skärmtid
Hur mycket skärmtid har era barn i 9-11 års åldern?
1 timme
1 timme innefattar det tv dator telefon och platta? Tycker det är skitsvårt. Skulle gärna se att barnen hade typ 0 eller 30 min
De får spela på sina plattor på morgonen efter att de är klara med alla morgonbestyr och redo att ge sig iväg till skolan: ca 0-30 min.
Helger har vi fri skärmtid efter kl 16, om vissa sysslor är klara (inget särskilt betungande: mer att de inte ska leva rövare och sedan inte plocka upp efter sig när det är dax att spela eller strunta i läxorna). Ofta gör man ju annat på helgeftermiddagarna så det blir ju oftast inte att de sitter i timmar. Men om de vill se något program eller någon film eller spela så ska de veta att det finns tid till det med.
Vi brukar också ta med plattorna om vi ska till tandläkaren eller om de måste hänga med på något jobbmöte där de förväntas vänta tyst och stilla.
Äldste killen får också spela 30 min-1 h när han har kompisar här. De är en stor social grej med minecraft och annat.
1 timme innefattar det tv dator telefon och platta? Tycker det är skitsvårt. Skulle gärna se att barnen hade typ 0 eller 30 min
Skulle gärna se att barnen hade typ 0 .... min
Det är inte att säga stopp som är svårt. Mer att hitta en lämplig tid. Tex hade vi skärmförbud när barnen hade kompisar, men då var det två av sonens kompisar som slutade komma för de vill bara spela. Känns hemskt mot sonen
min syster har obegränsat sålänge hon lyssnar och sköter sig osv, hon är 9 och har nästan lessnat på det,hon brukar oftast ha på någon film på datan när hon leker:)
Vi har inga begränsningar, eftersom vi har vettig sysselsättning på vår fritid. det innebär att den tiden dottern väljer att spela x-box eller sitta med dator eller Ipad blir ganska liten och helt ok att sitta då.
Det är inte att säga stopp som är svårt. Mer att hitta en lämplig tid. Tex hade vi skärmförbud när barnen hade kompisar, men då var det två av sonens kompisar som slutade komma för de vill bara spela. Känns hemskt mot sonen
Mina döttrar är snart 11, 8 1/2 och 4 1/2. Äldsta använder iPad en del i skolan. På vardagarna försöker vi ha 0 skärmtid. De har läxor, ibland kompisar, aktiviteter och sen läser de mycket (har 30 minuters läsning i läxa varje dag - och när de väl börjat läsa så kan de läsa länge). Lillan blir helt handlingsförlamad om hon får för mycket skärm i veckan, då kan hon inte leka nånting sen, det är precis som om hennes fantasi och leklust försvinner med skärmtiden.
På fredag kväll får de 2 timmar. Och på helgen 2 timmar. Vill de köpa sig till mer tid på helgen gör de det med vårt poängsystem där de får poäng för olika sysslor.