• elmol

Större barn=tid för sig själv?

Mina två barn är fem respektive åtta år, båda väldigt energiska (om än snälla) och det har varit intensivt att vara förälder till de små liven. Växtvärk, mardrömmar, hoppande i soffor, svårt att sitta ner under måltid, förkylningsastma och klättrande.

Man får väl anse att "småbarnsåren" är över nu Och mycket har blivit lättare nu tycker jag. På helgerna får man sova lite längre. Åttaåringen går själv till skolan. Nätterna med ostörd sömn har ökat.

Men jag skulle ändå kalla mitt familjeliv krävande fortfarande. Drömmer om att kunna städa och laga mat utan att femåringen "hjälper till". Kunna köpa mjölk på en kvart och lämna barnen hemma lite smidigt. Jag längtar efter att få vara närvarande i det jag sysslar med utan att barnen lyckas slå sig flera ggr på en kväll pga cirkuskonster och allmänt busande. Längtar efter utrymme för att träna, köpa lite snygga kläder, vara utvilad och närvarande på jobbet. Det var så länge sen det fanns tid för mig. Vad tror ni, kommer det snart? Ser på bekanta med tonårsbarn och det verkar som att dom går på café med vänner, bjuder på trevliga middagar, promenerar osv. Det vill jag också! Hur stora barn har ni och hur mycket utrymme finns för självförverkligande?

• Svar på tråden Större barn=tid för sig själv?
  • Lena

Jag kan göra det mesta av det där och har en 3åring och en 7åring. Det beror på barnen och ens uppfostran av dem hur det går.

• Nyfiken gul

Mitt yngsta barn är 6 år och övriga är tonåringar och vuxna. (har sex barn) Jag tycker redan nu med minsta att jag får möjlighet att göra saker för mig själv på ett annat sätt än under småbarnsåren.

Men samtidigt är det ju högst inviduellt hur det funkar. Jag har 21 månader mellan mina två äldsta barn varav det äldsta har ADHD. Att få egen tid där var i princip omöjligt även om han kom upp i skolåldern.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Mercurialis

Mina barn är fem år och (snart) åtta år och jag känner inte alls igen mig i det som står i trådstarten. Barnen är självständiga och hittar inte på "bus" och jag får tid för mig själv dagligen. Femåringen vill gärna vara med i köket men det är bara roligt.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Nyfiken gul

Sen ja blir ju livet som förälder vad man gör det till också. Uppfostran, regler och rutiner gör stor skillnad när det gäller att få livet som vuxen att fungera.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • glassen

Jag har också en 5-åring och en 8-åring och jag känner igen mig i det du skriver. Ibland längtar jag också efter att barnen ska bli mer självständiga, samtidigt tror jag att det är viktigt att njuta av den tid som är. Rätt som det är finns det ingen liten att trösta, som kommer uppkrypande i knät och ska göra allt på sitt sätt. Då saknar man nog den här tiden.
    Sen är barn olika. Visst finns det barn som aldrig busar, men jag tycker allt det är ganska sunt att barn vågar busa och testa gränser. Det tyder mer på trygga barn än sk självständiga barn som sköter sig själv i allt för tidig ålder. Försök tänka på det nästa gång du misströstar-

• modsey

Känner igen det du skriver men kan tyvärr inte trösta dig med att det i och med tonåren blir lugnare Flört
    Tyvärr var det för ett av mina fyra barn mardrömsår ( ok lite överdrivet men nästan...)
    har barn i ungefär samma ålder som dina och sen lite äldre barn ( unga vuxna) och de är ju olika som personer också helt enkelt.
    Men just busandet, hoppandet och kivandets...åh vad trött jag är på det i bland!

• Prospero

Känner igen mig jättemycket! Våra är 6 och 9. På ett sätt älskar jag deras åldrar för de är så roliga och det är mycket lättare än småbarnsåren. Ändå är man ju bunden, kan inte lämna dem utan stor risk att de bråkar, någon slår sig eller liknande. De är ju glada och ivriga som personer. Jag tror starkt på att det blir lättare om några år - men man kanske också kommer att sakna tiden då de var hemma...

• elmol

Tack för era svar! Det var skönt bara att få det ur sig :) Barnen mina är väldigt fina och duktiga, faktiskt. Det är bara att jag dels har väldigt krävande studier och dessutom helt ärligt längtar efter vissa bitar av livet före barnen. Nu är det ju bäst att förtydliga, jag trivs med barnen, älskar dom och är nöjd och stolt över vårt familjeliv. ÄNDÅ finns också en längtan efter mer frihet.

Hej svejs!

• YokohamaNr2

Mina är lika gamla som dina TS, två killar och jag tycker att jag får mycket tid för mig själv numera, nästan så att jag börjar blir lite rädd att det ska gå för snabbt nu

Det jag gillar mest med denna tid är att de är så roliga att vara med, man kan ha 'riktiga' konversationer, de fattar skämt, man kan se på TV tillsammans osv. Rolig tid helt enkelt, självklart är inte alla dagar en dans på rosor men denna tiden är den bästa än så länge

Svar på tråden Större barn=tid för sig själv?