• Mikaelahanssons

Ställa krav på hunden, vad menas med de?

Hej!

Jag undrar om någon kan förklara vad som menas med att "ställa krav på hunden"?

Det jag har hittat på google är att man ska visa med fysisk kontakt/kroppsspråk eller med utebliven belöning.

Men utebliven belöning sker ju alltid då hunden inte gör vad jag vill den ska göra, de räknas väl inte som ett krav?

Om jag ska visa de fysiskt ska jag då tex gå och hämta hunden när jag ropar på den och den inte kommer?

Hoppas någon kan förtydliga detta lite för mig, tack! :)

• Svar på tråden Ställa krav på hunden, vad menas med de?
  • Dexter dot com

Att ställa krav betyder att du ser till att hunden genomför det du ber om men för att kunna ställa krav måste du vara 100% säker på att hunden verkligen vet vad du menar och kan uppgiften du kräver av den. Personligen tror jag hunden inte kan/vet vad du vill om den inte gör som den blivit tillsagd. Många tror felaktigt att hunden trotsar men en hund gör alltid det den vinner något på så antingen sitter inte kunskapen hos hunden, du som ägare är otydlig  eller så har man tränat med för dålig motivationshöjare.

Jag själv jobbar utan att ställa krav eftersom jag inte ser någon fördel med det utan jag jobbar med att belöna allt bra och försöker vara den roligaste och intressantaste min hund vet. Jag vägleder hellre min hund till rätt beteende än korrigerar den. Jag tycker resultatet blir bättre om jag lugnt och tyst visar min hund en gång till hur jag vill ha det än att jag höjer rösten och blir irriterad över att hunden gör fel.

Svar på tråden Ställa krav på hunden, vad menas med de?