• themorethemerrier

När är det dags för fyran?

Hej. Vi har tre barn mellan 1 och 6 år, ungefär. Vi har bestämt oss för att vi önskar försöka få en liten fyra också, men är lite fundersamma kring när. Vi vet att barn inte är en beställningsvara, en av våra var väldigt svår att få till. Vi föredrar nog egentligen 2,5-3 år mellan barnen men vill samtidigt gärna ha barnen ganska tätt för på längre sikt ser vi fram emot att ha småbarnsåren över, även om vi älskar att befinna oss i dem just nu.

Hur har ni andra med fler än tre barn resonerat kring detta?

• Svar på tråden När är det dags för fyran?
  • SinepGnup

Aldrig! 3 ungar är många fler än nog.

• Flisan79

Vi som funderar på en 4:a och har tre barn med 2,5 års och 22 mån mellanrum resonerar som så att yngsta får vara minst 4 år när 4:an kommer. Dvs väldigt självgående och mer "barn" än småbarn.

• themorethemerrier
    Flisan79 skrev 2014-12-30 21:53:07 följande:

Vi som funderar på en 4:a och har tre barn med 2,5 års och 22 mån mellanrum resonerar som så att yngsta får vara minst 4 år när 4:an kommer. Dvs väldigt självgående och mer "barn" än småbarn.

Tack för ditt svar! Jag förstår hur ni resonerar. Vi har mindre än 2 år mellan de första och sen 3 år mellan tvåan och trean. Vill absolut inte ha mindre än 2 år mellan trean och en fyra, så man kanske ska börja försöka tidigast 9 månader innan dess och så får man se det som något positivt om det är svårt att bli gravid igen... Hm.
  • Mika86

Vi ha lite mer än 2 år mellan barnen o väntar nu nr fem.

Vad som är en lämplig ålder för er del kan baea ni avgöra men jag hade nog haft tillverkningstiden i åtanke med o börjat försöka lite tidigare än precis så det bli optimal ålder om det tar sig första eller andra gången

• Mika86

Vad som är en lämplig ålder för er del kan baea ni avgöra men jag hade nog haft tillverkningstiden i åtanke med o börjat försöka lite tidigare än precis så det bli optimal ålder om det tar sig första eller andra gången

• MirandaMay

Såhär tänkte vi, och det finns ju inga rätt eller fel utan detta passade oss: vi har snart fyra barn, är i v 32 nu.mellan ettan och tvåan ör det 17mån och mellan trean och fyran 3,5år.

Mellan trean och fyran blir det exakt två år.

Nör fyran kommer är de alltså 0, 2, 5 1/2 och 7.

För oss känns det som att ha två "kullar" dvs tätt mellan två första och två sista. Det ville vi så att de är jämna par, dvs att vi kan dela upp oss lätt i åldersblandade aktiviteter, att ingen ska bli utanför utan lekkamrat pg av sin ålder osv. Men också för att vi inte vill ha för stort glapp mellan första och sista barnet. Vill inte sitta uppe på natten och vänta på att tonåringen ska komma hem samtidigt som vi måste upp tidigt med en liten. Liksom hålla ihop barnaskaran så att vi i framtiden kan hitta på saker, typ restaurant, resor osv och kunna fokusera på umgänget med barnen och inte alltid behöva ta hänsyn till en liten plutt.

Detta blir vårt sista barn!

Men den största anledningen till att fyran blev när hon blev är att vi längtade så mycket! Och hade hon inte velat komma just nu hade vi inte avstått en fyra utan tagit fördelarna och nackdelarna med ett lite längre åldersglapp!

• themorethemerrier
    Mika86 skrev 2014-12-31 08:42:10 följande:
    Tack för ditt svar! Ja trean tog ju ett drygt år längre att göra jämfört med de andra gångerna jag blivit gravid, det kan ju faktiskt bli så igen.
  • themorethemerrier
    MirandaMay skrev 2015-01-01 09:13:42 följande:
    Såhär tänkte vi, och det finns ju inga rätt eller fel utan detta passade oss: vi har snart fyra barn, är i v 32 nu.mellan ettan och tvåan ör det 17mån och mellan trean och fyran 3,5år.
    Mellan trean och fyran blir det exakt två år.
    Nör fyran kommer är de alltså 0, 2, 5 1/2 och 7.
    För oss känns det som att ha två "kullar" dvs tätt mellan två första och två sista. Det ville vi så att de är jämna par, dvs att vi kan dela upp oss lätt i åldersblandade aktiviteter, att ingen ska bli utanför utan lekkamrat pg av sin ålder osv. Men också för att vi inte vill ha för stort glapp mellan första och sista barnet. Vill inte sitta uppe på natten och vänta på att tonåringen ska komma hem samtidigt som vi måste upp tidigt med en liten. Liksom hålla ihop barnaskaran så att vi i framtiden kan hitta på saker, typ restaurant, resor osv och kunna fokusera på umgänget med barnen och inte alltid behöva ta hänsyn till en liten plutt. smile1.gif
    Detta blir vårt sista barn!
    Men den största anledningen till att fyran blev när hon blev är att vi längtade så mycket! Och hade hon inte velat komma just nu hade vi inte avstått en fyra utan tagit fördelarna och nackdelarna med ett lite längre åldersglapp! smile1.gif
    Tack, uppskattar verkligen ditt utförliga svar! Du konkretiserade saker jag tänkt på men inte riktigt kunnat formulera för mig själv. Gillar det där med kullarna, det skulle ju kunna stämma in på oss också. Känner också att det känns vettigare än en ensam, liten eftersläntrare som jämt känner sig minst och utanför.
Svar på tråden När är det dags för fyran?