• Anonym (ledsen och frustrerad)

åttaåring falskanmäler oss åt sin mamma

När åttaåriga bonusdottern kommer tillbaka hem till oss från sin mamma så börjar helvetet. Hon är där förlängd varannan helg. Hon säger emot allt, hon hotar, hon kan inte ta ett nej. Hon beter sig respektlöst mot barn i hennes egen ålder samt vuxna. Hon kastar saker och smäller i skåp och dörrar. Hon förväntas sättas på en piedestal och få allt hon pekar på i affärerna. Hon gnäller och ska spela vuxen. Hon säger otrevliga uttryck som hon inte lärt sig hemma hos oss och hon ljuger om allt, stort som smått. Hon har en frånvänd självbild och är perfekt i hennes ögon, hon gör aldrig fel eller säga dumma saker även om människor i hennes omgivning blir ledsna på hennes beteende. Hon har fått tvångstankar som sin mamma och som styr henne och indirekt vår planering i vardagen. Hon visar ingen empatiförmåga och får hon inte som hon vill gråter hon efter mamma på kvällen. Får hon inte som hon vill hotar hon med att hon ska gå till skolan och berätta hur dumma vi är mot henne. Hon lyfter inte ett finger hemma och lyssnar inte och kommer inte om någon ropar. Hon visar inget intresse och respekt när hennes släkt träffar henne och vill skämma bort sitt barnbarn/kusin. Vi vet att hennes mamma lär henne att bete sig såhär hemma hos oss.  

Hon har vid flera tillfällen under förra året gått till sin fröken och pedagoger samt skolsköterska för att ljuga om att pappa slår henne och att jag som bonusmamma är elak mot henne. Hon har blivit förhörd av socialtjänst ett flertal gånger och varit med om ett polisförhör och hon verkar tycka det är spännande och älska uppmärksamheten. Hon berättar inte ett ljud om detta för oss när det väl har skett. Enligt soc-handläggare har hon berättat saker som att vi är dumma mot henne, framförallt hennes pappa. Han är dum och låter henne inte leka med ipaden just när hon vill. Enligt henne så tar han tag i hennes jacka och trycker upp henne mot väggen och skriker och svär mot henne. När hon beskriver sin mamma så är hon bäst, de gör roliga saker, hon får göra som hon vill och hon vill vara mer med mamma. Hon berättar inte att hennes pappa skjutsar henne till kompisar, ordnar klassfester, skjutsar henne på fotbollscuper och träningar flera gånger i veckan. Hon berättar inte att hon har ett eget rum hos pappa som hon själv har inrett och regelbundet får leka med kompisar, får bestämma mat hemma och vara med och baka, leka med oss hela dagarna. Att hon alltid är i centrum hemma hos oss.  Om hon så gärna vill vara hos sin mamma och behandla oss på det här sättet så tycker jag att hon ska få flytta till sin mamma som vi vet inte bidrar med hälften av hennes vardagliga barnbehov. Jag orkar inte gå runt och tassa på tå för den här tjejen, gå runt med en klump i magen över att min sambo ska bli anmäld för att hans dotter ständigt ljuger om oss. Det har räckt med att hennes mamma ständigt anmäler och förtalar oss. Gå runt med en klump i magen av att min sambo säkert kommer få sitta häktad för att han snart kommer bli misstänkt för ännu grövre brott.

Detta tär på oss, det tär på orken, det tär på familjen. Det tär på motivationen att försöka bygga upp en relation med det här barnet igen. Hon hade en underbar relation med sin pappa för ett år sedan, även med mig. Hon har alltid bott nästan heltid hos sin pappa på grund av hennes mammas bristande omsorg och hennes ständiga vårdnadstvister. Sedan ett år tillbaka så är relationen med barnet som bortblåst. Hon gör exakt det hennes mamma säger att hon ska göra och mamman vill helt plötsligt ha sin dotter igen. Lika barn leker tydligen bäst. Bonusbarnet ifråga är åtta år gammal. Ska sambon släppa henne till sin mamma för att skydda sig själv och sitt eget liv och hoppas på att hans dotter när hon blir äldre kommer att komma tillbaka och förstå varför pappa gjorde som han gjorde?

Jag kan tillägga att alla misstankar avskrivs från oss hela tiden, men det slutar inte och vi går igenom detta om och om igen så fort en ny anmälan dyker upp, det är inte ett värdigt liv min sambo har. Barnet ifråga kan inte heller må bra av detta i slutändan.  Jag stöttar min sambo i vad han än väljer att göra men jag vet att han kommer kämpa in i det längsta för sin dotter. Frågan han ställer sig hela tiden är att kommer dottern må bättre av att han lämnar henne till mamma så att hon slipper komma ikläm hela tiden? Att han sväljer sin stolthet som pappa och gör det dottern verkar vilja genom att hon ljuger och anmäler oss?

• Svar på tråden åttaåring falskanmäler oss åt sin mamma
    Anonym (?) skrev 2015-01-05 13:13:30 följande:

"Barnet kan inte heller må bra av detta i slutändan"? Hallå, är det inte uppenbart att hon mår jättedåligt? Varför tror ni annars att hon beter sig som hon gör?

Jag tror att vuxna ibland glömmer bort att barn är barn och deras anledningar bakom vissa beteenden är inte desamma som om det vore en vuxen som hade samma beteenden. Hon verkar befinna sig i en situation hon själv lider av, hennes beteenden verkar vara protester och rop på hjälp.

Jag skrev tråden ur min och min sambos perspektiv. Självklart mår barnet dåligt och vi har suttit i oändliga samtal med soc och gjort orosanmälningar angående vad hennes mamma utsätter henne för. Ingen hjälper och soc gör ingenting utom att ta anmälningarna mot min sambo som råkar vara en man på allvar.
    Vår enda önskan är att det här barnet ska få leva som ett barn utan att behöva vara sin avsundsjuka mammas budbärare. Självklart protesterar hon och mår dåligt, det är inte ett friskt beteende som hon har utvecklat. Hon var en jättefin gullig tjej för cirka ett och ett halvt år sedan innan hennes mamma började dra in henne i detta. Vi ser ingen lösning på detta och myndigheterna kan inte erbjuda någon hjälp eftersom hon i deras system inte utsätts för något synligt av hennes mamma. Det är vi som lever med henne som ser och hör allt.
    Anonym ( ) skrev 2015-01-05 13:26:01 följande:

Du skriver: Vi vet att det är mamman som får henne att bete sig så hos oss.

Hur kan ni veta detta? Det kan ju faktiskt vara så att hon verkligen inte trivs hos er?

Fula ord lär sig barn i skolan.

Bup kan pappan ta henne till själv. Märkligt att han inte ens kollat upp det.

Vi vet det för att vi har personer som varit vänner med mamman tidigare och har brutit kontakten med henne och sen berättat vad mamman lär dottern att säga. Mamman ifråga har även bett hennes vänner och släktingar att falskanmäla oss för barnmisshandel. De är rädda och vill inte vittna för oss för då kommer den här mamman dra in kriminella människor i detta för att hämnas mot dem. Vilket hon inte längre vågar göra mot oss då vi polisanmälerdetta direkt.

Ja om dottern inte trivs hos oss så får hon gärna säga det till oss och flytta till sin mamma, det är därför jag har startat den här tråden. Att vi kanske bör ge upp. Om nu barnet ljuger och för att hon vet att hon kanske får bo mer hos mamma då så kanske det är det hon ska göra?  

De fula ord hon lär sig är på det hemspråk hennes mamma talar, inga andra barn i hennes klass/skola talar det språket.

Bup har vi tidigare kontaktat och de behövde även mammans samtycke då. De gjorde även bedömningen att det inte var så allvarligt och ville inte erbjuda samtalshjälp i dagsläget för barnet ifråga. Pappan ska ta henne till bup om han får igenom ensam vårdnad längre fram i år då barnet redan nu sitter i diverse samtal med myndigheter och behöver den lugn och ro som finns att tillgå.
  • Anonym (?)
    Anonym (ledsen och frustrerad) skrev 2015-01-05 13:38:22 följande:

Vi vet det för att vi har personer som varit vänner med mamman tidigare och har brutit kontakten med henne och sen berättat vad mamman lär dottern att säga. Mamman ifråga har även bett hennes vänner och släktingar att falskanmäla oss för barnmisshandel. De är rädda och vill inte vittna för oss för då kommer den här mamman dra in kriminella människor i detta för att hämnas mot dem. Vilket hon inte längre vågar göra mot oss då vi polisanmälerdetta direkt.

Ja om dottern inte trivs hos oss så får hon gärna säga det till oss och flytta till sin mamma, det är därför jag har startat den här tråden. Att vi kanske bör ge upp. Om nu barnet ljuger och för att hon vet att hon kanske får bo mer hos mamma då så kanske det är det hon ska göra?  

De fula ord hon lär sig är på det hemspråk hennes mamma talar, inga andra barn i hennes klass/skola talar det språket.

Bup har vi tidigare kontaktat och de behövde även mammans samtycke då. De gjorde även bedömningen att det inte var så allvarligt och ville inte erbjuda samtalshjälp i dagsläget för barnet ifråga. Pappan ska ta henne till bup om han får igenom ensam vårdnad längre fram i år då barnet redan nu sitter i diverse samtal med myndigheter och behöver den lugn och ro som finns att tillgå.

Skrämmande hur lite hjälp det finns att få egentligen för barn som far illa.
  • Anonym (Hepp)

Din historia läcker som ett såll. Bup behövde ok från mamman, soc tror inte på pappan, mamman tvingar andra att falskanmäla och har kriminella kontakter som ska hämnas... Det är lite väl mycket ingredienser i din soppa för att den ska smaka bra.
  • Anonym (?)

Om allt det du skriver är sant sâ kan jag i alla fall inte förstâ varför ni funderar pâ att ge upp pâ flickan. Det är väl det sista man tänker pâ när ett barn mår sâ dåligt, att överge det?
  • Anonym (OMG!)
    Anonym (Hepp) skrev 2015-01-05 14:02:05 följande:
    Din historia läcker som ett såll. Bup behövde ok från mamman, soc tror inte på pappan, mamman tvingar andra att falskanmäla och har kriminella kontakter som ska hämnas... Det är lite väl mycket ingredienser i din soppa för att den ska smaka bra.
    Då är vi i alla fall två som reagerar på det.
  • Anonym (:-()
    Anonym (OMG!) skrev 2015-01-05 14:20:05 följande:

Då är vi i alla fall två som reagerar på det.

Vi är 3.
  • Anonym (OMG!)
    Anonym ( ) skrev 2015-01-05 14:29:20 följande:
    Vi är 3.
  • Anonym (Nix pix)

Nu är vi fyra efter att jag läst igenom allt.

• Phalaenopsis
    Anonym (Hepp) skrev 2015-01-05 14:02:05 följande:
    Jag har hört värre historier som varit sanna.
  • Anonym (kjkljlkj)

Släpp ungen och låt henne flytta hem till sin mamma och rädda er själva! 

Jag har varit på samma ställe som du och det bryter ner en fullständigt! Man har till slut inget liv och kämpar och sliter i ett krig man aldrig kommer att vinna. Mamman får alltid rätt och klarar sig alltid undan hur störd hon än är. Hjälp från soc och bup är bara att glömma. 

Här blev det konstaterat av bup att det "var relationen till mamman" som gjorde att barnet var sjövild, efter i skolan, hade problem med kompisar, lärare. Pappan ville inget hellre än att barnet skulle bo heltid hos honom och hade alla möjligheter till en stabil grund att stå på för barnet men barnet fick ändå bo kvar hos mamman. Soc gjorde ingenting. Alltså inte ens efter en utredning hos bup där allt elände konstaterades.

Det kan låta som dålig sience fiction men sånt här pågår ständigt och särskilt med galna biomammor som utövar PAS på sina stackars barn.

Här lever vi på hoppet om att barnet kommer förstå allt när det blir tillräckligt gammalt och kommer då få läsa socialens papper, alla polisanmälningar, utredningen från bup och alla anteckningar pappan gjort. 

Så rädda er själva och er relation!

Svar på tråden åttaåring falskanmäler oss åt sin mamma