• Christabel81

Panik - ej sökt anvisade jobb. Hjälp!

Jag är nybliven arbetslös och skulle lämna aktivitetsrapport. Då ser jag att man först ska fylla i "ja" eller "nej" om man har sökt specifika jobb som de radade upp. Jag har aldrig sett dessa annonser förr, ej blivit anvisad dessa jobb mig veterligen. Har däremot fått 2 andra jobbannonser mailade till mig.

Vill någon vänlig själ berätta om man borde ha sökt dessa jobb, och hur jag isåfall skulle ha fått reda på det? Jag är orolig över att stängas av nu, och inte få a-kassa. Borde jag ha loggat in på mina sidor och sett dem där? Har inte loggat in på mina sidor men har självklart sökt andra jobb. 

• Svar på tråden Panik - ej sökt anvisade jobb. Hjälp!
  • Anonym (tiiaz)

Kan du inte bara säga att du har sökt dom då?

• Christabel81

Nej, jag har redan skickat in min rapport och ärlig som man är känns det inte bra att ljuga ens för arbetsförmedlingen. 

• Anonym (tiiaz)

Ja okej då kan det nog bli problem, de brukar vara väldigt petiga med att man ska göra som dom säger.

• Christabel81

Var skulle jag fått dessa anvisningar?

Tycker de borde ha överseende med att jag missat pga att jag ej fått denna info någonstans. Helgen är förstörd av oro. Jag är mkt noggrann med allt som har med ekonomi att göra och har studielån och amorteringar att betala, så nu har jag hjärtklappning...

• Annelie 76
    Christabel81 skrev 2015-01-03 16:38:35 följande:

Tycker de borde ha överseende med att jag missat pga att jag ej fått denna info någonstans. Helgen är förstörd av oro. Jag är mkt noggrann med allt som har med ekonomi att göra och har studielån och amorteringar att betala, så nu har jag hjärtklappning...

De brukar maila anvisningar, kolla mailadressen du gett dem. Du har inte pratat med dem i telefon nyligen och fått skickat av den du pratade med? Det händer ibland. Det kan även vara så att de skickat anvisningarna med posten och breven har inte kommit fram än men det har blivit registrerat på datorn... Kollade du om annonserna var nya eller gamla?
  • Anonym (tiiaz)

Min erfarenhet är att dom är väldigt petiga med vad man själv ska göra men är inte så noga med att uppfylla sin del. Dom har alltid något papper att peka på som man skulle ha läst.
    Men det ordnar sig nog ska du se. Tvivlar på att det är här är undergången för dig. Tänk inte mer på det nu. Eller så säger du bara att duar sökt dom och inget mer med det.
  • Christabel81

Nej, inget om någon annons på mailen eller per post. Endast 2 st som jag sökt. Såg att de har telefontid även på helger så imorgon ringer jag och kollar hur allvarligt det är. Men lördagkvällen blir inte kul. :(

• Anonym (tiiaz)
    Christabel81 skrev 2015-01-03 16:50:29 följande:

Nej, inget om någon annons på mailen eller per post. Endast 2 st som jag sökt. Såg att de har telefontid även på helger så imorgon ringer jag och kollar hur allvarligt det är. Men lördagkvällen blir inte kul. :(

Chilla så farliga är de inte. Släpp kontrollbehovet.
  • Anonym (nja)

Nja min erfarenhet är att dom kollar antalet jobb som du har sökt. Du måste söka ett visst antal per månad. Sen anvisningarna är mer tips/hjälp dom skickar till dig, passande jobb som du kan söka. Har du missat att söka dom men ändå sökt tillräckligt med antal jobb och vart aktiv så bryr dom sig inte om det. Sen blir man inte avstängd för ett litet misstag (som att söka för få jobb) en gång/en månad. Du kan få en tillsägelse/varning och ett extra uppföljningdsamtal. Händer det igen ja då kan du bli avstängd.

• Anonym (nja)

Du har väl fått en handlingsplan?

Då brukar stå att du ska söka själv och anvisade jobb från handläggaren.
  • Christabel81
    Anonym (nja) skrev 2015-01-03 17:30:49 följande:

Du har väl fått en handlingsplan?

Då brukar stå att du ska söka själv och anvisade jobb från handläggaren.

I handlingsplanen står inget om anvisade jobb.

Som anonym ovan sa, så försöker jag chilla och släppa kontrollbehovet innan jag får hjärtinfarkt :)

Jag tycker inte heller att man ska drabbas hårt av en ev. miss. Men som arbetslös är man slav. Har man jobb är man respekterad och fri. Går man till arbetsförmedlingen krymper man 1 decimeter.

Tack för lugnande svar allihopa!
  • Pedalen

En anvisning skickas i mail, brev eller lämnas vid besök. Ett anvisat arbete ska man söka om man inte har giltiga skäl att avstå (A-kassans regelverk styr vad som anses vara giltiga skäl). Man kan även få platsförslag, som då är precis vad det låter som, förslag som man inte måste söka.

Det är Af som måste bevisa att du fått anvisningen. De ser på vilket sätt anvisningen skickats ut, och är det ex via brev så kan de inte med säkerhet veta att du fått den.

Ring till Af och berätta att du inte mottagit anvisningarna och jag tvivlar på att du får nga problem. Skulle det mot förmodan skickas vidare till A-kassan för bedömning så berättar du samma sak för dem, att du inte fått anvisningarna.

Af är inte farliga, men deras regelverk är komplext och A-kassornas regelverk styr det mesta. Af kan inte bortse från detta även om reglerna ibland uppfattas (och är) helt galna...

• Christabel81

Jag pratade med arbetsförmedlingen idag och de menade att det inte är någon fara eftersom det bara var förslag. Det stod i aktivitetsrapporten att jobben var anvisade, därav min oro.

Svar på tråden Panik - ej sökt anvisade jobb. Hjälp!