• DenLilleStackarn

Ekonomiska bekymmer efter manisk period

Vad finns det för möjligheter att komma ur avtal/affärer som man har gjort när man är manisk?

Finns det någon jurist/advokat som är duktig inom detta område som man skulle kunna vända sig till?

• Svar på tråden Ekonomiska bekymmer efter manisk period
  • Fjärilslarv

Det går nog inte, så länge det inte är på öppet köp och du har kvitton och saker kvar. 

• KaSaM

Öppet köp är det enda som du kan använda om butikerna har det som praxis. Finns inget du kan göra annat än att göra en sträng budget och se till att hålla den, ta hjälp av budget- och skuldrådgivare om du behöver.

• jagärjagvemärdu

Jag har bara läst en grundkurs inom juridik, men testa läsa denna lag:

Lag (1924:323) om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning

• DenLilleStackarn

"Ett avtal som någon har ingått under påverkan av en psykisk störning är ogiltigt.

Var och en skall då lämna tillbaka vad han har tagit emot eller, om det inte kan ske, betala ersättning för dess värde.

Om inte annat följer av andra stycket är dock den som har ingått avtal i sådant sinnestillstånd, inte skyldig att betala ersättning i vidare mån än vad han mottagit använts till skäligt underhåll eller annars befinns ha medfört nytta för honom.

Var den, med vilken avtalet slöts, i god tro, äge han rätt att i den omfattning, som prövas skälig, utbekomma ersättning för den förlust, som föranletts av avtalet."

Jo jag har läst, och man kommer ju till punkten med god tro. Om säljaren/den jag skriver avtal med inte har träffat mig innan har de svårt att veta vad som är normalt = det kan lätt räknas som god tro.

Sen handlar det om att i efterhand bevis att man har varit Manisk, även om jag själv i efterhand kan se det så har man inte bevis. Man kan ifos se alla inköp och lite andra händelser som ett tecken på mani men samtidigt inget som kan användas som direkta bevis.

Det känns som man lämnas utan skyddsnät när man blir påverkad av medicin och gör dumma saker rent ekonomiskt. Eller finns det något som kan ge hjälp?

• DenLilleStackarn

God namn skulle man haft i somras när man var manisk och skapade stora ekonomiska bekymmer.

Just nu är jag inte manisk, känns som man borde ha bättre koll nästa gång man blir det, men det kommer ju krypande och när man själv är inne i det så märker man det ej.

• Fjärilslarv
    DenLilleStackarn skrev 2015-01-06 17:50:53 följande:

God namn skulle man haft i somras när man var manisk och skapade stora ekonomiska bekymmer.

Just nu är jag inte manisk, känns som man borde ha bättre koll nästa gång man blir det, men det kommer ju krypande och när man själv är inne i det så märker man det ej.

fast om du ansöker om god man så sköter de jul all din ekonomi året runt, så om du ansöker nu så får du det kanske beviljat så du har det till nästa gång. tar du medicin?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Fjärilslarv skrev 2015-01-06 17:45:29 följande:

Be om en god man?

En god man "räcker" inte, personer med god man har fortfarande rätt till sina tillgångar och har rätt att ingå avtal.

Förvaltarskap är en möjlighet där personens tillgångar förvaltas av en annan person, då kan personen inte ingå avtal (eller inte ingå vissa avtal, beroende på förordnandet).

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • DenLilleStackarn
    Fjärilslarv skrev 2015-01-06 18:02:57 följande:
    fast om du ansöker om god man så sköter de jul all din ekonomi året runt, så om du ansöker nu så får du det kanske beviljat så du har det till nästa gång. tar du medicin?
    Ja jag tog medicin som gjorde mig manisk. Första gången jag har varit i det tillståndet.
  • aleydis

Hej,

Jag blev själv manisk för ett par år sedan, som tur är shoppade jag bara för drygt 3000:-.

Jag skulle prata med kurator/psykolog på den psykiatriska mottagning du är inskriven på, de borde ha koll på vad som gäller, det är inte direkt ovanligt att det händer. Jag har hört om folk som gjort sanslösa affärer under manier oh fått hjälp med det, tex gått och köpt en Porsche. Vilka typ av affärer gäller det och hur stor summa?

Ett annat alternativ är att höra efter på forumet bipolarna, där finns säkert fler med erfarenhet . Lycka till!!!

• DenLilleStackarn
    aleydis skrev 2015-01-06 18:32:55 följande:

Hej,

Jag blev själv manisk för ett par år sedan, som tur är shoppade jag bara för drygt 3000:-.

Jag skulle prata med kurator/psykolog på den psykiatriska mottagning du är inskriven på, de borde ha koll på vad som gäller, det är inte direkt ovanligt att det händer. Jag har hört om folk som gjort sanslösa affärer under manier oh fått hjälp med det, tex gått och köpt en Porsche. Vilka typ av affärer gäller det och hur stor summa?

Ett annat alternativ är att höra efter på forumet bipolarna, där finns säkert fler med erfarenhet . Lycka till!!!

Ja det handlar om både bilaffär, husaffär, samt massa annat smått å gott för ett antal hundra tusen. Hus och bilaffär kunde inte genomföras för att jag under det maniska tillståndet spekulerade bort en stor summa på börsen.

Bilen skulle jag väl inte köpt vid normalt tillstånd, hus skulle jag förmodligen köpt även vid normalt tillstånd även om jag skulle gjort affären annorlunda.

Så från plus och en god ekonomi till en helt raserad ekonomi på någon månad. Har skuld på 7% av bilens pris samt handpenningen till huset eller rättare sagt mellanskillnaden mellan det jag skulle betala och vad huset senare såldes för.

Det känns för jävligt när man inte hade kontroll på sitt handlade gjorde så mycket skada...   ett kapital som har tagit flera år att bygga upp är borta på ganska kort tid utan att man själv har någon direkt koll. Ja man gör affärerna men sitter på något sätt i passagerarsättet under den maniska perioden. Dock får man leva med följderna...
  • aleydis

Det låter jättejobbigt, men inte direkt ovanligt vid maniska episoder...

Läs svaret i länken nedan om du bläddrar ner lite:

balansriks.se/juridiskt/god-man-fragor-och-svar/

Föreningen balans kanske man oxå kan ringa till och bolla med. Lycka till med allt, känner verkligen för dig. Att ( för mig) som högpresterande, rationell akademiker helt plötsligt bli manisk och personlighetsförändrad är verkligen inte kul, jag kan tänka tillbaka på saker jag sa och gjorde då ovh verkligen skämmas...

• Themis
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-01-06 18:03:29 följande:

En god man "räcker" inte, personer med god man har fortfarande rätt till sina tillgångar och har rätt att ingå avtal.

Förvaltarskap är en möjlighet där personens tillgångar förvaltas av en annan person, då kan personen inte ingå avtal (eller inte ingå vissa avtal, beroende på förordnandet).

Men kan man inte ens själv sätta upp regler för den gode mannens agerande medan man är frisk?

Bara ett enkelt "jag får inte lov att köpa bil, hus eller saker överstigande ett värde av X 000 kronor innan datum XXXXXX, snälla säg nej då", på signerat papper borde ju lösa saken, om man har lite planeringsförmåga?
    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Themis skrev 2015-01-21 17:21:07 följande:
    Men kan man inte ens själv sätta upp regler för den gode mannens agerande medan man är frisk?

Bara ett enkelt "jag får inte lov att köpa bil, hus eller saker överstigande ett värde av X 000 kronor innan datum XXXXXX, snälla säg nej då", på signerat papper borde ju lösa saken, om man har lite planeringsförmåga?
    Nej, eftersom en person med god man inte behöver den gode mannens tillåtelse för att köpa något så borde det rimligen vara så att det inte spelar någon roll om man kommit överens om det och man sedan ångrar sig.

Möjligen kan man sätta upp ett civilrättsligt avtal som det du beskriver men det blir isåfall en rättsfråga.

Det är inte så lätt att förhandla bort sin myndighet och sina rättigheter helt enkelt.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Themis
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-01-21 17:38:44 följande:
    Nej, eftersom en person med god man inte behöver den gode mannens tillåtelse för att köpa något så borde det rimligen vara så att det inte spelar någon roll om man kommit överens om det och man sedan ångrar sig.

Möjligen kan man sätta upp ett civilrättsligt avtal som det du beskriver men det blir isåfall en rättsfråga.

Det är inte så lätt att förhandla bort sin myndighet och sina rättigheter helt enkelt.
    Nej jag inser att det kan bli knepigt men det borde ju kunna hjälpa personer som TS om man kunde göra så och kanske förlänga "antifullmakten" med några månaders mellanrum.

Fast om man misstänker den sortens maniska skov så hade jag nog låst upp merparten av kapitalet nånstans så jag inte kommer åt det. Intressant problem...
    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
Svar på tråden Ekonomiska bekymmer efter manisk period