• BlackFlyingBird

Hästskötare - vad kunna?

Jag undrar lite över det här med hästskötare, som jobb. Vad bör man kunna?

Jag blev lite tveksam när jag funderar kring om jag är en bra hästskötare eller inte. Jag har ridit på ridskola som barn och lusläst varenda bok jag kunnat som barn. Jag har erfarenhet av vanlig hobbyridning, varken mer eller mindre.

Men vad tusan ska man kunna egentligen?

• Svar på tråden Hästskötare - vad kunna?
  • solskenskaka

Tja förutom att kunna hantera alla typer av hästar behöver man kunna foder och stallskötsel. Linda, rykta, fläta. Rycka man klippa svans. Putsa träns mm mm. Typ det jag kommer på. Finns en bok som heter typ hästhållning i praktiken av Mats Mellberg. Den var iaf litteratur till hästskötarprovet tidigare så den kan du ju kolla. Men det beror ju såklart på vart man ska jobba vad man behöver kunna.

• Boxarberta

Ja du måste ju kunna häst och stallskötsel, det varierar nog mycket på vilket typ av stall du ska jobba i vad dom kräver av dig. Ska du inte söka jobb på ett elitstall så går det säkert bra att lära sig lite efter hand... Vana med hästar är nog att föredra.

Traktorkörning brukar vara något de ofta prioriterar, så minst traktorkort och helst god vana att köra.

Du måste ju kunna lite om hästens välmående och kunna se när de är sjuk och vilka behov den har. Hur den ska skötas beroende på träning osv.

Hur gammal är du? Jag läste hästskötarlinjen på gymnasiet och där får man lära sig allt samt ta en hästakötarexamen om man vill.

Svar på tråden Hästskötare - vad kunna?