• Anonym (TheRealMom)

Dottern får inte kalla sin pappa för pappa.

Min dotter bor VH hos sin pappa och pappans (sedan ett år) nya flickvän. Dottern är 6 år.
    Hon kom hem från pappan igår, och idag så sa hon att hon inte får säga "pappa" till sin pappa längre.
    Jag tänkte direkt att det måste ha skett ett missförstånd (hennes pappa älskar henne och bröt ihop i gråt första gången hon sa "pappa" - han ÄLSKAR att vara hennes pappa).
    När jag frågade, "hur sa pappa? sa han bara att du inte fick säga "pappa" längre, eller hur gick det till när han sa det?"

Dottern säger då: "Nej, det var Malin, (låt oss kalla pappas nya tjej Malin, hon heter egentligen något annat), som sa att jag inte fick säga "pappa" om jag sa "Malin" till Malin. Jag måste säga "mamma" till Malin om jag ska säga "pappa" till pappa".

Dottern sa detta till mig för några timmar sedan. Hennes pappa är på jobb och har inte sin telefon påslagen då, så jag har inte kunnat prata med honom om det.
    Jag var ursinnig till en början, men nu har jag lugnat ner mig lite. Så jag tänkte att jag startar en tråd här, för att få lite råd kring vad jag ska säga till pappan, hur jag ska lägga fram det och så?
    Eller ska jag prata med "Malin" direkt? Jag känner henne inte alls väl, så det skulle kännas lite märkligt att ringa och prata med henne om det.

Ja, jag skulle som sagt bara vilja ha lite råd. Vill inte väcka anstöt.
    Allt jag är säker på är:

1. Dottern ska få kalla sin pappa för pappa (GIVETVIS!).
    2. Dottern ska INTE behöva kalla Malin för "mamma" om hon själv inte vill det!

Hjälp.
  • Svar på tråden Dottern får inte kalla sin pappa för pappa.
  • Anonym (Exakt!)
    Tines skrev 2015-01-05 17:16:59 följande:

Prata med pappan, sedan får han ordna detta med sin sambo.

• Elinleo
    Hej. Detta låter i mina öron helt knasigt. Och min första känsla var att ringa till "Malin" och ta upp detta med henne. Hon har ju ingen rätt att ställa såna här krav överhuvudtaget. Hon är ju inte hennes mamma, utan du är mamman. Men om du inte vill väcka anstöt kanske jag skulle ta detta med ditt ex först om ni har bra och sansad kontakt. Han får därefter se till att prata med sin tjej, och förklara att er dotter säger pappa hur mycket hon vill, och det är inget mer med det. Skulle detta upprepas, skulle jag ta ett allvarligt snack med ditt ex och hans tjej, dock inte framför er dotter. Hon har utifrån vad du beskrivit inga rätt i detta fallet, utan enbart fel. Lycka till!
  • dirty88

Hah. Malin... Schysst brud!
    Har pappan något vett så dumpar han henne direkt.

• Anonym (TheRealMom)

Samtidigt som jag inte vill väcka anstöt, så har jag god lust att tala om för "Malin" precis vad jag tycker och tänker.
    Men dottern ska ju inte dit förns näst-nästa helg igen, så jag avvaktar och inväntar att hennes pappa (som jag har god kontakt med) kommer hem från jobbet så tar jag detta med honom - lugnt och sansat. När dottern sover. Hon ska ju inte behöva bli "inblandad" mer än så här. Sedan talar jag bara om för henne att jag talat med hennes pappa och att det skett ett missförstånd - givetvis ska hon få kalla sin pappa för pappa. (Jag är 99,9% säker på att pappan kommer att hålla med mig).

Faktum är att jag bitvis tror att där kan ha blivit något slags missförstånd. Jag har dock frågat dottern, på flera olika vis, hur det hela gick till - och svaret blir detsamma.

• fluu

Du pratar med pappan. Har han mer än två och en halv hjärnceller fixar han det med sin sambo och problemet är ur världen. Fint av dig att du inte har något emot att dottern kallar Malin för mamma om dottern själv nu skulle vilja.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Helle 85

Jag tycker absolut att det är pappan du ska prata med å inte hans sambo. Det är hans uppgift att dottern mår bra och har det bra. Går du på sambon så finns risken att allt eskalerar på ett dåligt sätt.

Sedan hade jag nog lagt upp samtalet så som att dottern måste missuppfattat en sak och det är att hon inte får kalla pappa för pappa längre och se hur han reagerar. Är han en sån pappa som vi hoppas så kommer han se det tokiga och sedan vilja prata med dottern så hon får veta från honom vad som är rätt.

Personligen hoppas jag att det är ett missförstånd. Jag skulle aldrig i mitt liv tvinga på mannens dotter något sådant. Jag är jag och hennes mamma är hennes mamma!

• Anonym (TheRealMom)
    fluu skrev 2015-01-05 19:57:09 följande:

Du pratar med pappan. Har han mer än två och en halv hjärnceller fixar han det med sin sambo och problemet är ur världen. Fint av dig att du inte har något emot att dottern kallar Malin för mamma om dottern själv nu skulle vilja.

Precis, det är så jag ska göra. Pappan är bra. Inga problem där.
    Känner mer och mer att det MÅSTE vara ett missförstånd. På nått sätt.

Ja, jo, visst skulle hon få det. Fast det skulle kännas jobbigt. Det skulle nog till och med göra lite ont i mig. Men jag skulle inte säga det eller visa det för min dotter.
  • fluu
    Anonym (TheRealMom) skrev 2015-01-05 20:06:22 följande:

Ja, jo, visst skulle hon få det. Fast det skulle kännas jobbigt. Det skulle nog till och med göra lite ont i mig. Men jag skulle inte säga det eller visa det för min dotter.
    Man får hoppas att det är ett missförstånd ja. Du har rätt att känna hur du känner, men fint att du kan dölja det.
  • Anonym (TheRealMom)
    fluu skrev 2015-01-05 20:07:35 följande:
    Man får hoppas att det är ett missförstånd ja. Du har rätt att känna hur du känner, men fint att du kan dölja det.
    Tack.
    Hade du känt likadant om ditt barn (om du har barn?) skulle kalla hennes pappas nya för mamma?
  • fluu
    Anonym (TheRealMom) skrev 2015-01-05 20:12:37 följande:
    Tack.
    Hade du känt likadant om ditt barn (om du har barn?) skulle kalla hennes pappas nya för mamma?
    Svårt att säga, men jag tror att om jag hade haft lite problem med den nya så hade det känts lite inombords om min dotter ville kalla henne mamma, men jag hade inte sagt något. Hade jag gillat den nya så tror jag att det hade varit rätt lugnt. Inget skulle ju förändras mellan mig och mitt barn för att hon kallar en annan kvinna som också är väldigt närvarande för mamma.
  • Amanda85

Jag är själv styvmamma och skulle aldrig i min vildaste fantasi säga så till min styvson!!! Herreguud vad arg jag blir på denna "Malin"!!! Hon är ju inte mamma, möjligvis styvmamma men att tvinga ditt barn för att kalla henne mamma är bara sjukt!!! Du borde ta dig ett allvarligt snack med både pappan till ditt barn samt denna "Malin"!! Hennes beteende är INTE OK och helt uppåt väggarna sjukt enligt mig!!

Min styvson har flera gånger frågat mig om jag är hans nya mamma (Jag har funnits i hans liv sen han var 2 år. Nu är han 5 år) och då förklarar jag att han har en helt fantastisk mamma och att jag är pappas tjej men som älskar honom som en mamma! Jag tycker att "Malin" verkar vara en (ursäkta uttrycket) idiot!! INTE OK!! Det borde både hon och pappan till barnet få höra!!

Tillåt inte denna kvinna att säga sånt skit till ditt underbara barn och få pappan att förstå att det "Malin" har sagt INTE accepteras på något sätt och vis!! Att det är sjukt att hans nya mer eller mindre "psyskiskt misshandlar" ert barn genom att förbjuda ordet pappa och tvinga fram ett mamma!! INTE OK!!!

• Ess
    Anonym (TheRealMom) skrev 2015-01-05 20:06:22 följande:

Har du pratat med pappan och fått någon rätsida på om det var Malin som sagt så, eller om det var dottern själv som spunnit vidare på något hon hört?
  • Anonym (G)
    Amanda85 skrev 2015-01-09 16:41:12 följande:

Jag är själv styvmamma och skulle aldrig i min vildaste fantasi säga så till min styvson!!! Herreguud vad arg jag blir på denna "Malin"!!! Hon är ju inte mamma, möjligvis styvmamma men att tvinga ditt barn för att kalla henne mamma är bara sjukt!!! Du borde ta dig ett allvarligt snack med både pappan till ditt barn samt denna "Malin"!! Hennes beteende är INTE OK och helt uppåt väggarna sjukt enligt mig!!

Min styvson har flera gånger frågat mig om jag är hans nya mamma (Jag har funnits i hans liv sen han var 2 år. Nu är han 5 år) och då förklarar jag att han har en helt fantastisk mamma och att jag är pappas tjej men som älskar honom som en mamma! Jag tycker att "Malin" verkar vara en (ursäkta uttrycket) idiot!! INTE OK!! Det borde både hon och pappan till barnet få höra!!

Tillåt inte denna kvinna att säga sånt skit till ditt underbara barn och få pappan att förstå att det "Malin" har sagt INTE accepteras på något sätt och vis!! Att det är sjukt att hans nya mer eller mindre "psyskiskt misshandlar" ert barn genom att förbjuda ordet pappa och tvinga fram ett mamma!! INTE OK!!!

Du hetsar upp dig rejält. Psykisk misshandel?

Sjuk i huvudet? Tvinga? Allvarligt snack?

Först tar man väll reda på vad o hur o om det har sagt överhuvudtaget?

Sen får man gå vidare efter det.

Bra TS du verkar lugn o mogen o ta det på rätt sätt.

Att kasta sig över Malin o gå på som en bulldozer är inte rätt vare sig mot barnet exet eller Malin.

Att lugnt o sansat utan att spela härskare pga att jag är mamma ta reda på vad som skett är det bästa.

Barn får idéer o har inte alltid rätt. Barn kan uppleva saker annorlunda o barn kan lägga orden i mun på föräldrar. Men det verkar du veta redan.

Min bonus säger alltid vad han tror att vi andra vill höra.

Han är ett exemplar som det inte finns många av han spelar ut och spelar på de vuxnas känslor.

Nu är min bonus mer än dubbelt så gammal än din dotter o jag tror inte att din dotter är som han. Tror inte heller att din dotter hittar på ur luften men man ska ha det i tanken innan man rusar in o vänder upp o ner på bonusmamman.

Kanske dottern är sotis o vill ha mer tid med pappan? Lovar dig att tycker barnen något negativt så är det enklare att skylla på bonusföräldrarna.
Svar på tråden Dottern får inte kalla sin pappa för pappa.