• Busungarna

Pappan har halva barnbidraget, kan jag kräva att han betalar halva barnförsäkringen?

Barnen bor varannan vecka och pappan har halva barnbidraget. En tanke som slog mig va det här med försäkringar. Jag har alltid betalat det helt själv, för ett år sen bytte jag till Folksam och undrar om jag kan kräva pengar för det här året? Eller att han iallafall betalar halva från och med nu? Jag vet att han kommer vilja komma undan i så fall så vad gör jag om han bara vägrar betala?

• Svar på tråden Pappan har halva barnbidraget, kan jag kräva att han betalar halva barnförsäkringen?
  • Tramptass

Man är inte tvingad att ha en barnförsäkring så det blir nog svårt att få pengar av honom till det om han inte själv vill. Barnbidraget går ju till barnets kostnader i övrigt också.

• BioBonus
    Busungarna skrev 2014-12-29 12:48:57 följande:

Barnen bor varannan vecka och pappan har halva barnbidraget. En tanke som slog mig va det här med försäkringar. Jag har alltid betalat det helt själv, för ett år sen bytte jag till Folksam och undrar om jag kan kräva pengar för det här året? Eller att han iallafall betalar halva från och med nu? Jag vet att han kommer vilja komma undan i så fall så vad gör jag om han bara vägrar betala?

Är du säker på att inte pappan har en egen försäkring på barnet? Det har både jag och maken och våra ex.
    Men som sagt tidigare - det är ju inte obligatoriskt att ha barnen försäkrade så det blir nog svårt att driva igenom.
  • Busungarna

Okej jag trodde att delat barnbidrag innebar att man också delar på barnens kostnader? :) För pappan kom nämligen med kravet här om veckan att "barnens hår måste klippas, antingen klipper du det eller så betalar du halva frisörkostnaden", jag valde ju då att klippa själv eftersom jag alltid gjort det innan och för att slippa vetala halva frisörkostnaden. Nej han har inga försäkringar på barnen, jag tycker att det är viktigt att ha det. Men säg att något händer och jag/barnet får ut en summa på försäkringen, då kan jag också behålla hela summan själv? Det är inget jag måste dela med pappan för att han också är vårdnadshavare?

• Tramptass

Jag tror att det är så att du får hela försäkringsbeloppet då det är du som tecknat försäkringen. Eller rättare sagt barnet men du får förvalta dem. Men kolla upp det för säkerhets skull. Ni delar på barnets kostnader på så vis att ni betalar maten, kläderna, boendet osv för det barnet kräver när det vistats hos er. Man ska inte gå och kräva pengar av den andre hela tiden. Då är det väl enklare att komma överens om att betala frisör osv varannan gång?

• Dixie
    BioBonus skrev 2014-12-29 14:26:40 följande:
    Är du säker på att inte pappan har en egen försäkring på barnet? Det har både jag och maken och våra ex.
    varför har ni två försäkringar på samma barn, är det inte onödigt? 
  • mammalovis
    BioBonus skrev 2014-12-29 14:26:40 följande:
    Men som sagt tidigare - det är ju inte obligatoriskt att ha barnen försäkrade så det blir nog svårt att driva igenom.
    Ja, jag blev också förvånad över detta.

Jag har ibland funderat på om vi skulle ha det, istället för att jag får kolla med jämna mellanrum att pappan har betalat den, då han "lånar"=just nu stulit pengar från tösens konto ...
  • BioBonus
    Dixie skrev 2014-12-29 19:07:23 följande:
    varför har ni två försäkringar på samma barn, är det inte onödigt? 
    För att slippa ekonomiskt tjafs likt det TS beskriver i det ena fallet, ett missförstånd i det andra.
  • sholof
    BioBonus skrev 2014-12-30 06:22:36 följande:
    För att slippa ekonomiskt tjafs likt det TS beskriver i det ena fallet, ett missförstånd i det andra.
    Lite ot
    Du som verkar ha koll. Någon sa till mig att det var onödigt att vi hade egen försäkring på barnen då de inte var skriva hos oss. För om det skulle hända nåt så skulle pengarna som skulle betalas ut gå till barnens folkbokföringsadress.
    Jag skulle kunna ange vårt konto såklart, men om det inte gjordes så skulle pengarna då gå till de andre föräldern även om det är vi som tecknat den.

Hoppas du fattar vad jag menar, för jag känner själv att det kanske inte stämmer. Jag försökte ringa försäkringsbolaget en gång och fråga om detta, men de visste ingetting och sen kopplade de bort mig.
    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • Royalle

Vi har delat på barnbidraget och jag står för försäkring. Han står för barnomsorg då han har boendet. Annars räknar vi faktiskt inte så noga vem som betalar vad, men jag tror att jag betalar mest småsummor och tillfälliga saker som ytterkläder, frisör, hobby o.dyl. medan han ju står för boende och mat under veckorna.

Angående att få ut pengar på försäkring så går ju dessa till barnets fördel oavsett vem det betalas ut till.

Vi är oense om mycket, men när det gäller pengar till det gemensamma barnet har vi aldrig bråkat och det känns väldigt skönt.

• BioBonus
    sholof skrev 2014-12-30 19:23:33 följande:
    Lite ot
    Du som verkar ha koll. Någon sa till mig att det var onödigt att vi hade egen försäkring på barnen då de inte var skriva hos oss. För om det skulle hända nåt så skulle pengarna som skulle betalas ut gå till barnens folkbokföringsadress.
    Jag skulle kunna ange vårt konto såklart, men om det inte gjordes så skulle pengarna då gå till de andre föräldern även om det är vi som tecknat den.

Hoppas du fattar vad jag menar, för jag känner själv att det kanske inte stämmer. Jag försökte ringa försäkringsbolaget en gång och fråga om detta, men de visste ingetting och sen kopplade de bort mig.
    Vårt bolag betalar ut pengarna till den vårdnadshavare som står på räkningen. Sen vet jag inte om det är så hos alla.
Svar på tråden Pappan har halva barnbidraget, kan jag kräva att han betalar halva barnförsäkringen?