• Prällen

Jag gillar löpning och är rädd för hundar.

Jag springer ofta i ett tätbebyggt område. Många gånger har hundar sprungit efter mig. När det händer brukar jag stå still och hoppas att det ordnar upp sig..
    Jag blev biten som barn och det tar emot att springa just på grund av hundar.
    Jag försöker att inte hata.
    Jag frågar ofta hundägare till kamphundar om jag får klappa dom, för att vänja mig. 

Hur gör jag för att känna mig säker?

• Svar på tråden Jag gillar löpning och är rädd för hundar.
  • Jag är bara jag

Springa på nåt hundfritt ställe eller gå i KBT för att tag i din rädsla. Jag är inte hundrädd,men allergisk och tycker det är ett otyg med lösspringande hundar  av det skälet också. Dessutom olagligt vissa delar av året.

• Prällen

Det finns inte ett hundfritt ställe. Däremot så måste hundar vara kopplade där jag springer, vilket dom ofta inte är.

• Prällen

Det är svårt att säga till en hundägare som har en lösspringande hund omkring sig. Om jag visar aggressivitet mot hundägaren så sporrar det ju hunden.

Jag har gjort det någon gång när jag trott att läget var mer eller mindre inom kontroll.

• Jag är bara jag

Du måste ju inte vara arg utan bara påtala att det inte är tillåtet. Dessutom vadå "sporrar" hunden? Där är det din hundrädsla som talar. De flesta som har sina hundar lösa har inte farliga hundar så mest troligt händer inget alls om du talar med ägaren.

• Prällen

Ok. Det kanske är så. Ska försöka säga till.

• Dexter dot com

Jag är själv hundägare och livrädd för lösa hundar efter att ha fått hundar sönderbitna. Jag promenerar bara på gångbanor efter trafikerade vägar eftersom ingen vågar ha sina hundar lösa där. Jag undviker helt grönområden och motionsspår där många tyvärr släpper sina hundar utan att ha kontroll över dom.
    Du gör helt rätt som står still och håller dig passiv om det kommer en lös hund och ska du prata med hundägaren så gör det när hunden är uppkopplad. Tyvärr brukar personer som har sina hundar lösa utan kontroll inte gå att resonera med utan att dom går i försvar och förnekelse att dom gjort fel.

• Prällen

Fast dom har ju fel. Det är inte tillåtet att låta hunden springa fritt utom på speciella platser. Fast det har nog aldrig hänt att någon åkt dit på det..

Var ute och sprang nyss. Träffade sex okopplade hundar. Rätt små så jag stannade inte.

• Dexter dot com
    Prällen skrev 2015-01-05 13:50:42 följande:

Fast dom har ju fel. Det är inte tillåtet att låta hunden springa fritt utom på speciella platser. Fast det har nog aldrig hänt att någon åkt dit på det..

Var ute och sprang nyss. Träffade sex okopplade hundar. Rätt små så jag stannade inte.

Klart dom gör fel men det vägrar dom ju erkänna eftersom deras hundar är såå snälla ;)
  • Prällen

Det var en kvinna som blev biten rätt allvarligt i ryggen av en rottweiler precis där jag brukar springa.
    Jag förstår inte att den personen inte kände sin hund såpass att han hade kunnat förutse att något sånt kunde hända.

• Hundbloggerskan

Fråga snällt om den lösa hundensägares namn och när du kommer hem så ANMÄLER DU den j*vlen. Största delen av året är det olagligt att ha hunden lös, och är den lös så ska den ALDRIG springa fram till någon civil utan dens godkännande. Det är strikt ägaransvar som gäller, året runt, även på löparspåren.
    Du ska inte behöva vara rädd eller säga till hundägaren, utan du ska kunna springa vart du vill på allmän plats utan att oroa dig för att det kommer lösa hundar!
    Och detta kommer från en av de hundägare som också är ute på löparspåren och har träffat på livrädda joggare. Men man får helt enkelt acceptera att hundarna ska vara kopplade eller precis bredvid en och inte någonstans nära den andra personen.

• Prällen
    Hundbloggerskan skrev 2015-01-17 21:10:27 följande:

Fråga snällt om den lösa hundensägares namn och när du kommer hem så ANMÄLER DU den j*vlen. Största delen av året är det olagligt att ha hunden lös, och är den lös så ska den ALDRIG springa fram till någon civil utan dens godkännande. Det är strikt ägaransvar som gäller, året runt, även på löparspåren.
    Du ska inte behöva vara rädd eller säga till hundägaren, utan du ska kunna springa vart du vill på allmän plats utan att oroa dig för att det kommer lösa hundar!
    Och detta kommer från en av de hundägare som också är ute på löparspåren och har träffat på livrädda joggare. Men man får helt enkelt acceptera att hundarna ska vara kopplade eller precis bredvid en och inte någonstans nära den andra personen.

Tack för svaret. Verkligen.
  • puss02
    Hundbloggerskan skrev (null) följande:

JAg håller med dig. Anmäl detdär ålahuet!!
  • Aniiee

TS, stå still om hunden kommer. De flest hundar som "springer på" löpare gör det för att det är roligt att springa, och de vill inget illa, utan vill leka.

För övrigt är det ALDRIG förbjudet att ha hundar lösa, utom i vissa områden (naturreservat, mest). Lagen säger tydligt och klart att hundar ska vara kopplade ELLER "hundägare ska ha sådan kontroll över hunden att den inte riskerar störa vilt". Dvs, den allmänna, rikstäckande lagen om "koppeltvång" är en myt, den lokala/ kommunala ordningsstadgan gäller, och den får du kolla upp vad som gäller där du bor. Dock har de flesta inte sådan kontroll över sina hundar och de flesta hundar har heller inte den mentaliteten.

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
Svar på tråden Jag gillar löpning och är rädd för hundar.