• Anonym (Anonym)

Kan man hitta om en film varit dubbad eller inte?

Som rubriken säger, finns det någon hemsida där det står om en film visats dubbad eller inte på bio? Var nämligen en barnfilm jag såg en gång som jag inte har en susning om den var dubbad eller inte och det vore jättekul att veta det Rynkar på näsan 

Detta var 2004 så jag vet inte riktigt och dubbning var så himla populärt då (nu är ju ALLA filmer det). Det var dessutom 7-årsgräns på den så det finns nog en liten chans att det var på orginalspråk kanske?

• Svar på tråden Kan man hitta om en film varit dubbad eller inte?
  • Anonym (Anonym)
    Angdev skrev 2015-01-04 00:13:42 följande:
    Vilken film var det?
    Peter Pan (otecknad)
  • Mrs D
    Mrs D skrev 2015-01-04 00:34:41 följande:

sv.m.wikipedia.org/wiki/Peter_Pan_(film,_2003)

Flesta utländska barnfilmer brukar bli dubbade till svenska.

Med filmer för äldre barn brukar man kunna välja om man vill se den dubbade eller odubbade versionen På bio, Om inte valet fanns så var det alltid den dubbade versionen. Så var det när jag växte upp iaf.
  • Anonym (Anonym)
    Mrs D skrev 2015-01-04 00:41:45 följande:
    Med filmer för äldre barn brukar man kunna välja om man vill se den dubbade eller odubbade versionen På bio, Om inte valet fanns så var det alltid den dubbade versionen. Så var det när jag växte upp iaf.
    Vore det möjligt att de visat det dubbade på biopremiären eller vad man ska säga, och orginalet ett senare mindre populärt tillfälle? Har nämligen för mig att det inte var mycket folk när vi var där (typiskt att man minns sånt men inte själva filmen haha) så det var antagligen inte på den första visningen jag såg den. 
  • BuoBä
    Anonym (Anonym) skrev 2015-01-04 00:56:35 följande:

Vore det möjligt att de visat det dubbade på biopremiären eller vad man ska säga, och orginalet ett senare mindre populärt tillfälle? Har nämligen för mig att det inte var mycket folk när vi var där (typiskt att man minns sånt men inte själva filmen haha) så det var antagligen inte på den första visningen jag såg den. 

Det brukar bero på vilken tid filmen går om den är dubbad eller inte (om båda finns). "Barntider" tidigt på dagen = dubbat. Senare visningar = originalspråk. Båda versionerna brukar gå samtidigt.

Varför är det viktigt vilket språk du såg den på?
  • Anonym (Anonym)
    BuoBä skrev 2015-01-04 01:16:58 följande:
    Det brukar bero på vilken tid filmen går om den är dubbad eller inte (om båda finns). "Barntider" tidigt på dagen = dubbat. Senare visningar = originalspråk. Båda versionerna brukar gå samtidigt.

Varför är det viktigt vilket språk du såg den på?
    Okej, tiden har jag ingen aning om tyvärr. Anledningen att jag undrar är för att jag rätt nyligen sett den på båda språken och tyckte bara att jag verkligen inte kände igen de svenska rösterna jämfört med de engelska. Antagligen är det nog bara minnet som sviker mig dock  Tungan ute
Svar på tråden Kan man hitta om en film varit dubbad eller inte?