• ewis1

Paris + Disneyland

Vi tänkte åka till Paris och gå på Disneyland sedan vill vi så klart se Eiffeltornet och Triumfbågen. Det verkar vara långa avstånd mellan dessa upplevelser. Är det enklast att ta ett hotell nära Disneyland och sedan byta till ett hotell närmare city?
    Vilka sevärdheter får man inte missa? Matupplevelser? Disneyland tar väl två dagar kan jag tänka mig och vi planerar att vara där en vecka.
    Barnen är 13 och 7 år.
  • Svar på tråden Paris + Disneyland
  • gosling

Jag tänkte göra samma resa med min dotter. Söker tips på detta oxå.

• fyrkantigboll

Fast varför vill man se triumfbågen? Det är absolut inte värt det. Det tråkigaste turistigaste man kan göra i Paris om du frågar mig.

• mia maria

Jag o mina två barn var i Paris i somras o vi åker tillbaka denna sommar också!
    I somras så bodde vi först två nätter vid Disneyland o sedan bodde vi en natt inne i Paris. För oss blev det en dag på Disneyland o två dagars turistande inne i Paris. Dock är endast en dag på Disneyland alldeles, alldeles för lite så det är lite därav vi åker tillbaka (plus att jag blev förälskad i staden Paris! )! I år kommer vi att göra tvärtom; först en natt inne i Paris o sedan två nätter ute vid Disneyland.
    Dock är det inga problem (tycker jag) att bo hela vistelsen inne i Paris o sedan ta pendeltåget (RER) ut till Disney - men det är förstås en smaksak! Tar ca en halvtimme med pendeltåget mellan Paris o Disney, o såvitt jag såg så är det ju säkert mycket folk på tågen just på morgonen/fm o på kvällen när alla besökare ska dit/hem. Men f.ö så är pendeltåget jättesmidigt!

Vi betade av några av de största sevärdheterna inne i Paris: Eiffeltornet, Triumfbågen, Notre Dame, Louvren o Mona-Lisa, Pont des Arts (bron med alla hänglåsen), Avenue des Champs-Elysées (inkl PSG's butik!) osv. Finns massor att se o uppleva i Paris - innan vi åkte så köpte jag boken "Med familjen i Paris" vilken jag tycker ger jättemånga bra tips.

Jag har en blogg där jag har skrivit om både Paris o Disneyland om du/ni vill få lite mer tips:

ensammamammansvarld.blogg.se/2014/september/paris-med-barn-2.html

ensammamammansvarld.blogg.se/2014/november/disneyland-paris-2.html

• mia maria
    gosling skrev 2015-01-17 19:32:13 följande:

Kan du upplysa lite om priser, vart bodde ni i Paris?

Om du läser blogginläggen som jag har länkat till ovan så hittar du vilka hotell vi bodde på.
    Vi betalade ca 1000:-/natt på Explorer Hotel ute vid Disney, o det var inkl frukost för en vuxen o två barn. Inne i Paris bodde vi på Hotel Central Saint Germain o betalade dryga tusenlappen för ett trebäddsrum o frukost (minns ej om det var 1200:- eller 1400 .
    I år har jag hittat liknande priser o båda gångerna har jag bokat boende via www.sembo.se. Boende ute vid Disney går ju att hitta riktigt billigt om man kan tänka sig att bo en bit ifrån parkerna - antingen någon RER-station därifrån alternativt att ta sig dit med buss. Flera hotell har gratisbussar som man kan ta mellan dem o parkerna.
    Jag upplever att det blir dyrare att boka Disneys egna hotell genom exempelvis deras egna hemsida eller Ving o liknande - men det är ju som sagt en smaksak också! Där bokar man oftast paket som även inkluderar mat o inträde till parkerna - men för oss blev det i alla fall billigare att boka hotell o inträde separat. Men kolla runt lite o jämför priser, det är mitt tips!
  • gosling

Jag har nu bokat delar av resan. Asbilligt flyg med Ryanair. Hyr bil på flygplats. 3 nätter på Explorer som du föreslog. Flyger in tidigt så vi tar första eftermiddagen på hotellet, sen 2 dagar i parkerna. Sen ska jag kolla hotell inne i Paris. Vill ha nära Eiffeltornet. Det är den enda sevärdhet som vi ska till. Dottern är just fyllda 7 år och vet inget mer om Paris mer än Eiffeltornet och att hon vill dit (hennes pappa som hon aldrig träffat är fransman). Ska också köpa inträde till parkerna via nätet.

• mia maria
    gosling skrev 2015-02-18 21:33:01 följande:

Jag har nu bokat delar av resan. Asbilligt flyg med Ryanair. Hyr bil på flygplats. 3 nätter på Explorer som du föreslog. Flyger in tidigt så vi tar första eftermiddagen på hotellet, sen 2 dagar i parkerna. Sen ska jag kolla hotell inne i Paris. Vill ha nära Eiffeltornet. Det är den enda sevärdhet som vi ska till. Dottern är just fyllda 7 år och vet inget mer om Paris mer än Eiffeltornet och att hon vill dit (hennes pappa som hon aldrig träffat är fransman). Ska också köpa inträde till parkerna via nätet.

Vad roligt att du har bokat!
    Jag kan tyvärr inte rekommendera något hotell i närheten av Eiffeltornet, men om du kollar på exempelvis www.booking.com eller annat hotellsajt så går det ju att söka hotell via karta

Samtidigt vill jag passa på att rekommendera guideboken "Med familjen i Paris" (jag lånade den på biblioteket innan jag köpte den) - där finns en hel massa tips inför resan, om ni vill göra något annat än att se Eiffeltornet.
    Vi kollade på Disneys Ringaren i Notre Dame innan vi åkte, så på så sätt så blev ju Notre Dame intressant för barnen
    Mona Lisa läste vi också om, så barnen tyckte även att det var kul att se henne
    Annars så finns det ju mycket parker o lekplatser o så!

Hör av dig om du vill ha några mer tips!
  • Axdags

Annars tar man enkelt tåget in och bor billigare utanför en vecka så hinner man med Disney först och resten är bonus, för Disney har långa köer. 

Svar på tråden Paris + Disneyland