Större barn=tid för sig själv?
Mina två barn är fem respektive åtta år, båda väldigt energiska (om än snälla) och det har varit intensivt att vara förälder till de små liven. Växtvärk, mardrömmar, hoppande i soffor, svårt att sitta ner under måltid, förkylningsastma och klättrande.
Man får väl anse att "småbarnsåren" är över nu Och mycket har blivit lättare nu tycker jag. På helgerna får man sova lite längre. Åttaåringen går själv till skolan. Nätterna med ostörd sömn har ökat.
Men jag skulle ändå kalla mitt familjeliv krävande fortfarande. Drömmer om att kunna städa och laga mat utan att femåringen "hjälper till". Kunna köpa mjölk på en kvart och lämna barnen hemma lite smidigt. Jag längtar efter att få vara närvarande i det jag sysslar med utan att barnen lyckas slå sig flera ggr på en kväll pga cirkuskonster och allmänt busande. Längtar efter utrymme för att träna, köpa lite snygga kläder, vara utvilad och närvarande på jobbet. Det var så länge sen det fanns tid för mig. Vad tror ni, kommer det snart? Ser på bekanta med tonårsbarn och det verkar som att dom går på café med vänner, bjuder på trevliga middagar, promenerar osv. Det vill jag också! Hur stora barn har ni och hur mycket utrymme finns för självförverkligande?