• skogsbär

1,5 åring vaknar pigg på natten, vad göra???

Hej! Vi har sådana problem med vår sons nattsömn. Den har mer eller mindre krånglat sedan han föddes men har nu blivit värre.

Han är nu snart 1,5 år och sedan han var 1 år har han vaknat och varit pigg på natten. Han kan ligga i 2 timmar, i värsta fall 3 timmar och prata och stoja för sig själv. Han är sällan ledsen när han vaknar utan verkar vara väldigt pigg och glad.

Då han är väldigt aktiv på dagen så känner jag att ta bort hans dagsömn inte funkar. (Har provat att minska ner den men OJ så gnällig han blir då).

Snälla jag behöver alla tips jag kan få! Orkar ju knappt dagarna på jobbet längre. Finns det andra här som har eller har haft samma problem och vad gjorde ni för att få barnet att sova hela natten? Just nu känns det som det aldrig kommer bli bättre... :(

• Svar på tråden 1,5 åring vaknar pigg på natten, vad göra???
  • Flickan och kråkan

När ligger dagsvilan på dagen? Min yngsta är 1,5 och en sömntuta, men mina äldsta barn var i den åldern tvungna att sova tidigt på dagen (innan lunch vid 10 cirka) för att inte få kvälls- och nattstrul.

• skogsbär
    Flickan och kråkan skrev 2014-12-31 08:58:54 följande:

När ligger dagsvilan på dagen? Min yngsta är 1,5 och en sömntuta, men mina äldsta barn var i den åldern tvungna att sova tidigt på dagen (innan lunch vid 10 cirka) för att inte få kvälls- och nattstrul.

Normalt så sover han middag vid halv 12-12 på dagen och då 1-2 timmar men jag har börjat lite smått att väcka honom efter 1 timma. Märker dock ingen skillnad än så länge på natten om han sover 1 timme eller 2 på dagen.
  • Flickan och kråkan
    skogsbär skrev 2014-12-31 09:06:33 följande:

Normalt så sover han middag vid halv 12-12 på dagen och då 1-2 timmar men jag har börjat lite smått att väcka honom efter 1 timma. Märker dock ingen skillnad än så länge på natten om han sover 1 timme eller 2 på dagen.

Jag skulle testa att flytta fram vilan till 10. Skulle tippa på att han inte sover lika länge då (du slipper väcka) och sedan längre period tills det är dags att sova. Kanske inte är lösnigen men värt att prova tycker jag.
  • linneamedo

Min son var samma. Från 10 månader till 2,3 år, i perioder av veckor. Vi testade ALLT (utom sömnmedicin) och det blev bättre spontant nu under hösten, han är född i maj 2012. Ni kan ju testa att försöka väcka honom tidigare och låta honom sova middag tidigare och inte så länge! Ni får nog pröva i någon vecka trots att det är jobbigt.

Svar på tråden 1,5 åring vaknar pigg på natten, vad göra???