• Pdf

Kan man sluta amma utan att pumpa ur brösten?

Som rubriken lyder, jag har tänkt att snart sluta amma. När man läser trådarna här verkar det som att många får pumpa ur några gånger innan man lyckas sluta helt. Nån som lyckats utan pump? Jag känner inte att jag vill köpa en dyr pump för att pumpa ut enstaka gånger...

• Svar på tråden Kan man sluta amma utan att pumpa ur brösten?
  • Mika86

Beror ju ppå hur man slutar, barasådär eller om man trappar ner.

Jag har trappat ner i lugn takt o inte behövt pumpa o har fyra barn

• Natulcien

Jag pumpade aldrig. Jag bara slutade. Det gick helt smärtfritt.
    Men då hade jag delammat i flera månader (sonen var 11 månader) och jag ammade då bara 2-3 gånger per dag.

• Pdf

Jag delammar, har funkat sådär med amningen. Har inte så stor produktion.

Just nu kör vi varannan amning och ersättning, har känts som att brösten inte hunnit fyllas på annars. Så nu går det ca 5h mellan amningarna, på natten äter bebisen en gång och då ammar jag alltid.

Det känns lite som att hon vant sig vid flaskan så ibland på dagen ammar hon jättedåligt, med skrik och gnäll. Då kan jag få lite tendens till stockning, så det känns som att skulle jag sluta tvärt så får jag kanske problem med det...

• Anonym (ammamamma)

Måste du sluta tvärt då? Ta det stegvis om du vill, att amma på natten verkar ju funka så varför inte fortsätta med det ett tag till tills hon inte är intresserad längre? Mjölkproduktionen anpassar sig snabbt för det.  På dagarna är hon säkert otålig för att det går för långsamt jämfört med flaskan men på natten vill hon säkert lika mkt ha närheten det ger...

Jag har ammat 4 barn och har slutat gradvis med alla, mest på barnens initiativ. jag har därför inte behövt pumpa ur eller ngt sånt, det har liksom givit sig själv.

Om det är så att du inte vill amma mer behöver du ju inte köpa en pump för det. Avvakta och se. Om du behöver pumpa ur kan du göra det manuellt, typ i duschen :)

Svar på tråden Kan man sluta amma utan att pumpa ur brösten?