• Riccardos mamma

    2,5 år, plötslig spädbarnsdödlighet.

    Den 18:e oktober förlorade vi vår älskade Riccardo i vad det verkar plötslig spädbarnsdödlighet. Han var då 2 år och 4 månader. Någon annan som har förlorat ett lite äldre barn i plötslig spädbarnsdödlighet och skulle vilja prata? Jag vet inte hur jag ska gå vidare med livet.

  • Svar på tråden 2,5 år, plötslig spädbarnsdödlighet.
  • Frontline

    Kan bara beklaga...
    Men att det skulle vara PSD i den åldern låter ju konstigt då man man inte ens är ett spädbarn när man är så gammal..


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Riccardos mamma

    Ja, jag har en dotter på nästan 11 månader (hon var 8 mån när storebror gick bort). Hon är till mkt hjälp. Jag måste ju gå upp ur sängen och ta hand om henne och måste vara glad inför henne för hennes skull. Men ibland orkar jag bara inte och på kvällen när hon är nattad rasar allt. Jag kan inte heller sova eftersom jag är rädd att hon också ska somna in. Och när jag väl sover har jag ofta mardrömmar, ofta att mina barn ska dö el skada sig. Pga den bristfälliga sömnen är jag ständigt trött och har dålig tålamod. Har så dåligt samvete för min dotter som får växa upp med en sådan ledsen och tråkig mamma. Det är ju inte hennes fel att storebror lämnade oss, men jag vet inte hur jag ska gå vidare. Till saken hör också att jag vor i Italien och därför är långt ifrån familj och vänner. Och just nu orkar jag varken med min man el hans familj för de är alla religösa och pratar bara om gud, änglar och att vår son har det bättre nu. Inte precis det jag behöver höra..

  • 880215
    Frontline skrev 2015-01-06 01:40:31 följande:

    Kan bara beklaga...
    Men att det skulle vara PSD i den åldern låter ju konstigt då man man inte ens är ett spädbarn när man är så gammal..


    Efter ett års ålder kallas det "plötslig död". Det kan hända under hela livet, men risken minskar avsevärt efter sju års ålder.
    Jag har en vän som förlorade två barn i magen, strax innan förlossning, samt en som var omkring tre månader.
    Hon har ett barn i livet och det barnet hade andningslarm tills det var sju år. Först då kunde den stackars mamman andas ut lite.
  • 880215
    Riccardos mamma skrev 2015-01-06 10:17:51 följande:

    Ja, jag har en dotter på nästan 11 månader (hon var 8 mån när storebror gick bort). Hon är till mkt hjälp. Jag måste ju gå upp ur sängen och ta hand om henne och måste vara glad inför henne för hennes skull. Men ibland orkar jag bara inte och på kvällen när hon är nattad rasar allt. Jag kan inte heller sova eftersom jag är rädd att hon också ska somna in. Och när jag väl sover har jag ofta mardrömmar, ofta att mina barn ska dö el skada sig. Pga den bristfälliga sömnen är jag ständigt trött och har dålig tålamod. Har så dåligt samvete för min dotter som får växa upp med en sådan ledsen och tråkig mamma. Det är ju inte hennes fel att storebror lämnade oss, men jag vet inte hur jag ska gå vidare. Till saken hör också att jag vor i Italien och därför är långt ifrån familj och vänner. Och just nu orkar jag varken med min man el hans familj för de är alla religösa och pratar bara om gud, änglar och att vår son har det bättre nu. Inte precis det jag behöver höra..


    Fy, jag känner verkligen med dig. Jag beklagar sorgen så.
    Har du någon att prata med? Någon utomstående?
  • Riccardos mamma

    Så det är så mina närmaste 6 år kommer att se ut, ständig oro att hon också ska somna in?! Det hjälper inte speciellt mkt. Och så tycker jag så synd om henne som får växa upp själv för andra barn kommer jag inte våga skaffa. Dubbel oro skulle jag aldrig orka med. Hon fick vara med sin bästa vän i 8 månader, men det kommer hon inte ens att komma ihåg.

  • 2pågar

    En bekant till mej råkade ut för samma sak, hon fann sin son 2.5 år död i sin säng en morgon, han hade då somnat in när han sov. De sa att de var psd....:(

  • 880215
    Riccardos mamma skrev 2015-01-06 10:42:01 följande:

    Så det är så mina närmaste 6 år kommer att se ut, ständig oro att hon också ska somna in?! Det hjälper inte speciellt mkt. Och så tycker jag så synd om henne som får växa upp själv för andra barn kommer jag inte våga skaffa. Dubbel oro skulle jag aldrig orka med. Hon fick vara med sin bästa vän i 8 månader, men det kommer hon inte ens att komma ihåg.


    Du kommer att vara orolig längre än så.

    Det var inte en kommentar menad till dig, utan till den jag citerade. "Plötslig död" kan inträffa närsom, men risken minskar avsevärt efter två års ålder, och ännu mer efter sju års ålder. Många menar även på att risken är som högst vid 3-4 månaders ålder.
  • Riccardos mamma

    2 pågar: hur gick din vän vidare? Om hon skulle orka och vilja skulle jag bli väldigt glad om hon hade lust att kontakta mig. Skulle vara skönt att prata med någon som har vart med om samma sak. Hon kan maila mig på sik84@hotmail.com

    Om hon har lust såklart. Tack!

  • tanjisen

    Jag beklagar så ofantligt mkt!! Det finns inte ord.. ?? Jag e me i en grupp på facebook för de som förlorat barn maila mig här ifall du vill vara med. Om vi blir vänner på fb kan jag bjuda in dig. Massa kramar

Svar på tråden 2,5 år, plötslig spädbarnsdödlighet.