• KakanSmakan

Ni som cyklar till jobbet.

Ni som cyklar till era arbetsplatser (eller andra ställen) kan ni vara snälla och svara på lite frågor? Jag vill gärna börja cykla till jobbet, och har velat göra i många år, men tvekar lite eftersom jag har dåliga erfarenheter av punktering etc (löjligt, ja jag vet).

Mellan mitt hem och jobbet är det lite drygt 14 km. Hur långt cyklar ni? är 14 km för mycket? Det blir 28 km fram och tillbaka per dag.

Vad har ni för cykel? Däcken är väl framför allt intressant då jag som sagt ofta får punktering på min nuvarande cykel. Jag planerar att köpa en ny cykel men behöver råd om vilken sort. Det finns ju tunna däck, och grövre däck?

Staden jag bor i har en "cykelplanerare" på sin hemsida. Cykelplaneraren tror att det skulle ta mellan 50-60 minuter att komma till arbetet om jag använder deras rutt. Vad tror ni? Hur snabbt cyklar ni?

Hoppas någon svarar! Tack på förhand, 

Elena

• Svar på tråden Ni som cyklar till jobbet.
  • KakanSmakan

...jag bara "det blir 28 km fram och tillbaka per dag"... som om ni inte kunde räkna ut det själva...Tomte

• tundra

Jag cyklar och det viktigaste är att ha en reservcykel som går att använda vid punktering. Det är ju det som är jobbigast på morgonen om punka skulle vara ett faktum.

Runt 10 km är väl helt ok nu när jag har familj och dagislämning. 14 hade varit perfekt innan ungarna. I lugn motionärstakt borde det ta ca 50-60 min beroende på lutning.

Tycker att det är superbra för både själ, kropp och miljö. Ge de nya vanorna tid att sätta sig så är du fast sedan.

• Palestrina

Jag cyklar men har mycket kortare än du... Har cyklat i många år och mina erfarenheter av punktering är att det främst har att göra med i vilket skick dina däck är. Har du nya däck blir det inte så lätt punktering. Gamla eller slitna däck är en helt annan historia.

50-60 km för 14 km låter inte orimligt med en bra cykel. Det du får tänka på är att du kan bli svettig... så har du möjlighet att duscha på jobbet, planera för det, eller ha ett ombyte för kläderna närmast överkroppen åtminstone.

• sportpappa

Att få punktering är väldigt ovanligt om man inte har utslitna däck, dåligt pumpade däck eller om man kör upp för stenkanter utan att ta det lugnt och klämmer slangen.
    Börja med att ha däck som inte är nedslitna. Pumpa upp dem så att de är hårda. Kolla maximalt däcktryck. Det står på sidan av däcket. Om det är halt ute så kan du släppa lite på trycket eller skaffa dubbdäck.
    Eftersom du råkar ut för punktering då och då så se till att lära dig byta slang snabbt och ha med dig verktyg, extra slang och pump. När du är van så tar det runt 10-15 minuter att fixa en punka. Den trasiga slangen tar du med dig hem och lagar om du vill spara lite pengar och vara miljömedveten.
    Du övar hemma med just de verktyg och den pump du har med dig. Byt slang fram och tillbaks några gånger så att du kan det.

Du nog att bli svettig så ta på dig träningskläder och duscha på jobbet. Se det som din träning.

Angående att köpa ny cykel så ska du köpa en som passar dig, dvs. som du tycker känns bra och som du vill cykla på. Åka till en riktig cykelbutik. Prata med dem. Provcykla och se vad som känns rätt.
    Däckens bredd är inget du bör lägga någon vikt vid. Det är andra faktorer som avgör om du får punktering eller inte.

• KakanSmakan

Tack för alla tips!

Dusch har jag i källaren på jobbet så det är inga problem :)

Ska ta mig till en cykelbutik under veckan.

• Rabarbapuppa

Jag har 23-24 km enkel väg till jobbet. Tar ca 50 min. 
    Jag cyklar lite vad som passar. Är det dåligt väder o kladdigt blir det kanske mountainbike eller min hybrid som har stänkskärmar. Om det är bra väder blir det racern. 

Har haft en punktering på två år, peppar peppar. Som tidigare sagts: Slangar och däck ska vara fräscha o bra, då får du inte mkt punkteringar oavsett om det är smala eller tjocka däck. 

Ganska snart kommer det bli kul med cykling, så köp ingen trist stålhäst av "damtyp" eller gammaldags design. Tungt och trist och du vill bara lägga av. Köp en bra cykel hos en riktig cykelhandlare, en så kallad "hybrid" är vettigt, så får du plats med stänkisar och liknande. Själv har jag en Bianchi Camaleonte. Googla så fattar du typen. 

I ärlighetens namn går pendlarresan nästan lika bra på en mountainbike för mig, men i och med att däcken är grövre så blir det lite mer rullmotstånd. 

/puppa

• frökenelisabeth

Jag hade 11 km till jobbet, cyklade ibland, och det tog 35-40 minuter så tiden där låter väl rimligt. 

Jag har bra erfarenhet av s k "punkteringsfria" däck (som givetvis kan punktera ändå, men inte så lätt). Men oavsett vad, så tror jag det är vettigt att byta däcken en gång om året eller så när du kommer cykla så mycket. 

Glöm inte cykelhjälm, reflexer och lampor fram och bak  

Svar på tråden Ni som cyklar till jobbet.