hamnar vi i samma situation igen vid nästa val och måste utlysa nyval en gång till...
  • Grande Rock
    Molle1981 skrev 2014-12-28 11:01:37 följande:
    Så du påstår på allvar att denna hemliga uppgörelse inte har något mes SD att göra? Du får kalla mig vad du vill, tänker inte sänka mig till din låga nivå i det här.
    Du frågade oss vad vi tyckte men gav oss ingen möjlighet att ha en egen åsikt.
    Tycker inte du ska prata så mycket om demokrati.
    Assumption is the mother of all Fuck-ups
  • sjuttiofemman

Märkligt att de som menar att decemberöverenskommelsen är att likställa med diktatur samtidigt förespråkar att rösta på det enda partiet i riksdagen som motsätter sig demokratiska rättigheter.

Hur tänker ni?

• Anonym (Demokrat)
    Molle1981 skrev 2014-12-28 11:01:37 följande:
    Testa alternativen "Ja", "Nej", "Vet inte" om du vill undvika att dina egna åsikter blir en del av svarsalternativen.

Jag upprepar - jag anser att uppgörelsen är utmärkt, men jag har inget alternativ att rösta på.

Och jag är ju heller inte ensam.

Fråga dig vad det är hos dig som gör att du skapar alternativ som inte är åsiktsneutrala. 

Du är inte ensam bland sverigedemokrater att göra så - själv skulle jag skämmas om jag hade ett så starkt behov av att bli kliad på ryggen.
  • Gert

Det som kommer hända nu är att alliansen samarbetar med regeringen och försöker leka opposition. Alliansen vill ha kvar kakan och samtidigt äta den. 

Alliansen har bekänt färg. Tacka vet jag SD, som står kvar som enda oppositionsparti. 

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Anonym (SD2018)

SD kommer att få över 30% 2018 tack vare detta svek av alliansen. Moderaternas väljare rasar över att man lagt sig platt för sossepolitik! SD 2018!

• enånittitre

Kartellpartierna fortsätter sin "ickepolitik" vars ända mål är att göra tvärs emot vad SD säger.
    -Nej detta är inte bra för Sverige, oom detta får pågå kommer vi snart vara i samma läge som Ukraina med ett land som slits isär pga etniska konflikter.

Svar på tråden Tycker du att regeringens och alliansen uppgörelse är bra för Sverige?