• Evernote

Asylsökandes antal eller kostnader viktigast?

En inringare i Ring P1, som reste mkt sa han, tyckte sig ofta få se för höga siffror om antalet invandrare. Han månar alltså om asylinvandringen men jag slår vad om att han inte betalar klimatkompensation, det gör bara 1% av de resande. Det är alltså bättre att låta en del bo här och alla människor dör ut sedan!

En annan tyckte att politiker ljuger om för höga invandringskostnader och det är väl egentligen det mest intressanta.

En tredje upprepade att det är "13% emot 87%".

sverigesradio.se/sida/avsnitt/483070

Det gäller att ha skygglapparna på för nästa program handlade om det kriminella nätverket med Assyrier-Syrianer som kostat 250 miljoner=en kvarts miljard att rensa upp. 
    sverigesradio.se/sida/avsnitt/479778
    Jämför med att UNHCR får ½ miljard till 52 miljoner flyktingar i Närområden.

Kostnaderna för de som kommit har varit 60-250 miljarder per år i ren nettoförlust och lär öka nu. Den lägre siffran är från regeringen och den högre en utredning i Handelshögskolan.

Nu när allianspolitiken upphört ska man räkna det politiska läget som var före 2006 då M, S och SD i klar majoritet var emot ökade asylkostnader emot minoriteten FP, V och MP främst, ibland även C och KD. Vad blir det i % 70-30 ungefär?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Asylsökandes antal eller kostnader viktigast?
  • Evernote
    Anonym (Runa) skrev 2015-01-06 18:05:12 följande:
    Men Runes och DSP är viktigast

Det behövs någon med hans kunskaper och förmåga för att hålla ihop en allians mellan M, S, SD och DSP.

Tänk bara på alla snillrika tankar han förmedlat här på Familjelivet under åren som gått, man blir häpen över att så mycket klokhet kan finnas hos en ända person.

Kan inte ni miggor bjuda in honom så att han kan hjälpa er med asylbedömningarna?

Jag vill också poängtera att det är hos Runes och DSP nyckeln till evigt liv för oss Svenskar finns!
    "ända?
  • Anonym (Migga)
    ölburk2 skrev 2015-01-06 18:40:41 följande:

Än en gång så finns inget som helst underlag för hur de sk kostnaderna är beräknande.., alltså är dom för mig rena lögnar å sanningen är istället att vi svenskar tjänat storkovan på invandringen.., ja vad är skillnaden att jag påstår det å vad TS påstår, ingen alls är svaret.

http://eso.expertgrupp.se/rapporter/20093-invandringen-och-de-offentliga-finanserna/
  • Evernote

Än en gång så finns inget som helst underlag för hur de sk kostnaderna är beräknande.., alltså är dom för mig rena lögnar å sanningen är istället att vi svenskar tjänat storkovan på invandringen.., ja vad är skillnaden att jag påstår det å vad TS påstår, ingen alls är svaret.

Det finns massvis, vanlig invandring är lönsam men det äts upp stort av asylinvandringen, så det lönar sig mångfalt bättre att hjälpa många fler på plats än här.
  • Molle1981

Det behöver man inte vara Einstein för att räkna ut ölburken och sedan är det bara att öppna upp ögonen för att se vad den har för sociala effekter på vårt samhälle.
  • ölburk2
    Erkänner att det är för långt för mig att sätta sig in i, så peka ut var siffrorna/sammanställningen (debit-kredit) finns så kan vi ta det från där.
    Det ska bli intressant å se vilka poster som finns med å över hur lång tid dom löper..

Jag har än adrig stött på en sammanställning med tillräckligt många parametrar för att nettokostnaden ska anses tillförlitlig.., oftast är det siffror från myndigheter som används, alltså siffror som aldrig innehåller inkomster eller versamheter som har en utkomst indirekt från invandringen, detsamma gäller förstås även utgifterna..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Molle1981 skrev 2015-01-06 19:15:16 följande:
    Det behöver man inte vara Einstein för att räkna ut ölburken och sedan är det bara att öppna upp ögonen för att se vad den har för sociala effekter på vårt samhälle.
    Vet inte vad du menar, vad jag däremot vet så är det, att över tid har alltid invandringen varit bra för Sverige.., så kommer det förstås att bli även nu.

Varför, jo för att det är långt billigare att hysa vuxna i arbetsför ålder å få dom i arbete, än att under minst 20 år bekosta vård, omsorg, sjukvård å utbildning för svenskfödda barn..

Så tramsandet om att vi i Sverige inte har råd, är bara skitsnack, vad det handlar om är att SD inte vill ha hit några utlänningar. 
  • Anonym (Migga)
    ölburk2 skrev 2015-01-06 19:22:07 följande:
    Vet inte vad du menar, vad jag däremot vet så är det, att över tid har alltid invandringen varit bra för Sverige.., så kommer det förstås att bli även nu.

Varför, jo för att det är långt billigare att hysa vuxna i arbetsför ålder å få dom i arbete, än att under minst 20 år bekosta vård, omsorg, sjukvård å utbildning för svenskfödda barn..

Så tramsandet om att vi i Sverige inte har råd, är bara skitsnack, vad det handlar om är att SD inte vill ha hit några utlänningar. 
    Nejdå, S och M var som SD före 2006 och asylinvandringen har varit en nettoförlust i tiotals år, decennier alltså sedan de börjat komma långt ifrån och inte passar in så bra.

Invandring har alltid varit bra, om det inte har med asyl att göra.
    Om det är lönsamt skulle givetvis fler länder vara öppna. Tror du alla andra är dumma eller kan det vara tvärtom? 
  • ölburk2
    Anonym (Migga) skrev 2015-01-06 19:40:22 följande:
    Nejdå, S och M var som SD före 2006 och asylinvandringen har varit en nettoförlust i tiotals år, decennier alltså sedan de börjat komma långt ifrån och inte passar in så bra.

Invandring har alltid varit bra, om det inte har med asyl att göra.
    Om det är lönsamt skulle givetvis fler länder vara öppna. Tror du alla andra är dumma eller kan det vara tvärtom? 

Än en gång, var å hur har man fått fram siffrorna.., som du vet så finns det åsikter som går tvärt emot..

Ja det kanske inte vore så dumt om fler att släppa in fler invandrare, faktum är ju att Tyskland å Sverige som tagit emot flest, är de som klarade den ekonomiska krisen bäst.., så inte kan det vara speciellt kostsamt med det som facit..

Å som jag skrev, om vi i Sverige inte klarar av kostnaderna för invandringen, som är billig i jmf med att fostra, vårda å utbilda svenskfödda barn, hur ska vi då göra för att bli flera å rätta till den snedvridna åldersfördelningen?

• Molle1981
    ölburk2 skrev 2015-01-06 19:54:35 följande:

Än en gång, var å hur har man fått fram siffrorna.., som du vet så finns det åsikter som går tvärt emot..

Ja det kanske inte vore så dumt om fler att släppa in fler invandrare, faktum är ju att Tyskland å Sverige som tagit emot flest, är de som klarade den ekonomiska krisen bäst.., så inte kan det vara speciellt kostsamt med det som facit..

Å som jag skrev, om vi i Sverige inte klarar av kostnaderna för invandringen, som är billig i jmf med att fostra, vårda å utbilda svenskfödda barn, hur ska vi då göra för att bli flera å rätta till den snedvridna åldersfördelningen?

Tesen att det är mer kostsamt att utbilda svenska barn än invandrare bygger helt på att den som invandrar redan har en utbildning och direkt kan komma i jobb, vilket inte är fallet för majoriteten som invandrar till Sverige.

Att Sverige har en skev åldersfördelning (grundar sig i tanken på att alla 40-talister som skulle gå i pension) var en ren överdrift och en floskler som förnekarna använder än idag, även om de sista 40-talisterna går i pension i år och idag har vi istället för brist på arbetare, en rekordstor arbetslöshet.

Tycker du ska läsa på lite innan du skriver av dig här och framför allt använda lite sunt förnuft mellan ölen ;)
  • Anonym (Migga)
    ölburk2 skrev 2015-01-06 19:15:55 följande:
    Erkänner att det är för långt för mig att sätta sig in i, så peka ut var siffrorna/sammanställningen (debit-kredit) finns så kan vi ta det från där.
    Det ska bli intressant å se vilka poster som finns med å över hur lång tid dom löper..

Jag har än adrig stött på en sammanställning med tillräckligt många parametrar för att nettokostnaden ska anses tillförlitlig.., oftast är det siffror från myndigheter som används, alltså siffror som aldrig innehåller inkomster eller versamheter som har en utkomst indirekt från invandringen, detsamma gäller förstås även utgifterna..
    Utredaren som inget parti i Riksdagen bestrider, för han har räknat lågt åt regeringen, har tagit alla invandrares inkomster och offentliga utgifter, det slutade på minus 1,75% av BNP då per år, hade pågått länge och är högre nu. 
    Detta efter andra utredningar på högre siffror. Den senaste oberoende tog med allt och blev dubbelt, dubbelt igen för samhället totalt.

Professor Ekberg nämnde 60 miljarder nu till valet, i SvT.
    Det finns i texten och tar tid att skumma igenom, men alla massmedia intervjuar honom då han är politiskt godkänd av alla partier.
  • Rataxes

Du är ju ändå inte intresserad av källhänvisningar har du skrivit i en annan tråd...
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Anonym (Migga)

Enligt denna utredning från Regeringen, är invandringens nettokostnader 60 miljarder per år för den offentliga sektorn.
    Introduktionen förskönar innehållet
    http://eso.expertgrupp.se/rapporter/20093-invandringen-och-de-offentliga-finanserna/
    Utredaren professor Jan Ekberg nämnde nyligen 60 miljarder och att förlusterna pågått i 40 år.
    Vi har skulder hos Staten och kommunerna på c:a 1.500 miljarder!

Professor Bo Södersten ansåg att det var så ungefär så för ett antal år sedan. (Han var även då sambo med fd Migrationsministern Birgit Friggebo!)

Docent Jan Tullberg (Handelshögskolan) har en massiv utredning att det är över 100 miljarder för offentliga sektorn och 250 totalt för hela samhället
    http://www.lasningen.se/ladda-ner-gratis-specialutgava/

http://morklaggning.wordpress.com/specialutgava-ladda-ner-gratis/

Enligt Lektor Lars Jansson är det mer och han är den enda som bestritts.

Att Ekberg hamnat lägst beror på vem han arbetat för, då han ex. blandat förlusterna för asylinvandringen, med vanliga invandrare som är en nettovinst, fast asylinvandring inte har med normal invandring att göra som vi alltid haft och önskat.

Vi tar emot många fler än Tyskland, räknat per innevånare och du tror väl inte att övriga länder inte kan räkna in en så god inkomst, som icke existerar?
  • Anonym (Runa)
    Molle1981 skrev 2015-01-06 18:34:27 följande:
    Och vem är Rune och vad är DSP?
    Här kan du se att DSP har 18 procent och tillsammans med SD har de majoritet. 

DSP är Runes parti.

En allians mellan SD och DSP kan bli verklighet till 2018. Enligt en nätkälla pågår det förhandlingar mellan Runes och Mattias Karlsson just nu.

www.familjeliv.se/forum/thread/73710622-viket-parti-vill-du-rosta-pa/1
  • Stjärnfall76

För att kunna svara på detta kan man så klart inte klumpa ihop alla invandrare i en klump.

Att ta emot asylsökande från tredje världen, utan eftrfrågad utbildning och som det tar i snitt 8-10 år för att komma i arbete, för vissa grupper är det betydligt längre tid, där förlorar man självfallet pengar och kostnaden är enorm. Särskilt om Sverige jämställer asyl med livstids försörjning inklusive allt utan motkrav. KOstnaden är enorm och vinsten är 0. 

Att hjälpa flyktingar känns självklart, även för SD, men att ta emot alla som kommer hit, ge PUT till dem som inte ens kommer direkt från krig utan har bott i EU flera år osv är inte sjysst mot våra svenska skattebetalare som får se vård, skola och omsorg kraftigt försämras samtidigt som skatteuttaget fortsätter vara skyhögt. Ca 10% av dem vi tar emot är flyktningar enl FNs definintion. Det är också dem SD vill fortsätta ta in, och det är också sådana som de flesta andra länder tar in, som tar in just 10% av de vi tar in.

Att ta emot andra gör att vi nu överger dem som inte kommer hit genom minskat bistånd. 

10% hade vi haft chans att kunna integrera utan att förstöra vår egen upparbetade välfärd.

Vad gäller invandring med specialkompetenser har vi klart allt tjänat på det. Men det är inte vad som händer just nu i Sverige.

• Anonym (Migga)
    Stjärnfall76 skrev 2015-01-07 12:58:55 följande:

För att kunna svara på detta kan man så klart inte klumpa ihop alla invandrare i en klump.

Att ta emot asylsökande från tredje världen, utan eftrfrågad utbildning och som det tar i snitt 8-10 år för att komma i arbete, för vissa grupper är det betydligt längre tid, där förlorar man självfallet pengar och kostnaden är enorm. Särskilt om Sverige jämställer asyl med livstids försörjning inklusive allt utan motkrav. KOstnaden är enorm och vinsten är 0. 

Att hjälpa flyktingar känns självklart, även för SD, men att ta emot alla som kommer hit, ge PUT till dem som inte ens kommer direkt från krig utan har bott i EU flera år osv är inte sjysst mot våra svenska skattebetalare som får se vård, skola och omsorg kraftigt försämras samtidigt som skatteuttaget fortsätter vara skyhögt. Ca 10% av dem vi tar emot är flyktningar enl FNs definintion. Det är också dem SD vill fortsätta ta in, och det är också sådana som de flesta andra länder tar in, som tar in just 10% av de vi tar in.

Att ta emot andra gör att vi nu överger dem som inte kommer hit genom minskat bistånd. 

10% hade vi haft chans att kunna integrera utan att förstöra vår egen upparbetade välfärd.

Vad gäller invandring med specialkompetenser har vi klart allt tjänat på det. Men det är inte vad som händer just nu i Sverige.

Märkligt hur KD och PK kan låta eländet fortsätta i närområdena, ser dom inte på TV?
Svar på tråden Asylsökandes antal eller kostnader viktigast?