Skadad skoldator - vad händer?
Min sons klass fick i början av ettan, låna en dator (macbook pro) av skolan som de får behålla tills de tar studenten nu till våren. Han har varit väldigt rädd om datorn och det har inte uppstått några andra skador än normalt slitage förrän nu.
Han bar den "öppen" (inte i väskan) från ett rum till annat, och snubblade till = datorn for i golvet. Resultatet blev att det uppstått ett par bucklor på chassit (?) samt att ena sidan bucklar ut lite. Den fick sig också en smäll, varav två jack på övre "skalet" runt skärmen. Datorn går dock att starta och fungerar som vanligt.
Är det någon som har koll på hur datorerna är försäkrade? Givetvis är det olika från skola till skola, men har någon koll på hur det KAN vara?
Han fick inte hem något papper när de skrev på (hade sparats i så fall), utan de fick en snabb genomgång, skrev sitt namn på ett papper och sedan fick de datorn. Så har inget att gå på i den vägen.
Känner mig lite orolig nu, då jag inte vet om hemförsäkringen kan täcka skador på en skoldator eller om sonen kan tänkas bli helt ersättningsskyldig, dvs tvingas köpa en helt ny dator. En självrisk kan jag definitivt betala, även om det svider.
De har inte fått tillåtelse att köpa ut datorerna när de slutar då de enligt skolan kommer att vara för dyra och kommer istället lämnas vidare till nya elever. Hade de fått köpa ut dem hade det inte varit något problem.