• Ensammamma86

Köldskadade kinder??

Ja eller det är nog inga frågetecken utan jag vet att min dotter på 6mån har fått köldskada på sina båda kinder efter att hon var ute i kyla för ca 1,5v sedan. Hon var röd om kinderna (inga vita fläckar) och efter att hon kommit in och blivit varm om dessa har rödheten hållt i sig. Nu igår upptäckte jag att hon har en djupare förhårdnad om båda kinder och de har börjat blåna samt bli marmorerade. Hon visar inga tecken till smärta.

Är det någon som varit med om liknande?? Är det något man kan göra nu i efterhand förutom att smörja med fet kräm och skydda mot kyla? Och framför allt: hur läkte detta och blev han/hon helt återställd???

Jag har googlat som en galning efter prognos osv men hittar ingen direkt info. Ska ringa BVC imorgon men har lite ångest nu och vill gärna få svar på mina frågor så fort som möjligt :). Stackars tös :( :(!

• Svar på tråden Köldskadade kinder??
  • Annelie 76

Min son blev röd och skorvig om kinderna när det var kallt ute utan att ha skadat sig. Inget jag gjorde eller smörjde hjälpte. Nu är han 3 och fortfarande lite skorvig men inte längre röd. Jag hade också så när jag var liten så jag vet att det inte är farligt. Det kan inte vara sånt på ditt barn också?

• Ensammamma86
    Annelie 76 skrev 2015-01-04 21:19:53 följande:

Min son blev röd och skorvig om kinderna när det var kallt ute utan att ha skadat sig. Inget jag gjorde eller smörjde hjälpte. Nu är han 3 och fortfarande lite skorvig men inte längre röd. Jag hade också så när jag var liten så jag vet att det inte är farligt. Det kan inte vara sånt på ditt barn också?

Tack för svar! Skönt att läsa att det inte är någon fara för din sons kinder :). Men min tjejs kinder beter sig lite annorlunda. Det är mer som en djupare reaktion på kylan. Den ytliga huden är intakt och mjuk. Men det syns som sagt en marmorering och det finns en tydlig svullnad inuti kinderna, stora som kanske en enkrona.
  • ssa123

Våran son fick köldskada på ena kinden när han var runt året. Såg ut så som du beskriver. Vi var tom till läkare med honom och visade upp det. Vi smorde smorde och smorde med fet kräm. Det la sig, men fort gick det inte.

Varje vinter efter det smorde vi och förskolan med fet lräm så fort han gick ut. Även om det inte var jättekallt. Idah är han nio år och nu smörjer vi inte längre och det syns inget alls på kinden. Men vi smorde nog tills han var sex år. Annars kom det tillbaks så fort han gick ut

• Ensammamma86
    ssa123 skrev 2015-01-15 23:41:46 följande:

Våran son fick köldskada på ena kinden när han var runt året. Såg ut så som du beskriver. Vi var tom till läkare med honom och visade upp det. Vi smorde smorde och smorde med fet kräm. Det la sig, men fort gick det inte.

Varje vinter efter det smorde vi och förskolan med fet lräm så fort han gick ut. Även om det inte var jättekallt. Idah är han nio år och nu smörjer vi inte längre och det syns inget alls på kinden. Men vi smorde nog tills han var sex år. Annars kom det tillbaks så fort han gick ut

Tusen tack för det svaret!! Jag förstår att det kan vara olika men det är en tröst att er son blev besvärsfri så småningom! Min största oro är att jag har orsakat en skada som ger henne men för livet!! Var han nå besvärad av detta? Kall, ont, känselbortfall??
  • ssa123

Precis det var min rädsla med! Jag minns inte exakt hur det var när skadan var ny. Tror att det ömmade lite om man rörde men inte så det gjorde ont. Och huden hettade. Och snyggt var det inte. Kommande år märkte man direkt att fläcken blev röd även vid bara nån minus grad och även fast vi smorde, men aldrig ont. Nu förtiden går det öht inte se på vilken kind det var ens och han är inte känsligare än andra för kylan. Men var beredd på att det kommer återkomma flera vintrar framöver. Jag trodde han skulle ha problem vintertid resten av livet faktiskt.

• nojjigamorsan

Hur har det gått? Min dotter på 6 mån har drabbats av exakt samma. Mjuka, lena kinder men hårda knölar under huden. Var till bvc idag men de ska återkomma imorgon när den mest erfarna bm är åter på jobbet. Jätteorolig.

• Ensammamma86
    nojjigamorsan skrev 2015-01-19 22:29:33 följande:

Hur har det gått? Min dotter på 6 mån har drabbats av exakt samma. Mjuka, lena kinder men hårda knölar under huden. Var till bvc idag men de ska återkomma imorgon när den mest erfarna bm är åter på jobbet. Jätteorolig.

Ursäkta, har inte sett ditt inlägg förrän nu och nu kanske du redan fått svar. Jag var till läkare med detta men det enda hon sa var att man inte gjorde något utan avvaktade för att se var det tar vägen. Hon sa att det helt klart var en köldskada men att detta inte är ovanligt. Blev det värre skulle jag naturligtvis kontakta dem igen. Hon sa att skadan borde vara helt återställd om ett år men jag räknar med att huden kommer att vara känslig i minst några år. Och ja, se till att skydda kinderna mot kyla samt smörja dom med en fet salva om kvällarna.

Nu är det ca 1 månad sedan som hon fick skadan och nu kan man knappt känna förhårdnaden. Hon är fortfarande rosig om kinderna och ibland marmorerad men verkar inte alls bekymrad. Det enda som hon tycker är jobbigt är när hennes mamma ska vara och peta i rånarluvan som hela tiden rör på sig så den blottar kinderna :).

Vad sa den mer erfarna sköterskan idag till er??
  • Kakankaka

Ett tips är att försök att inte tvätta ansiktet på morgonen, så så mycket av hudens egna fett är kvar innan ni går ut, sen att smörja med miniderm tycker jag är kanonbra! Min son blir lätt jätteröd, men aldrig fått sådana förhådnader men blir väldigt torr och röd, smörjer honom även med mildison och sen väntar en stund och sen miniderm på det, det är kanon!

• nojjigamorsan

Tack för svar! De hörde aldrig av sig från bvc idag så jag misstänker att hon inte kom tillbaka som planerat eller så har de tillbringat dagen åt att leta information och experttips

Min tjej verkar inte lida särskilt mycket av skadan, verkar inte ha ont eller så. Det är mest jag som är orolig över att det röda och marmorerade aldrig kommer försvinna. Samt att hon kommer få bestående men. Fast det känns tryggt att andra i tidigare inlägg varit med om samma och att det verkar försvinna med tiden.

Har förstått att man ska smörja med fet salva som inte innehåller vatten. Men det känns fel på nåt vis eftersom hon inte är ett dugg torr. Är rädd att man rubbar hudens egna fettproduktion genom att tillföra fett från salva...

• Anonym (rödkindad)

Jag är 36 år. Min mamma var ute med mig när jag var runt året och då blev mina kinder köldskadade. Lite senare i livet lyckades jag bränna kinderna i solen.

Min mamma har alltid haft sjukt dåligt samvete för detta men skadan läkte ganska fint. När jag tränar och blir riktigt varm blir jag ganska röd om kinderna. Och jag har aldrig behövt rouge då jag är naturligt "rosig".

Jag har inte lidit av det men hoppas givetvis att era barns köldskador läker fint! Tänk på att skydda från både isande blåst, kyla och sol och smörj när det behövs.

Svar på tråden Köldskadade kinder??