• Anonym (Sårad)

Hur kan man vara så hjärtlös? (Varning för personlig ilska)

Sedan två år tillbaka har jag haft ett bonusbarn (3,5 år) tillsammans med en 7 år äldre man och vi har delad vårdnad. Mamman har alltid varit en jobbig del att handskas med då hon har (misstänker vi då hon vägrar träffa varken psykolog eller liknande) borderline och tyvärr har detta gjort livet väldigt mycket jobbigare för både mig och min sambo, såsom personangrepp, vägrat lämna tillbaka barnens saker, eller beskylla oss för att vi inte vill ta hand om barnet (då vi inte lämnar över nya saker vi köper eller liknande). Det senaste har det varit mycket lugnare däremot eftersom hon har skaffat sig en ny kille. Men nu har barnet börjat säga saker om mig såsom att jag är dum, förstör hans saker eller inte ska köra bilen. När vi frågar honom "varför säger du så?" tillägger han "Mamma säger det!". När vi hörde detta första gången blev vi alldeles paffa. Jag menar vad säger man då?? Och nu sitter jag här och känner mig arg och ledsen... Hur kan man göra så mycket för att förstöra någon annans liv? Är hon så osäker i sin egen föräldraroll att hon måste trycka ner mig för sitt barn för att må bättre? Finns det någonting vi kan göra för att föbättra situationen? Jag gissar väl på att vi egentligen bara borde agera som vanligt och genom handlingar visa att jag älskar honom och att jag aldrig skulle drömma om att förstöra hans saker. Jag är såklart inte arg på barnet då jag kan se att han gillar mig, men att hans mamma gör såhär gör mig bara förbannad GråterGråter Lite stöd från er underbara människor hade betytt guld för mig just nu Hjärta

• Svar på tråden Hur kan man vara så hjärtlös? (Varning för personlig ilska)
  • Anonym (vanligt)
    BioBonus skrev 2015-01-03 19:27:55 följande:

Var läser ni att TS var inblandad i skilsmässan ? Jag var kompis med exet till mitt ex i flera år innan de separerade. Sen tog det några år innan det blev ngt mellan mig och mitt ex efter de hade separerat. Han hade då haft ett förhållande emellan oss. Så jag var inte inblandad alls, men jag kände hans ex. Vidga era vyer.

Det är ganska tight med tid, visst, mannen kan ju ha varit singel i 1.5 år innan han och exets vännina flyttar ihop, därför undrade jag om ts är en homewrecker i mitt inlägg. Det skulle kunna förklara att mamman verkar anti, hon är ju definitivt inte vän längre med ts, vad kan det bero på?
  • BioBonus
    Anonym (vanligt) skrev 2015-01-03 20:20:51 följande:
    Det är ganska tight med tid, visst, mannen kan ju ha varit singel i 1.5 år innan han och exets vännina flyttar ihop, därför undrade jag om ts är en homewrecker i mitt inlägg. Det skulle kunna förklara att mamman verkar anti, hon är ju definitivt inte vän längre med ts, vad kan det bero på?
    Nej du undrade inte - du anklagade.
  • Anonym (vanligt)
    BioBonus skrev 2015-01-03 20:23:06 följande:

Nej du undrade inte - du anklagade.

"Så då var du alltså hennes vän men inledde ändå ett förhållande med hennes man, stämmer det?! "

På vilket sätt är det här inte en fråga? :)
  • BioBonus
    Anonym (vanligt) skrev 2015-01-03 20:27:51 följande:
    "Så då var du alltså hennes vän men inledde ändå ett förhållande med hennes man, stämmer det?! "

På vilket sätt är det här inte en fråga? :)
    Du missade visst att citera resten av ditt inlägg... Som var långt ifrån en fråga.... Du kunde liksom inte låta bli att dra egna slutsatser och reagera utifrån dem innan du fått svar? Sorgligt.
  • Anonym (vanligt)
    BioBonus skrev 2015-01-03 20:34:39 följande:

Du missade visst att citera resten av ditt inlägg... Som var långt ifrån en fråga.... Du kunde liksom inte låta bli att dra egna slutsatser och reagera utifrån dem innan du fått svar? Sorgligt.

Nej, det hade varit lite svårt för mig att missa det. Det är du som tolkar texten så, att jag dragit slutsatser av den info som finns. Om du drar ner på aggressiviteten så blir det intressantare diskussioner, påståenden är just...tråkiga och inte särskilt intelligenta. Enligt mig.
  • Anonym (-)

Har inget råd att ge.

Dock vill jag poängtera att NI inte har vårdnad - mamman och pappan har det.

• EnAnonumius
    MikNis skrev 2015-01-03 08:57:16 följande:
    Sluta sätt diagnoser på folk, överlåt det till proffessionella.

Däremot kan det konstateras att folk och i synnerhet kvinnor har svårt att hantera en skillmässa och evt vårdnadstvist...

Och då använder man barnet som slagträd i tvisten 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Sakta i backarna)

Ts, jag har en liten tjej som är 3.5 år. Hon säger precis samma sak till mig. Att jag är dum, att jag inte får göra si och så och när jag frågar varför hon säger så så säger hon att det är hennes storebror som säger så (hon har ingen storebror).

Jag tycker du ska ta det MYCKET försiktigt innan du börjar agera på vad en 3.5-åring säger. De testar gränser, börjar laborera med att ljuga/hitta på och vet barnet att det är spänt mellan dig och mamman så kan barnet mycket väl säga så för att se reaktionen.

Varför inte PRATA med mamman om det här?

• EnAnonumius
    Hillbillie skrev 2015-01-03 12:19:17 följande:
    Skötare ställer ofta "amatördiagnoser" både på patienter och ibland även på omgivningen, skulle jag vilja påstå! Det är en slags "yrkesskada" och har inte som syfte att nedvärdera eller fördöma - bara att göra begriplig och hanterbar, precis som många andra har skrivit. Och vad spelar det för roll egentligen? TS är ju ledsen för att hon blir motarbetad av biomamman, alldeles oavsett om hon har ett funktionshinder eller ej. Sakfrågan är väl ändå viktigare?
    Okey att skötarna KANSKE KAN göra det..

Ja att diskutera sak frågan är väl en sak.
    Men nu var det ju lika viktigt att bonusmamman skall vara tvunget att leka amatörpsykolog och slänga in länk till en psykisk åkomma som hon MISSTÄNKER att kvinnan har.

Det hade faktiskt räckt att skriva "jag misstänker att hon har ett psykisk problem".
    Jag hoppas att TS har fel om mamman att hon har "borderline" och förhoppningsvis inser TS att att skall det ställas diagnoser så skall det skötas av professionella och inte av obildade lekmän, som TS själv, som har behovet av att hävda sig med att leka amatörpsykolog.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (vanligt)

Det är intressant att ts har försvunnit från tråden utan att ha svarat på frågan om hon är orsaken till skilsmässan mellan mannen och den tidigare väninnan. Lägligt....

• Anonym (Just me)

Den så kallade mamman till mina bonusbarn (3st) har också sagt att jag är dum i huvudet, är trög, en idiot etc. till barnen och de har berättat detta för mig trots att mamma sagt att de inte får. Hon har även pratat skit om pappa, farmor och övrig släkt. 

Det rör mig inte ryggen för barnen och jag har en trygg relation. De visar tydligt att de tycker om mig och respekterar mig, att de inte tycker som den så kallade mamman. Och jag vurmar starkt för mina bonusbarn.

TS, ta inte åt dig. Det är mitt råd. Barnet skapar sig en egen uppfattning av dig. Fall inte in i samma mönster som mamman och börja prata skit om henne. Det är inte ok. Om det går att kommunicera med mamman så kan ju alltid pappa prata med henne och fråga varför hon gör detta. 

• Anonym (Sårad)
    Anonym (vanligt) skrev 2015-01-05 23:08:13 följande:

Det är intressant att ts har försvunnit från tråden utan att ha svarat på frågan om hon är orsaken till skilsmässan mellan mannen och den tidigare väninnan. Lägligt....

Ledsen att jag nye svarat på din fråga (vanligt) men har helt enkelt inte haft tid at vara inne här på familjeliv det senaste :) klart att du har rätt i att undra om jag varit inblandad :) jag kände både pappan och mamman under deras äktenskap så när det blev jobbigt mellan dem så fick jag höra av mamman att det var ju "så bra mellan dem och att det var så skönt att vara i ett öppet äktenskap..." men satt i telefon med pappan där det inte alls var bra och var ett tag medlare mellan dem. Sedan togs detta till socialnämnden då förskolan hade anmältt oro förr barnet. Även två anonyma anmälningar hade gjorts och dessa blev jag anklagad för utav mamman, jag kunde ju bara neka till dem men hon ansågansåg då att jag ljög och att jag hade valt sida. Under denna process kom de fram till skilsmässa med gemensam vårdnad. Jag och pappan började sedan träffas ett halvår efter skilsmässan. Jag vet oerhört väl att det hade kunnat gå "renare" till men nu ser det tyärr ut som det gör, vi blev kära och jag önskar ibland att jag hade kunnat slippa leva i den sits som jag gör. Å andra sidan är jag oerhört lycklig som har honom och hans underbara barn i mitt liv.

Svårt att sammanfatta allt här i ett inlägg men hoppas detta är ett OK svar :)
  • Anonym (Åke)
    Anonym (Sårad) skrev 2015-01-22 18:57:12 följande:

Ledsen att jag nye svarat på din fråga (vanligt) men har helt enkelt inte haft tid at vara inne här på familjeliv det senaste :) klart att du har rätt i att undra om jag varit inblandad :) jag kände både pappan och mamman under deras äktenskap så när det blev jobbigt mellan dem så fick jag höra av mamman att det var ju "så bra mellan dem och att det var så skönt att vara i ett öppet äktenskap..." men satt i telefon med pappan där det inte alls var bra och var ett tag medlare mellan dem. Sedan togs detta till socialnämnden då förskolan hade anmältt oro förr barnet. Även två anonyma anmälningar hade gjorts och dessa blev jag anklagad för utav mamman, jag kunde ju bara neka till dem men hon ansågansåg då att jag ljög och att jag hade valt sida. Under denna process kom de fram till skilsmässa med gemensam vårdnad. Jag och pappan började sedan träffas ett halvår efter skilsmässan. Jag vet oerhört väl att det hade kunnat gå "renare" till men nu ser det tyärr ut som det gör, vi blev kära och jag önskar ibland att jag hade kunnat slippa leva i den sits som jag gör. Å andra sidan är jag oerhört lycklig som har honom och hans underbara barn i mitt liv.

Svårt att sammanfatta allt här i ett inlägg men hoppas detta är ett OK svar :)

Så du har varit bonusförälder i två år till en 3,5åring som hunnit inskolas och gå på förskola tillräckligt länge för att personalen ska ha hunnit se så pass mycket att de hade fog för att göra en orosanmälan, föräldrarna därefter separerat och det gått ett halvår efter skilsmässan innan du o pappan började dejta?

Får man ens skola in barn på fsk innan ett års ålder? och/eller hur kom de runt de 6mån. betänketid för skilsmässan som annars brukar vara ett måste när det finns barn med i bilden?

Kanske definierar vi det olika, men jag skulle inte ens kallat mig bonusförälder till min partners barn förrän vi hunnit bli säkra på vår relation (då vi inte skulle velat introducera barnen innan vi var säkra på vårt förhållande).
  • Anonym (Sårad)
    Anonym (Åke) skrev 2015-01-22 19:33:45 följande:
    Så du har varit bonusförälder i två år till en 3,5åring som hunnit inskolas och gå på förskola tillräckligt länge för att personalen ska ha hunnit se så pass mycket att de hade fog för att göra en orosanmälan, föräldrarna därefter separerat och det gått ett halvår efter skilsmässan innan du o pappan började dejta?

Får man ens skola in barn på fsk innan ett års ålder? och/eller hur kom de runt de 6mån. betänketid för skilsmässan som annars brukar vara ett måste när det finns barn med i bilden?

Kanske definierar vi det olika, men jag skulle inte ens kallat mig bonusförälder till min partners barn förrän vi hunnit bli säkra på vår relation (då vi inte skulle velat introducera barnen innan vi var säkra på vårt förhållande).
    Beteckningen bonusförälder är något som vi inte använt så länge :) Det uppkom för ca ett år sedan :) Nej barnet skolades in vid ett års ålder, men ja anmälningen kom väldigt tidigt efter att han blev inskolad på grund utav att han plötsligt slutade lämnas på förskolan utan förvarning och att när han kom tillbaka hade han rasat i vikt och betedde sig enligt dem oroväckande (detta är iallafall vad de stod i de dokument som kom från socialnämnden). Att pedagogerna valde att göra detta är något som de får stå för :)

Jag som själv utbildar mig till förskollärare/pedagog kan intyga att som förskollärare på en verksamhet måste man enligt lag anmäla så fort det finns en misstanke att ett barn far illa. Du kan kolla upp det själv, står i skollagen kap 29 §13 och i socialtjänstlagen kap 14 § 1!
  • Anonym (Åke)
    Anonym (Sårad) skrev 2015-01-26 19:39:26 följande:

Beteckningen bonusförälder är något som vi inte använt så länge :) Det uppkom för ca ett år sedan :) Nej barnet skolades in vid ett års ålder, men ja anmälningen kom väldigt tidigt efter att han blev inskolad på grund utav att han plötsligt slutade lämnas på förskolan utan förvarning och att när han kom tillbaka hade han rasat i vikt och betedde sig enligt dem oroväckande (detta är iallafall vad de stod i de dokument som kom från socialnämnden). Att pedagogerna valde att göra detta är något som de får stå för :)

Jag som själv utbildar mig till förskollärare/pedagog kan intyga att som förskollärare på en verksamhet måste man enligt lag anmäla så fort det finns en misstanke att ett barn far illa. Du kan kolla upp det själv, står i skollagen kap 29 §13 och i socialtjänstlagen kap 14 § 1!

Inskolad vid ett års ålder och bör väl ha gått nån vecka innan hen uteblev. Sen några veckors frånvaro för att hinna rasa i vikt så anmärkningsvärt att det inte bara handlar om en magsjukedipp (som annars varit en godtagbar förklaring om personalen inte kände familjen och sett oroväckande saker i övrigt). Då är barnet typ 13 månader.

Sedan beslutar och ansöker paret om skilsmässa (vilket tar minst sex månader eftersom man har "betänketid" när det finns barn med i bilden) och så ytterligare sex månader innan du och pappan finner varandra ...och ändå säger du dig ha varit "bonusmamma" i två år till en 3,5 åring?
  • Anonym (Sårad)
    Anonym (Åke) skrev 2015-01-26 20:24:37 följande:
    Inskolad vid ett års ålder och bör väl ha gått nån vecka innan hen uteblev. Sen några veckors frånvaro för att hinna rasa i vikt så anmärkningsvärt att det inte bara handlar om en magsjukedipp (som annars varit en godtagbar förklaring om personalen inte kände familjen och sett oroväckande saker i övrigt). Då är barnet typ 13 månader.

Sedan beslutar och ansöker paret om skilsmässa (vilket tar minst sex månader eftersom man har "betänketid" när det finns barn med i bilden) och så ytterligare sex månader innan du och pappan finner varandra ...och ändå säger du dig ha varit "bonusmamma" i två år till en 3,5 åring?
    Jag sa aldrig att betänketiden var över, endast att de ansökte om skilsmässa och flyttade isär :) När betänketiden var över flyttade vi ihop :) Men nu är jag faktiskt väldigt trött på att behöva förklara mig själv och min situation inför folk som är cyniska och dömer vårt sätt att leva (vilket har funkat väldigt bra och som ingen i vår umgängeskrets anser är det minsta konstigt, vi tog även upp detta med socialnämnden för säkerhets skull (om det skulle vara skadligt för barnet) och fick godkännande) endast baserat på att räkna på hur många månader det ligger mellan olika händelser. Och att man inte skulle kunna rasa i vikt som barn på några veckor antar jag att du baserar på någon form utav vetenskap?

Till de flesta andra i övrigt vill jag tacka så jättemycket för de tips ni har gett mig på den frågan som var mitt huvudfokus med forumet och att jag ska ha dessa i åtanke nästa gång det händer något liknande Hjärta
  • Ess
    Anonym (Åke) skrev 2015-01-26 20:24:37 följande:
    Betänketiden är bara en formsak. Du kan flytta ihop med en ny direkt och sen bara fullfölja skilsmässan när 6 månader gått.

Enligt mig så kunde dom lika bra ta bort den tiden, för har man bestämt sig och tagit steget, så är det bara onödigt att va juridisktbunden till den andre under 6 mån.
  • My Little Man

Många här som reagerar på ordet borderline här. Ok, ni har sagt upprepade gånger att det är fel, korkat, elakt osv.

MEN

Ni har inte kommit med ett enda råd! Nada! Enbart hängt upp er i dessa spekulationer från TS och hennes mans sida. Det intrycket jag får är att därför att TS var "dum" och skrev ordet borderline, så är allt hennes fel. Kan ni inte heller säga va ni tycker om mammans beteende istället? Herregud...

• Anonym (Åke)
    Anonym (Sårad) skrev 2015-01-26 20:54:33 följande:

Jag sa aldrig att betänketiden var över, endast att de ansökte om skilsmässa och flyttade isär :) När betänketiden var över flyttade vi ihop :)

Fast när du skulle förklara att du inte varit orsak till separationen skrev du:
    Anonym (Sårad) skrev 2015-01-22 18:57:12 följande:

Jag och pappan började sedan träffas ett halvår efter skilsmässan.

Det som verkligen hände var alltså att så snart din fd vän och hennes man ansökte om skilsmässa upptäckte du och mannen att ni hade känslor för varandra och så fort skilsmässan var klar flyttade ni ihop?

...och du har ingen förståelse för att hans fd har svårt att tro att inget skedde mellan dig och hennes man medan de var gifta?
Svar på tråden Hur kan man vara så hjärtlös? (Varning för personlig ilska)