Paris + Disneyland
Vilka sevärdheter får man inte missa? Matupplevelser? Disneyland tar väl två dagar kan jag tänka mig och vi planerar att vara där en vecka.
Barnen är 13 och 7 år.
Jag tänkte göra samma resa med min dotter. Söker tips på detta oxå.
Fast varför vill man se triumfbågen? Det är absolut inte värt det. Det tråkigaste turistigaste man kan göra i Paris om du frågar mig.
Vad ska man se då?
Jag o mina två barn var i Paris i somras o vi åker tillbaka denna sommar också!
I somras så bodde vi först två nätter vid Disneyland o sedan bodde vi en natt inne i Paris. För oss blev det en dag på Disneyland o två dagars turistande inne i Paris. Dock är endast en dag på Disneyland alldeles, alldeles för lite så det är lite därav vi åker tillbaka (plus att jag blev förälskad i staden Paris! )! I år kommer vi att göra tvärtom; först en natt inne i Paris o sedan två nätter ute vid Disneyland.
Dock är det inga problem (tycker jag) att bo hela vistelsen inne i Paris o sedan ta pendeltåget (RER) ut till Disney - men det är förstås en smaksak! Tar ca en halvtimme med pendeltåget mellan Paris o Disney, o såvitt jag såg så är det ju säkert mycket folk på tågen just på morgonen/fm o på kvällen när alla besökare ska dit/hem. Men f.ö så är pendeltåget jättesmidigt!
Vi betade av några av de största sevärdheterna inne i Paris: Eiffeltornet, Triumfbågen, Notre Dame, Louvren o Mona-Lisa, Pont des Arts (bron med alla hänglåsen), Avenue des Champs-Elysées (inkl PSG's butik!) osv. Finns massor att se o uppleva i Paris - innan vi åkte så köpte jag boken "Med familjen i Paris" vilken jag tycker ger jättemånga bra tips.
Jag har en blogg där jag har skrivit om både Paris o Disneyland om du/ni vill få lite mer tips:
ensammamammansvarld.blogg.se/2014/september/paris-med-barn-2.html
ensammamammansvarld.blogg.se/2014/november/disneyland-paris-2.html
Kan du upplysa lite om priser, vart bodde ni i Paris?
Kan du upplysa lite om priser, vart bodde ni i Paris?
Jag har nu bokat delar av resan. Asbilligt flyg med Ryanair. Hyr bil på flygplats. 3 nätter på Explorer som du föreslog. Flyger in tidigt så vi tar första eftermiddagen på hotellet, sen 2 dagar i parkerna. Sen ska jag kolla hotell inne i Paris. Vill ha nära Eiffeltornet. Det är den enda sevärdhet som vi ska till. Dottern är just fyllda 7 år och vet inget mer om Paris mer än Eiffeltornet och att hon vill dit (hennes pappa som hon aldrig träffat är fransman). Ska också köpa inträde till parkerna via nätet.
Jag har nu bokat delar av resan. Asbilligt flyg med Ryanair. Hyr bil på flygplats. 3 nätter på Explorer som du föreslog. Flyger in tidigt så vi tar första eftermiddagen på hotellet, sen 2 dagar i parkerna. Sen ska jag kolla hotell inne i Paris. Vill ha nära Eiffeltornet. Det är den enda sevärdhet som vi ska till. Dottern är just fyllda 7 år och vet inget mer om Paris mer än Eiffeltornet och att hon vill dit (hennes pappa som hon aldrig träffat är fransman). Ska också köpa inträde till parkerna via nätet.
Annars tar man enkelt tåget in och bor billigare utanför en vecka så hinner man med Disney först och resten är bonus, för Disney har långa köer.